חוק ה-DMA: אפל היא ענקית הטק הראשונה שנתבעת באיחוד האירופי

חוק השווקים הדיגיטליים של אירופה, ה-DMA, שנכנס לתוקף במרץ מתחיל להתרגם לתביעות ● אחרי חקירה, הודיעה אירופה שאפל נתבעת לנוכח התנהלותה בחנותה, ה-App Store ● קנס המקסימום לאפל יכול להיות 38 מיליארד ד'

הראשונה להתבע באיחוד האירופי. אפל.

חוק השווקים הדיגיטליים, ה-DMA, נכנס לתוקפו באירופה במרץ האחרון. עקב החלתו פצח האיחוד האירופי בחקירה אינטנסיבית של נהלי חברת אפל בחנות האפליקציות שלה, ה-App Store. אחרי שנכנסה תחת המיקרוסקופ הרגולטורי של האיחוד האירופי, כעת, כפי שהיה צפוי, ענקית הטכנולוגיה האמריקנית נתבעת.

הנציבות האירופית הודיעה כי היא מאשימה את אפל בהפרה של ה-DMA, עקב כללי ההיגוי שלה בתוך ה-App Store, שנתפשים, לכאורה, כמונופוליסטים וחונקי תחרות על פי כללי ה-DMA החדשים. לפי הדיווחים, הממצאים הראשוניים העיקריים של החקירה מצביעים על כך שמדיניות ה-App Store של אפל מונעת ממפתחים להפנות משתמשים בחופשיות לאפשרויות תשלום חיצוניות, וכנראה זולות יותר, מה שנחשב כהפרה של ה-DMA.

אם הממצאים הראשוניים יאושרו, אפל עלולה לעמוד בפני קנסות משמעותיים של עד 10% מההכנסות השנתיות העולמיות שלה. בהתחשב בכך שהחברה הכניסה אשתקד בסך הכל כ-380 מיליארד דולר – אם אכן תיקנס בעונש המקסימום בהיקף המדובר, הרי שאפל תצטרך להעביר לאירופה נתח משמעותי של 38 מיליארד דולר מהכנסותיה אלו.

שומרות הסף הטכנולוגיות נדרשות להפגין אחריות 

החקירה שערכה הנציבות על שיטות העבודה של אפל היא חלק מהמאמץ הרחב יותר שנועד כדי להסדיר את כוחן של חברות המוגדרות כ"שומרות סף" טכנולוגיות – ביניהן נכללות, מלבד אפל, גם גוגל, מטא וחברות טכנולוגיה גדולות אחרות, כשבאקראי, או לאו, בסיסן אמריקני.

במקרה של אפל יש לה את הכבוד המפוקפק להיות החברה הראשונה שנתבעת במסגרת ה-DMA החדש, שמטרתו היא, כאמור, להבטיח תחרות הוגנת ובחירה של צרכנים בשוק הדיגיטלי.

מרגרט וסטגר, ראשת ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, התייחסה להתפתחות והצהירה, "היגוי הוא המפתח כדי להבטיח שמפתחי אפליקציות יהיו פחות תלויים בחנויות האפליקציות של שומרות הסף, וכדי שהצרכנים יהיו מודעים להצעות טובות יותר".

בתגובה להאשמות, אמרה אפל: "אנו בטוחים שהתוכנית שלנו עומדת בחוק, ומעריכים שיותר מ-99% מהמפתחים ישלמו לאפל את אותן עמלות, או פחות, במסגרת התנאים העסקיים החדשים שיצרנו".

החברה הדגישה את השינויים שביצעה כדי לעמוד בדרישות ה-DMA, כולל תמיכה בחנויות אפליקציות של צד שלישי ומתן אפשרות למפתחים להתייחס לשירותים דיגיטליים בתוך האפליקציה, שמשתמשים יכולים לקנות מאתרים חיצוניים.

הבדיקה של הנציבות האירופית את נהלי חנות האפליקציות של אפל לא עצרה רק בנושא ההיגוי. החקירה העמיקה גם בחקר השאלה האם ה-CTF (ר"ת Core Technology Fee) של אפל מפר את ה-DMA. מדובר על עמלה, המסתכמת בחצי יורו בשנה, שהחברה גובה ממפתחים עבור כל התקנה שנתית ראשונה. סוגיה זו עדיין נמצאת בהערכה באיחוד.

במבט קדימה, האיחוד האירופי צפוי להמשיך בחקירת חוויית המשתמש של התקנה ושימוש בחנויות אפליקציות של צד ג' ב-iOS. בנוסף, יתכן שתינתן ל-אפל אפשרות לבצע שינויים בלעדיים נוספים באיחוד האירופי ב-iOS 18 שלה, כדי לפייס את הגוף המנהל ללא ספיגת קנסות רלוונטיים.

לנוכח ההתפתחויות, כל העיניים נשואות כעת אל האיחוד האירופי כשהוא מתקדם בחקירותיו גם סביב ענקיות הטק האחרות. לתוצאות ההליכים הללו עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת, כאמור, לא רק על אפל אלא גם על החברות האמריקניות העוצמתיות האחרות הפועלות ביבשת. הצפי הוא שככל שהמאמצים הרגולטוריים של אירופה ימשיכו להתפתח, יהיה ברור יותר ויותר שה-DMA יוצר תקדים חדש בשוק הדיגיטלי, ועתיד להביא לגל של שינויים שיתבעו אחריות והרבה פחות דרקוניות בהתנהלותן מחברות הטכנולוגיה הגדולות של העולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים