מה ה"שיעור" מה-7 באוקטובר בראיית מנהלי הפרויקטים?

שי שרגל, מנכ"ל RBS Projects, מסכם את הלקחים מנקודת המבט של מהל הפרויקטים שניתן ללמוד מאירועי ה-7 באוקטובר: מחויבות, הקשבה לאנשים שבשטח, הימנעות מדחיינות, ענווה, שימת לב לאורות אדומים והקדמת האויבים

שי שרגל, מנכ"ל RBS Projects

"ישראל הופתעה לחלוטין בבוקר יום שבת, חג שמחת תורה, 7 באוקטובר, 2023. כולנו התעוררנו לקול האזעקות ברחבי הארץ וצפינו בזוועות הקשות ובטבח הנוראי שהתרחש. אמנם, מאוד מייסר לדון בשאלת 'מה-אם', אולם כמנהלי פרויקטים מנוסים כולנו חשבנו: האם וכיצד ניתן היה לחזות זאת? כמובן, גם מה עלינו לעשות כעת, כדי להימנע מאירועים דומים בעתיד? האם ניתן היה להיעזר בטכניקות וכלים מעולמות ניהול הפרויקטים כדי למנוע את התרחשות האסון, או, לטפל בו כהלכה לאחר התרחשותו?", כך אמר שי שרגל, מנכ"ל RBS Projects.

שרגל חתם את הכנס השנתי של העמותה לניהול פרויקטים, PMI ישראל. האירוע נערך בשבוע שעבר (ג') בהפקת אנשים ומחשבים באולם האירועים לאגו בראשון לציון, בהשתתפות מאות מקצוענים.יות מהתחום. הוא התקיים זו הפעם ה-28 ונשא את הכותרת "יחד מצליחים יותר".

שרגל, לשעבר נשיא PMI ישראל, אמר, כי "השאלה הראשונה, אשר בעולמות ניהול הפרויקטים כלל לא נדרש לשאול, היא: 'מי אחראי?' התשובה חדה ובהירה כשמש בצהרי היום: מנהל הפרויקט. הוא האחראי על כל מה שקורה בפרויקט, בין אם ניתן לחזות ובין אם לאו, בין אם הוא אשם בכך וגם אם לא".

"'ביחד נבנה את אשר נהרס', סיכם חתן פרס ישראל, מנחם קלמנזון, את נאומו המרגש והנוגע ללב בטקס חלוקת פרסי ישראל בערב יום העצמאות ה'תשפ"ד. קלמנזון עם אחיו אלחנן ז"ל, ואיתיאל זוהר, בן אחותם, חילצו כמאה מחברי קיבוץ בארי. כדי לבנות, עלינו ללמוד מהעבר, להפיק לקחים, להשתפר ולהימנע מחזרה על טעויות".

"מנהלי פרויקטים", ציין שרגל, "מודעים היטב לצורך בהפקת לקחים, L2BL –  Lessons to be learned. זהו תהליך רציף, שמתחיל מיד עם תחילת הפרויקט ומסתיים רק לאחר סיומו. כדי שתהליך כזה יהיה מוצלח ויעיל נדרשת תכונת אופי חשובה ומיוחדת. קוראים לה ענווה. מנהל פרויקט חסר ענווה לעולם לא ילמד, לא יודה בטעויותיו, לא ייקח אחריות ולכן – גם לא יפיק לקחים. מנהל פרויקט חסר ענווה, לא יהיה מסוגל לפעול לתיקונה של החברה ולא יוכל ליישם את 'ביחד נבנה את אשר נהרס'. מנהל פרויקט ענו יידע להוסיף לצוות שלו בעלי ענין, שיש להם תכונות ויכולות שמכפרות על חולשותיו ומשלימות אותו. הוא גם לא יהסס להצהיר על כך. הענווה היא תנאי ללמידה. לכן, הענווה היא תנאי הכרחי להפקת לקחים ומכאן – גם להצלחה".

"תארו לעצמכם", אמר שרגל, "שאני עומד לפניכם כעת על דוכן הנואמים ומצהיר: 'בחברה שבה אני עובד מועסקים היום 50 עובדים, ובעוד 15 שנים יועסקו בה 150 עובדים'. איך בדיוק הייתם מתייחסים לאמירה שכזאת?  אילו תוקף ומהימנות – שלא לדבר על רברבנות – הייתם מייחסים לי?"

שרגל סיים את דבריו בלקחים מנקודת המבט של מנהל הפרויקט: "למנהל הפרויקט יש מחויבות מלאה לכל מה שקורה בפרויקט. הוא אחראי על הכול, לטוב ולרע; 'הקשיבו לתצפיתניות': האנשים בשטח הם שיודעים הכי טוב מה מתרחש בפרויקט; דחיינות היא תכונה רעה לפרויקט, ולכן, הפעילו את כלל חמש השניות; ענווה – לעולם פעלו מתוך תחושת ענווה, לא מתוך גבהות קומה ויהירות; אל תתעלמו מאורות אדומים – לעולם יופיעו סימנים מקדימים ואורות אדומים לפני התממשות הסיכון; הקדימו תמיד את האויבים ואת המתחרים שלכם והתעוררו לפני עלות השחר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים