המרכז הישראלי למחשוב קוונטי ייפתח בהשקעה של 100 מיליון שקלים

המרכז, IQCC, ממוקם באוניברסיטת תל אביב, ויאפשר מפגש ועבודה משותפת בין חוקרים באקדמיה, מרכזי מו"פ וקהילת המחשוב הקוונטי ● את ההקמה ביצעה קוונטום משינז וההשקעה הגיעה מתקציב רשות החדשנות

המרכז הישראלי למחשוב קוונטי באוניברסיטת תל אביב.

ביום ב' בשבוע הבא ייפתח באוניברסיטת תל אביב המרכז הישראלי למחשוב קוונטי – IQCC. המרכז מורכב משלושה מחשבים קוונטיים, לטובת קהילת המחשוב הקוונטי, מכוני מחקר אקדמיים ומרכזי מחקר ופיתוח בארץ ובחו"ל – אבל עם תעדוף, כולל מבחינת עלויות שימוש, לאקדמיה ולתעשייה הישראליות. עלות ההקמה הכוללת של המרכז הסתכמה ב-100 מיליון שקלים, במימון רשות החדשנות.

את ההקמה ביצעה קוונטום משינז, שזכתה בקול הקורא להקמת התשתית שלו. המרכז כולל מחשב קוונטי מבוסס מוליך על עם מעבד קוונטי בעוצמה של 25 קיוביטים מתוצרת קוונטוור, וכן מחשב קוונטי פוטוני שמציע שמונה קיומוד, שיוצר בידי אורקה. מעבדים קוונטיים ומחשבים קוונטיים נוספים יתווספו בחודשים הקרובים.

אחת מגולות הכותרת של המרכז החדש היא הפריסה הראשונה של DGX Quantum – מערכת מאוחדת למחשוב קוונטי וגם קלאסי, שפותחה בשיתוף פעולה של קוונטום משינז עם אנבידיה. מערכת זו משתלבת עם אשכול מערכות מחשוב עתיר ביצועים המבוסס על מעבדים גרפיים של אנבידיה ומעבדים של ARM ו-AMD, והיא מחוברת לענן של AWS, כדי לאפשר גישה מרחוק וגם כדי למנף משאבים נוספים בעת הצורך.

על המרכז, על כל עוצמת המחשוב הקוונטי וגם הקלאסי שלו, שולטת מערכת ה-OPX1000 שפיתחה החברה המקימה, והיא מסוגלת לתמוך בעוצמת מחשוב של 1,000 קיוביטים ומעלה.

היסטוריה ישראלית-עולמית קטנה

"במרוץ העולמי לפיתוח מחשוב קוונטי מעשי חיונית גישה לתשתיות מתקדמות. מרבית מתקני המחקר המתקדמים בתחום המחשוב הקוונטי סגורים או מציעים גישה מוגבלת מאוד למי שמחוץ לארגון שלהם. אי אפשר להיכנס לתחום ולהתחרות בהצלחה אם צריך לטוס חצי עולם רק כדי לקבל גישה מוגבלת. גישת הארכיטקטורה הפתוחה שלנו תבטיח שניתן יהיה לשדרג ולהרחיב את המתקן באופן רציף, כדי להישאר בחזית הטכנולוגיה – מה שיהפוך אותו למאיץ של האקו-סיסטם בישראל ובחו"ל", אמר ד"ר איתמר סיון, מייסד משותף ומנכ"ל קוונטום משינז.

"המעבדה תאפשר שיתוף פעולה בין האקדמיה לתעשייה, ותספק שירותי מחקר ופיתוח ייחודיים באופן מסובסד. היא תאפשר לחברות להתמקד בפיתוח המוצרים שלהן, מבלי לבזבז זמן יקר על הכשרת כוח אדם ייחודי או רכישת ציוד ייעודי. אנחנו עושים היסטוריה – זו עומדת להיות המעבדה הראשונה בעולם שמאפשרת לסטארט-אפים לנסות את הטכנולוגיה שלהם ולפתח אותה במעבדת קוונטום לאומית", ציין ד"ר אביב זאבי באלאסיאנו, סמנכ"ל תשתיות טכנולוגיות ברשות החדשנות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים