מאסק ניסה להבהיר מדוע אמר "תלכו להז…" למפרסמים – האם הצליח לו?

יזם הטק חסר המנוח הגיע לפסטיבל הפרסום בקאן ובראיון שם התייחס למה שנתפש כקשר הטעון שיפור שלו עם מותגים שמפרסמים ב-X שבבעלותו ● בין השאר אמר: "זה לא היה מכוון למפרסמים בכללותם, אלא לחופש הביטוי"

הסביר סופסוף למה קילל. אילון מאסק, הבעלים של X.

אילון מאסק, איל הטכנולוגיה והבעלים של פלטפורמת המדיה החברתית X, ניסה לאחרונה להסביר את הערתו השנויה במחלוקת מנובמבר 2023, שנאמרה כלפי מותגים שאיימו להפסיק את הפרסום שלהם בפלטפורמה. מאסק נדרש להסבר בראיון אחד על אחד, שקיים בפסטיבל הפרסום Lions, בקאן שבצרפת, עם מנכ"ל WPP, מארק ריד.

נזכיר כי הפרשה עליה מדובר החלה כשמפרסמים רבים החרימו את X בסוף 2023, לאחר שנתקלו בדיווחים על כך שהמודעות שלהם מופיעות לצד תוכן שנאה ותוכן קיצוני בפלטפורמה המצייצת. מותגים גדולים כמו אפל, סוני, ג'נרל מוטורס ודיסני היו בין אלה שהשהו את הפרסום ב-X באותם ימים, והחרם פגע ב-X הן כלכלית והן מיתוגית. הנטישה הזו של המפרסמים הייתה קשורה בעבותות בדרך הניהול של מאסק את החברה שרכש שנה קודם לכן בסכום עתק של 44 מיליארד דולר. מאסק הגיע באותם ימים להתראיין באירוע DealBook Summit 2023, ושחרר באותה שיחה אמירה שהותירה תדהמה בתעשיית הפרסום.

"אם מישהו ינסה לסחוט אותי בפרסום? לסחוט אותי בכסף? שילך להז…", אמר אז יזם הטק המפורסם. והוסיף: "האם זה ברור?" כשהבחין במנכ"ל דיסני, בוב איגר, בקהל, הוא הוסיף בצמוד לאמירה פנייה אליו ואמר: "היי בוב!".

בראיון החדש שהעניק בקאן הבעלים האקצנטרי של X ניסה להבהיר למפרסמים, שהם באי האירוע, במה היה העניין.

לדברי מאסק, ההתפרצות שלו לא כוונה אל המפרסמים אופן כולל, אלא נבעה מרצונו להגן על חזונו עבור הרשת החברתית, שתהיה פלטפורמה שבה מקודש חופש הביטוי, ומקום שבו "אנשים ממגוון רחב יותר של דעות יכולים להביע את דעותיהם". הוא טען שכמה מפרסמים לחצו ולוחצים על X לצנזר תוכן, וסיפר שהעדיף שלא להכנע להם, וקידם את קונספט חופש הביטוי על פני הפסדים כספיים פוטנציאליים. עם זאת, מאסק הודה שלמפרסמים "יש זכות להופיע ליד תוכן שהם מוצאים תואם למותגים שלהם". בשיחה שמר מאסק על עמדתו לפיה X תעדיף את חופש הביטוי "במקום להסכים לצנזורה תמורת כסף".

אלא שההצדקה הזו להערה המזלזלת כלפי המפרסמים שלו לא ביטלה את כל הביקורת על התנהלותו, בעיקר כי יש הטוענים שההגדרה שלו למהות חופש הביטוי מאפשרת הפצת מידע מוטעה, דברי שטנה ואנטישמיות, תיאוריות קונספירציה ושלל "תופינים" דומים בשירות שהוא בעליו.

לישב את מאדים ולהתמוגג מהמסע הטרנספורמטיבי

מעבר למחלוקת של המולטי-מיליארדר עם המפרסמים, הראיון האחרון הזה שפך עוד אור על שאיפותיו הרחבות יותר של מאסק. כשנשאל על ידי ריד מה מניע אותו, התשובה שלו הייתה דווקא לא כצפוי חופש הביטוי (או כסף), אלא סקרנותו לגבי היקום ורצונו ליצור ציוויליזציה רב-כוכבית. מאסק הדגיש את הצורך בהתיישבות אנושית בקנה מידה גדול של מאדים, כדי להבטיח את הישרדות האנושות.

מאסק התייחס גם, מן הסתם, לנושא החם בזירה הטכנולוגית – ל-AI. מצד אחד, לדבריו, אנחנו "בזמן הכי מעניין בהיסטוריה" וצפויים לכולנו בהחלט שינויים קיצוניים, שלדעת מאסק יגיעו במהלך חמש השנים הבאות. בתקופה זו, הוא התנבא, הבינה המלאכותית תעשה כמיטב יכולתה כדי להשאיר אותנו מאושרים ויהיה לנו רובוט אישי שיהפוך לחבר, וצפוי לנו גם עתיד של שפע, שבו העבודה תהפוך לעניין של בחירה. אך מאידך, קיים סיכון שההסתמכות ההולכת וגדלה על הטכנולוגיה החדשנית תמיט עלינו את אסון יום הדין. אבל לפי מאסק, הסיכויים לכך הם "רק" בין 10% ל-20%, כך שאין סיבה להילחץ.

מאסק הבהיר ל-ריד שאינו רוצה לחיות לנצח. "אני חושב שחשוב שנמות, לפחות בשלב מסוים", אמר. "אם אנחנו חיים יותר מדי זמן, אני חושב שזה כן מאבן את החברה". הוא הדגים את כוונתו ואמר שאם לא נמות אז למשל "לא יהיה שינוי במנהיגות, כי המנהיגים אף פעם לא ימותו".

לקראת סוף הראיון איחל מאסק ל-ריד "תהנה מהמסע". כעת נותר רק לקוות שגם שמשתמשי X, המפרסמים והציבור בכלל יהנו מהמסע ומשלל הפיתוחים שמשנים את העולם כיום ושמאחורי חלקם – חיבור מוח למחשב, מנהור תחבורה והורדתה אל מתחת לקעקע, לווייני סטארלינק שהופכים לאלמנט משמעותי במלחמות, ועוד – ניצב לא אחר מאשר מאסק עצמו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים