יהושע מאור, לשעבר סגן מפקד ממר"ם ומנכ"ל יבמ ישראל, נפטר

מאור ז"ל היה מחלוצי ענף ה-IT בארץ, וכדי לשרת בממר"ם, הוא למד על מחשוב מחומר כתוב - כי רק כעבור שנתיים הגיע לארץ המחשב הראשון ● ביום ו' הוא הובא למנוחות

יהושע מאור ז"ל.

תם עידן: מאות ליוו ביום ו' האחרון בבית העלמין קריית שאול בתל אביב את יהושע מאור ז"ל בדרכו האחרונה. מאור ז"ל היה מחלוצי המחשוב בישראל ולשעבר מנכ"ל יבמ ישראל.

מאור, בן 88 במותו, שימש מנכ"ל יבמ ישראל בשנים 1984–1996. הוא נולד ב-1936 בכפר סירקין. בשנים 1953–1955 שירת בצה"ל. הוא למד מתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטה העברית בירושלים, וב-1959 קיבל תואר ראשון. מאור הצטרף ב-1960 לממר"ם, יחידת המחשב של צה"ל, שהייתה בתחילת דרכה. תחילה היה ראש חוליית תכנות כללית במחשבי פילקו, ולאחר מכן שימש בתפקיד ראש ענף תכנות והדרכה וסגן מפקד ממר"ם. בתפקידו זה היה פעיל, בין היתר, בוועדת המחשוב העליונה של משרד האוצר.

הנה אנקדוטה שמלמדת עד כמה היה מאור מחלוצי המחשוב בארץ: כדי לשרת בממר"ם, הוא למד על מחשוב מחומר כתוב. זאת, משום שרק כעבור שנתיים הגיע לארץ המחשב הראשון.

בממר"ם עבד מאור תחת דוד כהן, רע"ן תפעול וביצוע ומהנדס ראשי. לאחר מכן הוא סיים תואר שני במנהל עסקים. את שירות המילואים שלו עשה ביחידת ההדרכה של ממר"ם.

ב-1969 הצטרף מאור ליבמ ישראל, בתחום השיווק. ב-1977 הוא עבד במטה הענק הכחול בפריז, ועמד בראש צוות שבחן את פעילות החברה באירופה. ב-1979 מונה למנהל אגף השיווק ביבמ ישראל. ב-1984 החליף את כהן, שנפטר, ומונה למנכ"ל הסניף הישראלי של הענק הכחול ויו"ר מועצת המנהלים שלו – עד 1996.

לאחר שעזב את יבמ בגיל 62, מאור היה שותף בכמה מיזמים פרטיים בתחומי הטכנולוגיה. הוא אף היה דירקטור בקבוצת הון-הסיכון גרין, שבבעלות יצחק תשובה. בשנת 2000 מונה מאור למנכ"ל וליו"ר דירקטוריון החברה. עוד פעל בכמה חברות בתחום הדפוס דיגיטלי, ושימש דירקטור בקורנית דיגיטל ובדיפ טק.

במסגרת תפקידיו הציבוריים היה מאור נשיא לשכת המסחר ישראל-אמריקה, יו"ר איל"א ויו"ר הוועד הפועל של מועצת המנהלים של מכון ויצמן למדע, שם קיבל ב-2002 תואר דוקטור לשם כבוד.

"עשה זאת בדרכו שלו"

שושן שחם, עובד לשעבר ביבמ, כתב במדיה החברתית כי "ההלוויה שבה השתתפתי הייתה פרידה מכובדת מיהושע. פגשתי אותו בראשונה בקיץ 1970. בחלוף זמן, בהיותו מנכ"ל יבמ ישראל, הוא בדק את תוכנית הסיור הלימודי שלי בחמש מארצות אירופה, לקראת קבלת החלטה על הזמנת מחשבי IBM 360 ללשכות מלם בירושלים ותל אביב. יהושע עשה זאת בדרכו שלו, כמו השיר שהתנגן בטקס – I did it my way".

גבי טל, בכיר בחברה, כתב: "יהושע היה אדם חכם וחריף וניהל את החברה בתבונה רבה".

מאיר ניסנסון, לשעבר מנכ"ל יבמ ישראל, סיפר לאנשים ומחשבים כי "הצטרפנו ליבמ בהפרש של שבועיים באפריל 1969, ועבדנו במקביל לא מעט שנים, כאשר במשך 12 מתוכן הייתי כפוף לו. כשהיינו בשליחות בפריז נוצרה היכרות וידידות בין שתי המשפחות. למדתי ממנו רבות, הוא היה איש שופע כישרונות, בעל יכולת אנליטית מצוינת. יהושע היה עובד בלא גבולות: יכולת לתת לו בערבו של יום עשרות עמודים ולמחרת בבוקר היית מקבל מסמך עם הערות על כל שורה. הוא היה ההיפך מתרבות ה-'סמוך' הישראלית – הוא העמיק בכל תחום ורכש ידע רב".

"לאחר הצלחתו בממר"ם", הוסיף ניסנסון, "הוא ניסה, והצליח, למנף ביבמ את מה שלאחר מכן הפך לתקן מקובל – ניצול היכולות של עובדים מקומיים ברמה גבוהה לטובת תמיכה בפרויקטים מיוחדים וחלוציים. כך, יהושע היה מעורב, בין השאר, בעולמות ה-OCR והפאקס – תצלומי רנטגן דיגיטליים".

"הוא דרש רבות מסביבתו – אבל פחות ממה שדרש מעצמו. הייתה לו משמעת עצמית שאין כמוה", סיכם.

איציק מלאך, לשעבר מפקד ממר"ם, משנה למנכ"ל ומנמ"ר בנק לאומי, שזכה לכינוי "מנמ"ר המנמ"רים", אמר לאנשים ומחשבים כי "יהושע היה מאבני היסוד של ממר"ם, והגיע עד לתפקיד סגן מפקד היחידה. הוא היה בקי במה שקורה בשוק המחשוב העולמי, וכפועל יוצא מכך – ידע מה נדרש לשוק המקומי. בשוק המחשוב הישראלי, הוא הותיר את חותמו במקומות רבים, שהיוו בסיס לקידום המחשוב בארץ. כבוגר ממר"ם, יהושע שירת גם במילואים ביחידת ההדרכה, והביא לשם את הערכים המוספים הייחודיים לו – ידענות, בקיאות וראייה מערכתית. הוא עשה זאת בכל הקורסים שבהם הוא הדריך ביחידה – החל מקורסי התכנות למיניהם וכלה בקורסים הבכירים המתקדמים, כמו ניתוח מערכות ועיצוב מערכות. תרומתו הכללית למערך המחשוב בישראל ולממר"ם בפרט לא תסולא בפז".

מלאך סיים באומרו כי "בתפקידיי השונים, ב-20 שנות שירותי בממר"ם, התייעצתי עם יהושע פעמים רבות – על כיוון המחשוב בצה"ל ועל היחידה, כמובן. הוא היה בעל חזון, הבנה מעמיקה וראייה למרחקים".

מאור הותיר אחריו אישה – גליה מאור, לשעבר המפקחת על הבנקים ומנכ"לית בנק לאומי, שאותה הוא הכיר בעת ששירתו יחד בממר"ם, שלושה ילדים ותשעה נכדים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים