ארה"ב נערכת לחסימת השקעות טכנולוגיות מקומיות בהיי-טק הסיני

משרד האוצר הציג ביום ו' טיוטה מקיפה לתקנה שתאסור, או תחייב אישור מטעמו, על השקעות מסוימות בבינה מלאכותית ובמגזרי טכנולוגיה אחרים בסין - וזאת מחשש שהשקעות כאלו יחזקו את האיום על הביטחון הלאומי האמריקני

השקעות אמריקניות בסין יפסלו ויפוקחו למען שמירה על הביטחון הלאומי וכחלק ממנה. מלחמת הסחר ארה"ב-סין.

ארה"ב נקטה באחרונה בצעד משמעותי כדי לנסות ולבלום את התפתחות סין בתחומי טכנולוגיה קריטיים, ובמטרה לשמור על עליונותה בזירת הטכנולוגיה וההגנה.

ביום ו' האחרון, פרסם משרד האוצר האמריקני טיוטה לתקן חדש שעתיד להגביל ולפקח על השקעות אמריקניות בטכנולוגיות סיניות בתחומי הבינה המלאכותית, שבבי המחשב והמחשוב הקוונטי.

הצעדים הם חלק ממאמץ אסטרטגי אמריקני לבלום העברת ידע ויכולות טכנולוגיות רגישות, שעלולות לשפר את היכולות של היריבים הזרים של ארה"ב בתחום. התקן המוצע כוללים חריגים לעסקאות שהן חלק מהאינטרסים הלאומיים של ארה"ב, וכן אינו מתמקד רק בסין, אלא מתייחס גם ל-מקאו והונג קונג, עם פוטנציאל להתרחבות.

טיוטת התקן המוצע היא למעשה תגובה לחששות גוברים לגבי תפקידן של טכנולוגיות מתקדמות בלוחמה וריגול מודרניים. על אף ציון השקעות מדינות נוספות עליהן יחול התקן, הוא בכל זאת נחשב בעיקר כצעד נוסף במלחמת הסחר ובתחרות הכלכלית בין ארה"ב לסין.

ממשלו עושה עוד מאמץ לנטרל את סין במלחמת הסחר והטכנולוגיה. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן.

ממשלו עושה עוד מאמץ לנטרל את סין במלחמת הסחר והטכנולוגיה. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: מתוך ויקיפדיה

מה ידרוש התקן החדש?

התקן מבקש להתמקד במגבלה על השקעות מקומיות במגזרי מפתח בסין, ולשבש את זרימת הידע והמשאבים החיוניים שיכולים להיות מנוצלים על ידי הרפובליקה העממית של סין כדי לגבור על הדומיננטיות האמריקנית בתחומים הטכנולוגיים המשמעותיים כיום. המהלך הוא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר, הכוללת מאמצים דיפלומטיים, שיתופי פעולה בינלאומיים ויוזמות מקומיות, שכולם נועדו לשיפור עמדת התחרות האמריקנית בתחומים חיוניים.

פול רוזן, עוזר שר האוצר האמריקני לאבטחת השקעות.

פול רוזן, עוזר שר האוצר האמריקני לאבטחת השקעות. צילום: משרד האוצר של ארה"ב

"הכללים המוצעים משפרים את הביטחון הלאומי שלנו על ידי מניעת הטבות רבות, מעבר להון בלבד, שחלק מההשקעות בארה"ב מספקות, בתמיכה בפיתוח טכנולוגיות רגישות במדינות שעלולות להשתמש בהן כדי לאיים על הביטחון הלאומי שלנו", אמר פול רוזן, המשמש כעוזר שר האוצר לאבטחת השקעות. הצהרה זו של רוזן מדגישה את התייחסות ארה"ב לאופיו הרב-גוני של האיום הפוטנציאלי עליה, ואת הגישה המקיפה שלדעתה נדרשת לטיפול בו.

התקנה החדשה, שאמורה להכנס לתוקפה עד סוף השנה, משקפת, כך לפי המדיה העולמית, את מחויבות ממשל ביידן לנקוט בצעדים מהירים ונחושים להגנה על הביטחון הלאומי.

לשם בחינת התקן החדש נקבע פרק זמן שימשך עד ה-4 באוגוסט וישמש להערות הציבור עליו, תוך הדגשת הפתיחות והשקיפות של המינהל בתהליך קביעת הכללים החדשים הצפויים. תקופה זו מציעה הזדמנות למבקרים, כמו גם למשרד האוצר, להעביר ולקבל סקירה מעמיקה של ההשפעות הפוטנציאליות של השקעות בטכנולוגיה בסין על מגזרים שונים, וכן לצורך זיהוי כל ההשלכות של ההחלטה, ביניהן גם כאלו שכעת הן בלתי צפויות.

משרד האוצר הצהיר כי התקן החדש שואף ליישם "תוכנית ביטחון לאומי צרה וממוקדת", המתמקדת בהשקעות יוצאות מסוימות במדינות שנחשבות כ"מדאיגות" בעיניי האמריקנים. התוכנית נועדה לטפל בסיכונים ספציפיים, אך זאת מבלי להטיל עומסים מיותרים על הכלכלה הרחבה של המדינה.

"השקעות בטכנולוגיה כרוכות לעתים קרובות בהעברת ידע, מומחיות ונכסים בלתי מוחשיים אחרים שיכולים לשפר משמעותית את היכולות של הנמען. על ידי ריסון ההשקעות הללו, ארה"ב שואפת להגביל את היתרונות האסטרטגיים שיריבים יכולים להשיג", העיר רוזן, והדגיש את העניין הרחב יותר שנלווה לסוגיה, ואת ההשלכות של השקעות טכנולוגיות במדינות זרות, מפניהן חוששים בארה"ב. לדבריו, "הכללים המוצעים יאפשרו לממשל להקים מסגרת איתנה לטיפול באיומים מיידיים ולהניח את התשתית למנהיגות טכנולוגית מתמשכת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים