"אנחנו במצב קטסטרופלי – ההיי-טק במשבר חמור"

כך הזהיר אתמול (ג') היזם אביב דרור בדיון בוועדת המשנה להיי-טק בכנסת ● יו"ר הוועדה, אביגדור ליברמן, קרא למוסדיים שלא לחכות לממשלה ולהגביר את ההשקעות בענף הטכנולוגיה

היזם אביב דרור.

"אנחנו נמצאים במצב קטסטרופלי ובקונספציה על מלא, גם בתחום ההיי-טק. הענף נמצא במשבר חמור. איך יכול להיות שרבים בענף ובפוליטיקה עדיין מסבירים שאנחנו נמצאים במקום טוב ושהשוק גדול מכדי ליפול? האם הם לא רואים את תהליכי העומק?". את הדברים החריפים הללו השמיע אתמול (ג') היזם אביב דרור, חבר בפורום ההיי-טק למען ישראל, בדיון שנערך בוועדת המשנה לענף של ועדת הכלכלה של הכנסת. נושא הדיון היה מצב הענף בתקופת ולאחר המלחמה, ובחלקו השני דנו המשתתפים בדרכים לעידוד הגופים המוסדיים להשקיע בהיי-טק דרך קרנות ישראליות, כתחליף לעצירת ההשקעות הזרות.

דרור התרעם על נתונים שהוצגו בתחילת הדיון, שיצרו את הרושם שהענף לא נפגע מהמלחמה. "אנחנו, היזמים ואנשי ההיי-טק, מהווים המודיעין של ראשי הענף ומקבלי ההחלטות, ואנחנו אומרים שהמצב לא טוב ושהקריסה עוד לפנינו", אמר. "מישהו היה משקיע עכשיו בדירה באוקראינה? ככה תופסים בעולם גם אותנו. אבל, בארץ יש עיוורון, ומקבלי ההחלטות אומרים שהכול ורוד והכול טוב. אגרות החוב הממשלתיות של ישראל מתומחרות כמו אלה של הפיליפינים, העולם רואה אותנו כמו מדינת עולם שלישי".

"ההיי-טק – בולם הזעזועים של המשק"

גם יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, מריאן כהן, הצביע על המצב הרע ואמר כי "אחרי שהיינו הקטר של המשק, בתוך רבעון הפכנו לבולם הזעזועים שלו. המומנטום שנוצר כלפינו בעולם הוא לא טוב". כמו כן, כהן חזר על דברים שאמר גם לפני המלחמה, וציין שעם כל החשיבות שיש לסטארט-אפים, מרבית הפעילות של ההיי-טק מבוצעת וההכנסות ממנו מגיעות מהתעשייה היצרנית. זו, הוסיף, נפגעה קשות מהמלחמה.

מנהלת פורום ההיי-טק למען ישראל, אורלי הראל, קראה לממשלה לנקוט בפעולות מיידיות על מנת לעצור את הנסיגה שהענף חווה. "המגמה התחילה עם ההכרזה על ההפיכה המשטרית, והמלחמה האיצה אותה", אמרה. נציגה נוספת של הפורום, קרן לוי, ציינה שצריך להשקיע בתשתיות, כדי שהמוחות לא יברחו.

לדברי כרם נבו, סמנכ"לית צמיחה ברשות החדשנות, "ההיי-טק הוא בולם הזעזועים של הכלכלה הישראלית בשנים בעייתיות, ויודע למשוך את הכלכלה למעלה בשנים טובות". היא פירטה את הפעולות שהרשות נקטה כדי לסייע לחברות שנקלעו למשבר עקב המלחמה והיה חשש לסגירתן, וכן קרן שהיא הקימה, שנועדה לעודד משקיעים מוסדיים להשקיע בקרנות הון-סיכון ישראליות, לטובת ההיי-טק.

יו"ר ועדת המשנה להיי-טק, ח"כ אביגדור ליברמן.

יו"ר ועדת המשנה להיי-טק, ח"כ אביגדור ליברמן. צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), אמר כי "הקטר של הצמיחה של המשק כולו נמצא במשבר עמוק, וממשלת ישראל ממשיכה להתעלם מכל האזהרות". גם הוא חזר על דברים שאמר בעבר, וציין כי "יש לעודד את המשקיעים המוסדיים להשקיע באופן משמעותי בהיי-טק. המוסדיים משקיעים מעל שלושה טריליון שקלים מכספי הציבור, ואם תימצא הדרך למשוך 0.5% מזה, המשמעות תהייה השקעה של 15 מיליארד שקלים בהיי-טק, ללא סיכון לעמיתים במקרי קיצון, וזה לא ימוטט שום קרן פנסיה או בית השקעות".

מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות, עו"ד נמרוד ספיר, אמר כי "המשקיעים המוסדיים רואים חשיבות בחיזוק כלכלת ישראל בתקופה זו, אבל צריך לזכור שבעולם של ריבית גבוהה יש להם אלטרנטיבות השקעה אטרקטיביות". הוא קרא להסיר ארביטראז' רגולטורי שמעודד השקעות בחו"ל, ולבנות תמריצים לגופים המוסדיים להשקיע בישראל.

ישראל מימון, מנכ"ל איגוד חברות הביטוח ובעברו מזכיר הממשלה, הדגיש ש-"חברות הביטוח רוצות להשקיע יותר בהיי-טק הישראלי, אבל צריך לתת להן את הגידור".

היו"ר ליברמן סיכם את הדיון בקריאה למוסדיים שלא לחכות לממשלה ולהציג תוכניות להשקעה בהיי-טק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים