האם אפל ומטא עומדות לקראת שת"פ בתחום ה-GenAI?

לפי דיווח בלעדי של הוול סטריט ג'ורנל, שהתבסס על דברי יודעי דבר, מגעים לקראת שיתוף פעולה שכזה התקיימו באחרונה ● מנגד, בלומברג טוענת ש-אפל סירבה להצעת מטא להכניס את ה-LLM שלה ל-iPhone

ישתפו פעולה בתחום הבינה המלאכותית? אפל ומטא.

דיווח חדש במדיה העולמית בישר בתחילת השבוע (א') על צעד פורץ דרך שמסתמן בזירה הטכנולוגית – ענקיות הטכנולוגיה אפל ומטא ערכו ביניהן, או עורכות עדיין, דיונים בדבר יצירת שותפות בתחום ה-GenAI. שותפות שכזו יכולה לחולל מהפכה בחזית הבינה המלאכותית היוצרת, שכשלעצמה משבשת כעת את העולם.

מנגד, דיווח בבלומברג טען מאוחר יותר השבוע (ב') ש-אפל סירבה לפני מספר חודשים להצעת מטא להכניס את ה-LLM שלה ל-iPhone, כך בהתבסס על דברי אנשים בעלי ידע בנושא. לפי הדיוח הזה, אפל החליטה שלא לשלב את צ'טבוט הבינה המלאכותית של מטא, Llama, במכשיריה. בלומברג טוען כי למרות הדיונים הראשוניים שהתקיימו במרץ, אפל לא מתקדמת בשת"פ הזה בשל חששות לגבי נוהלי הפרטיות של מטא.

אם לחזור לטענות שהופיעו בדיווח הראשוני יותר, והבלעדי של הוול סטריט ג'ורנל, שתי החברות דווקא כן בוחנות את השילוב של יכולות ה-AI שפיתחה מטא בזרוע Meta AI שלה, במערכת הבינה המלאכותית האישית של אפל, Apple Intelligence.

שיתוף פעולה פוטנציאלי שכזה, אם יקרה, מגיע על רקע האיחור המסוים בהצטרפותן של מטא ושל אפל למירוץ ה-GenAI העולמי. כידוע, לאפל עדיין אין כלי בינה מלאכותית יוצרת משלה. מטא מאידך כן עוסקת באינטסיביות בפיתוח וקידום יכולותיה בתחום, ומתגאה במודל Llama שלה. עם זאת שמה – שלא כמו שם המתחרה הבולטת בזירה, OpenAI – מטא עדיין לא מצבה עצמה כמובילה בתחום, כפי שהיא למשל שולטת בזירת הרשתות החברתיות.

נאמר עליה שהיא צפויה להיות אחד השדרוגים הגדולים בתולדות אפל, עם יכולות iOS 18. GenAI.

נאמר עליה שהיא צפויה להיות אחד השדרוגים הגדולים בתולדות אפל, עם יכולות iOS 18. GenAI. צילום: Shutterstock

חידוש בעולם הטק: שת"פים בתחום הלוהט

במשך שנים, שחקניות מרכזיות בתעשיית הטכנולוגיה, כמו אפל, גוגל ומטא, שמרו בקנאות על חידושי הבינה המלאכותית שלהן, והתייחסו אליהם כאל סודות מסחריים מוגנים. עם זאת, כאשר הדור הבא של טכנולוגיות ה-AI נחשף ב-2022, עם השקת כלי הבינה המלאכותית היוצרת – כמו מחולל התמונות DALL·E, ו-ChatGPT מבית OpenAI – ובעקבות הפיכתם למגה מצליחים ומדוברים, ענקיות הטק הללו מצאו עצמן נלחצות מכך שנותרו מאחור. כך למשל מיקרוסופט הכריזה בזריזות בתגובה על השקעות ענק ב-OpenAI והפכה לשותפתה הגדולה והבולטת ביותר כיום.

הפכו לשותפות GenAI מנצחות. מיקרוסופט ו-OpenAI.

הפכו לשותפות GenAI מנצחות. מיקרוסופט ו-OpenAI. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

עקב כך, ועל אף גאוותה הרבה, גם אפל החליטה, כך מסתמן, להשקיע לשם שינוי בשיתוף פעולה עם מי שכבר עשה צעד או שניים, או מיליון, בתחום. המהלך הזה מגיע בזמן שבו קצב התקדמות הבינה המלאכותית החדשה הפך לחסר תקדים, ולנוכח הבנה שהפעם חברות רבות יחלקו את הובלת התחום.

כך קרה שבסוף אפריל האחרון דיווחה בלומברג כי אפל מתקדמת בשיחות עם OpenAI על שילוב כלי GenAI משלה, או כלים המבוססים על מודל השפה הגדול של GPT, במכשיריה. השותפות הזו, צוין אז, קורמת עור וגידים לקראת השקת מערכת הפעלה חדשה, כשכוונת אפל היא לשלב תכונות שפיתחה OpenAI ב-iOS 18. במקביל דווח אז ש-אפל עדיין מנהלת שיחות גם עם אלפבית, החברה האם של גוגל, על ​​הוספת כלי ה-AI שלה, ג'מיני (Gemini) ל-iPhone.

אולם כעת צץ, כאמור, שם חדש כאופציה לשותפות פוטנציאלית חדשה – מטא. בלומברג טוען שלא כך הדבר, אבל לפי ה-ג'ורנל, שהתבסס לדבריו על דברים אנשים שמכירים את הנושא, אפל והחברה האם של פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ואחרות, כן התדיינו על אפשרות לשילוב ידיים במטרה להכניס יכולות AI מתקדמות ל-iOS הבאה.

אם יתרחש, שילוב של ה-AI הג'נרטיבית מבית מטא ב-Apple Intelligence הוא למעשה מהלך המכיר בכך שמומחיות חומרה ותוכנה מסורתית לבדה לא יכולה להבטיח מנהיגות בזירת הבינה המלאכותית בעידן הנוכחי.

יש לציין כי הדיווח של הג'ורנל גם מדגיש ש-אפל שוקלת גם שותפויות עם חברות סטארט-אפ אחרות שמומחיותן הוא בתחום הבינה מלאכותית, ביניהן אנטרופיק (Anthropic) ו-פרפלקסיטי (Perplexity), שפיתחה מנוע חיפוש מבוסס בינה מלאכותית. הג'ורנל מציג למעשה אסטרטגיה כוללת של אפל, המדגימה את ההכרה שלה בערך שחברות סטארט-אפ יכולות להעניק בפיתוח מערכות AI מתקדמות ותקינות מבחינה אתית.

שיתוף פעולה של אפל ו-Meta AI כנראה אינו הדבר הצפוי ביותר – לשתי ענקיות הטכנולוגיה היו חילוקי דעות בנוגע לשינויי הפרטיות של אפל ב-2021, שלטענת מטא גרמו לה להפסיד 10 מיליארד דולר בהכנסותיה ב-2022. בנוסף, מטא ייעצה למפרסמים על פתרון שבו כדאי להם לעשות שימוש כדי לעקוף את העמלות שאפל מטילה עליהם. אבל כל זה, יתכן, יהפוך לנחלת ההיסטוריה אם המגיעים בין החברות אכן יבשילו לכדי קשרים עסקיים פוריים, שיקנו לשתיהן כנראה יותר Say ודומיננטיות בגזרת ה-GenAI הלוהטת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים