"בתקופתי הצעדנו את עיריית ירושלים לקידמת הבמה הטכנולוגית"

כך אמר איתמר קורנפלד, שפרש מתפקיד מנמ"ר עיר הבירה אחרי 34 שנה, וכיום מכהן כמנמ"ר חברת הגיחון ● ראיון סיכום במבט לאחור

היה מנמ"ר עיריית י-ם 34 שנה. איתמר קורנפלד, כיום מנמ"ר חברת הגיחון.

איתמר קורנפלד, המנמ"ר הוותיק של עיריית ירושלים, פרש לגמלאות לאחר 34 שנות שירות, ומייד עבר לתפקידו החדש – מנמ"ר חברת המים הגיחון. בראיון ערב פרישתו, הוא משחזר את האבולוציה של המיחשוב העירוני, מספר מדוע הוא דוגל בשיטת מיקור חוץ בניהול המחשוב ומה לדעתו צריך להיות תפקיד המנמ"ר ברשות מקומית.

קורנפלד היה בשנים הראשונות פקיד גבייה ואחר כך היה ממונה על אבטחת המידע. ב-2004 מונה למנמ"ר עד לפרישתו. "הצעדנו את עיריית ירושלים לקדמת הבמה הטכנולוגית", אמר. מחליפו עדיין לא נבחר במכרז, ואין ספק שמי שיבחר יצטרך להיכנס לנעלים גדולות, עם אתגרים לא מעטים.

איתמר קורנפלד, מדוע החלטת לפרוש אחרי 34 שנה?
"אני פורש לאחר עשייה מאוד משמעותית, ותמיד אומרים שעדיף לפרוש בשיא. קידמתי הרבה מאוד תהליכים, שהפכו את ירושלים לאחת הערים היותר מתקדמות מבחינת IT ושירותים לתושב, והגעתי למסקנה שזו ההזדמנות שלי לסיים ולהמשיך לאתגר הבא. ואני שמח שזה עדיין בתחום המוניציפלי, אותו אני מכיר ואוהב".

תחום המחשוב השתנה במשך 30 שנה. איך אתה רואה את זה?
"כשהתחלתי את עבודתי היו בעירייה 500 מחשבים. כיום יש יותר מ-7,000. למעשה המשימה שלי הייתה להקים את אגף המיחשוב. אחד המהלכים שעשיתי היה מכרז מאוד מתוקשר להחלפת ספק השירות של העירייה, שבסופו זכתה מלם תים. אחרי 11 שנה עשינו שוב מכרז ונבחרה חברת נס טכנולוגיות, המשרתת אותנו עד היום". 

על אילו פרויקטים מרכזיים אתה יכול להצביע?
"תפישת העולם שלי היא שה-IT תפקידו לסייע לעירייה לשרת טוב יותר את התושבים, על ידי הכנסת אוטומציה לשורה של מערכות. בין היתר הובלתי את פיתוח מערכת הגבייה ויציאה מתשתיות המחשוב הישנות (M/F), פיתוח של מערכת הפיקוח עירוני, מחשוב עולמות התכנון עם GIS, מהמתקדמים בעולם".

תן דוגמאות של שדרוג מערכות מידע, שנגע בנקודה של שיפור השירות לציבור
"במהלך תקופתי היו שני מנופים חיצוניים שתרמו לשדרוגים טכנולוגיים משמעותיים בעירייה. אחד זה באג אלפיים, שם לא הייתה ברירה והכנסנו הרבה מאוד תשתיות מחשוב חדשות ושידרוג אינטנסיבי של מערכות. המנוף השני היה בתקופת הקורונה, שהציבה בפנינו אתגר שדרש פתרונות מיידיים, לדוגמה: איך אני ממשיך לתת שירותים לתושבים, בזמן שרוב העובדים לא יכולים להגיע לעבודה; או קידום הנושא של טפסים דיגיטליים, כחלופה לקבלת קהל פרונטלית; ועוד".

בין לבין מה היו הדגשים במחשוב העירייה?
"אחד הדברים ששמתי דגש עליו הוא נושא סטנדרטיזציה ואיחוד מערכות. הרעיון היה לראות איך אני יוצר מצב שהשירות אחיד כלפי האזרח, איך מחברים בין מערכות היכן שאפשר, ואילו פתרונות אפשר לייצר במקומות מורכבים.

לדוגמה, מערכת הגבייה, שהיא מאוד קריטית. תחתיה יושבות מספר רב של מערכות היוצרות חיוב. תפישת העולם שלי הייתה להפריד בין המערכת הגבייה, המספקת בין היתר שירותי קופה, מסלקה ואכיפה, לבין המערכות המייצרות את החיוב שלהן. אלו תהליכים עסקיים שונים ומגוונים. לשם כך בנינו תשתית שלמה המאפשרת לייצר את החיוב במערכות השונות ולאכוף את הגבייה במערכת הגבייה. פעלנו להיות יוזמים למול התושב ולא רק מגיבים.

דוגמה נוספת היא מתקופת הקורונה, אז בנינו מערכת של 'מבט לתושב', שניהלה מעקב אחר צרכי התושבים ויזמה את הפעילות למולם. עוד דוגמה היא פנייה לתושבים למתן תו אזורי, אישור תושבות ועוד".

רוב העובדים שלך היו במיקור חוץ. מדוע לא בנית מחלקה שלך, כמו בערים אחרות?
"ליבת העיסוק של העירייה היא לא מחשבים ולא טכנולוגיה, אלא שירותים לאזרח. תפקידי, כמו תפקיד יתר מנהלי האגפים, הוא לאפשר לעירייה לתת את השירות הטוב ביותר לתושב. זה שאני אגייס עובדים, לא ישפר ולא זה מה שיעשה את המהות. חוץ מזה, תחום המחשוב הוא דינמי, הטכנולוגיה משתנה במהירות. הצורך בכוח אדם טכנולוגי משתנה – לפעמים אני צריך יותר בעולמות של ניתוח מערכות, לפעמים בעולם הפיתוח ולפעמים אתה צריך משהו שלא קיים מבין עובדי העירייה. במילים אחרות, נדרשת מידה רבה של אג'יליות, ובעבודת העירייה זה לא קיים, ולכן נעזרים בחברות חיצוניות שנמדדות על פי תפוקות".

מה לדעתך נדרש ממנמ"ר ברשות מקומית?
"חשוב שלמנמ"ר יהיה אומץ ניהולי, כדי לקבל החלטות לגבי תהליכים, שהם לעיתים מאוד רגישים לארגון. חשוב כמובן להתייעץ עם גורמי מקצוע, אבל בסופו של דבר אתה לבד ומגיע הרגע שאתה צריך להחליט: ללכת על טכנולוגיה מסויימת, המאלצת פיתוח מחדש של מערכות ליבה, או לשדרג מערכות ליבה, או לבחור בשדרוג תשתיות מרכזיות, שעלול להוביל להשבתת העירייה באופן מוחלט. מעבר לזה, צריך לקיים שגרת ניהול, תהליכי עבודה מסודרים, ובעיקר צריך צוות עובדים מקצועי שהולך איתך לאורך כל הדרך".

האם ירושלים עיר חכמה?
"בהיבט של IT כן. יש כמות גדולה מאוד של מצלמות, הן למערך הביטחון והן למרכזי השליטה של אגף התנועה. כך גם קיימים רמזורים חכמים, סנסורים שיודעים להתריע על פחי אשפה מלאים, וכן סנסורים נוספים בתחום הביטחון והמאור. לצד אלה, לעירייה אתר אינטרנט מכובד ביותר ובו אזור אישי, אפליקציה לתושבים ומערך מלא של טפסים מקוונים".

איזה אתגרים אתה משאיר למנמ"ר שייבחר במקומך במכרז?
"אני משאיר לו רכבת שנוסעת על הפסים בצורה טובה מאוד, עם שגרת ניהול סדורה. האתגרים שלו יהיו בעולמות הדאטה, ה-AI, ובצד האחר בקידום נושא המודרניצזיה של מערכות ישנות מול מערכות חדשות. חוץ מזה הוא ימצא עובדים נהדרים, שעושים עבודה מדהימה, עם יכולת ביטוי והגשמה, והנהלה שצמאה לחדשנות וטכנולוגיה, וגם תומכת".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ללא שם

    מערכת גביה ארנונה עומדת לקרוס . לא תחזיק עוד זמן .

  2. סול

    איתמר אתה אדם ראוי להרבה אתה איש של יושר כנות אמין מקצועי ומעבר לכל זה אתה בן אדם מאחל לך הצלחה ובריאות ואושר

    1. אייל

      אלוף האלופים. מנמר אחד יחיד ומיוחד.

אירועים קרובים