ביקורת בוועדת המדע על היעדר מרכז מו"פ ייעודי לאוכלוסיית הבדואים בנגב

ועדת המדע של הכנסת דנה אתמול (ג') בקידום מחקר בנגב ובשילוב חוקרים מהמגזר הערבי בו ● ח"כ איימן עודה, יו"ר הוועדה: "יש לסיים את האפרטהייד הקשה שיש היום כלפי האוכלסיה הערבית בנגב"

קיימה דיון בנושא מו"פ ערבי בנגב. ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשות ח"כ איימן עודה.

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשות ח"כ איימן עודה, דנה אתמול (ג') בקידום המחקר בנגב, ובשילוב חוקרים מהמגזר הערבי, שכמעט ואינם מיוצגים בעולם המחקר האקדמי.

יו"ר הוועדה, ח"כ עודה, אמר בדיון: "הנגב הוא אוצר לאומי של מדינת ישראל, וחובתנו לטפח את הפוטנציאל המדעי והאנושי הטמון בו. כבר חשבנו שיוקם מרכז מו"פ למגזר הערבי בנגב, אבל כלום לא יצא". הוא הוסיף וקבע כי "יש לסיים את אפרטהייד הקשה הזה שיש היום".

רינת שפרן, מנהלת אגף בכיר מדע וקהילה במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה הציגה לוועדה סקירה ממרכזי מו"פ הקיימים בנגב, ואמרה כי לאורך הדרך נבחנו מספר חלופות להקמת מכון מחקר בדואי, חלוקת מענקי מחקר ייעודיים לסוגיות הנוגעות לאוכלוסיה הבדואית בנגב, ועוד.

"הקמת מו"פ למגזר הערבי בנגב נדונה בשנה שעברה, אבל לא התקבלה החלטה סופית על שימוש בפורמט של מרכז הידע על מנת לתת מענה לתשתית מחקר יישומי שתעסוק בסוגיות הנוגעות לאוכ' הבדואית בנגב", אמרה שפרן.

לדבריה, מרכז הידע יוקם בתוך מוסד מחקרי או אוניברסיטה קיימת, בתמיכה של כ-3 מיליון שקל, על פני 3-4 שנים. מטרתו להעמיד לרשות קהילת החוקרים בארץ תשתית ייחודית למחקר מתקדם, כולל טכנולוגיות חדשניות, מידע מקיף וציוד מתקדם.

עוד נמסר כי מרכז המו"פ החדש של תקומה, שיוקם בנגב, ישמש כמנוע לפיתוח כלכלי-חברתי אזורי במרחב חבל תקומה, באמצעות מחקר ישומי במענה לצרכי האזור. 

בסיכום הדיון, אמר יו"ר הועדה כי הוודעה דורשת ממשרד האוצר לקבל דו"ח מקיף שיכלול את התקציב המדויק המיועד למרכז הידע, והקיצוץ שהיה בתקציב שיועד למרכז מו"פ בחברה הערבית בנגב, כולל, באחוזים, הקיצוצים שהיו בכל פעילות המו"פ הממומנת על ידי הממשלה, בכלל זאת המרכזים של משרד המדע ומשרד החקלאות והפילוח המדויק של הקיצוץ בתקציב של כל מרכז מו"פ. כמו כן, לפי עודה, הוועדה דורשת לקבל דו"ח מפורט ממשרד המדע לגבי התוכנית שלו למרכז הידע המתוכנן, שיכלול הסבר מדוע התוכנית להקמת מרכז מו"פ עצמאי בעיר ערבית בנגב השתנתה והפכה לכזו העוסקת בהקמת מרכז ידע בתוך אוניברסיטת מחקר. ח"כ עודה ביקש גם לדעת מה התכנון לשילוב הקהילה הערבית בנגב במרכז המתוכנן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים