לא רק אפל: עכשיו גם מטא מואשמת בהפרת חוק ה-DMA באירופה

ההפרה נמצאה במודל 'שלם או הסכם', המחייב רכישת מנוי לשם ביטול פרסומות בפייסבוק ובאינסטגרם או הסכמה להצגתן ● הענישה יכולה להיות קנס של עד 10% מהמחזור העולמי של מטא, ואם ההפרה תחזור, אף עד 20%

טוען שמטא הפרה את כללי הרגולציה החדשים שלו. האיחוד האירופי.

מטא – החברה האם של פייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם ואחרות – ספגה אתמול (ב') האשמה חמורה, שהולידה חקירה נגדה באיחוד האירופי. מודל 'שלם או הסכם' של החברה – המחייב את המשתמשים לשלם דמי מנוי עבור חוויה ללא פרסומות בפייסבוק ובאינסטגרם, או להסכים לצפייה במודעות – משך את תשומת ליבם של הרגולטורים האירופים, שחקרו את התנהלות החברה מאז מרץ השנה וכעת הציגו את מסקנותיהם הראשוניות.

בעקבות מסקנות החקירה, מטא מואשמת בהפרת כללי התחרות הדיגיטלית החדשים של אירופה, המכונים 'חוק השווקים הדיגיטליים', או ה-DMA.

מטא קיבלה כעת מהנציבות הזדמנות להגיב לממצאים הראשוניים שלה, ויכולה לבחון את מסמכי החקירה ולספק תשובה בכתב לנציבות בתוך פרק זמן מוגבל. תגובת מטא תיבדק על ידי הנציבות, שתסיים את חקירתה תוך 12 חודשים מפתיחת ההליכים ב-25 במרץ 2024 ותגיע למסקנות סופיות בנדון. אם דעותיה המוקדמות של הנציבות לא ישתנו, וישארו על כנן, היא תוכל להחליט סופית כי מודל המנוי המסוים של מטא אינו תואם את דרישות ה-DMA, ואז תהיה לה הסמכות להטיל על ענקית הרשתות החברתיות ממנלו פארק קנסות של עד 10% מסך המחזור העולמי שלה. יתרה מכך, אם ההפרה תחזורת על עצמה – משמע אם מטא לא תבטל את הצעת המנוי – הקנסות יכולים להגיע אפילו לעד 20% מהכנסותיה העולמיות של החברה. בנוסף, במקרים של אי ציות שיטתי, הנציבות יכולה לאכוף סנקציות נוספות, כגון לחייב את מטא למכור חלקים מעסקיה, או להטיל על החברה איסור לרכוש שירותים נוספים הקשורים לנושא בו התגלה אי הציות.

מה נקבע ב-DMA ומי עוד נמצאה כמפרה אותו?

ה-DMA, שנכנס לתוקפו באירופה במרץ השנה, שינה לחלוטין את כללי ההגבלים העסקיים באיחוד. מטרת החוק המוצהרת היא "ליישר" את מגרש המשחקים בשוק הדיגיטלי, והוא מחייב את ענקיות הטכנולוגיה להקפיד על תקנות מחמירות במיוחד. החוק קובע ששומרי סף, הגדרה שקיבלו ענקיות הטכנולוגיה מטא, וכן אפל, גוגל, אמזון ואחרות באיחוד, צריכות לבקש את הסכמת המשתמשים לפני שילוב הנתונים האישיים שלהם למטרות פרסום. בנוסף, משתמשים שמסרבים להסכים, צריכים לקבל גישה לשירות שווה ערך, העושה שימוש בפחות מהנתונים האישיים שלהם.

יצוין כי המהלך האחרון נגד מטא באירופה אינו הראשון מסוגו – אפל, כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, הייתה החברה הראשונה לקבל את מסקנות החקירה שבוצעה באירופה תחת החקיקה החדשה. האיחוד האשים אותה בהפרת ה-DMA לנוכח התנהלותה בחנותה, ה-App Store, ואף היא אמורה להגיב ולכשהחקירה תסתיים יכולה למצוא את עצמה נדרשת לשלם קנס מקסימום שיכול לעמוד על 38 מיליארד ד'.

התפתחויות אלו מצביעות על מגמה רגולטורית אירופית רחבה יותר, שעתידה להשפיע על חברות הטכנולוגיה הגדולות, שמרביתן בכלל אמירקניות. ההשלכות של ה-DMA הן מרחיקות לכת, עם פוטנציאל להשפיע על ענקיות הטק בדרכים שונות שעוד יתגלו בהמשך הדרך.

"ה-DMA מחזיר למשתמשים כוח להחליט כיצד נעשה שימוש בנתוניהם"

הנציבות האירופית מציגה עצמה כעת כמובילה של המשימה להבטיח שהשווקים הדיגיטליים יישארו תחרותיים והוגנים.

ראשת תחום התחרות באיחוד, מרגרט וסטגר.

ראשת תחום התחרות באיחוד, מרגרט וסטגר. צילום: ShutterStock

מרגרט וסטגר, ראשת תחום התחרות באיחוד, הדגישה את החשיבות של הענק שליטה לאזרחים על הנתונים האישיים שלהם. היא הצהירה כעת כי "ההשקפה המוקדמת שלנו היא שמודל הפרסום של מטא אינו עומד בחוק השווקים הדיגיטליים. ואנו רוצים להעצים אזרחים להיות מסוגלים להשתלט על הנתונים שלהם ולבחור בחוויית מודעות פחות מותאמת אישית".

תיירי ברטון, הממונה על השוק הפנימי, הוסיף והדגיש גם הוא את המשמעות של ה-DMA בהחזרת האוטונומיה למשתמשים ובקידום תחרות הוגנת. "ה-DMA נקבע כדי להחזיר למשתמשים את הכוח להחליט כיצד נעשה שימוש בנתוניהם ולהבטיח שחברות חדשניות יכולות להתחרות בשוויון עם ענקיות טכנולוגיה בגישה לנתונים", הצהיר ברטון.

לאור התפתחויות הרגולטוריות באירופה בשבוע האחרון, ניכר כי המסגרת הרגולטורית החדשה של היבשת עתידה לעצב מחדש את הנוף הדיגיטלי בה. לתוצאות החקירה הספציפית על מודל 'שלם או הסכם' של מטא יהיו כנראה השלכות משמעותיות שיתפרסו אל מעבר אל החברה שייסד מארק צוקרברג, וישפיעו על האופן שבו חברות הטכנולוגיה העוצמתיות ינהלו את עסקיהן בשוק האירופי.

יצוין כי באופן לא מעט פרדוכסלי, המודל המסוים של מטא בנגוע לצריכת הפרסומות, שכעת מעורר לה בעיות קשות, נולד בתגובה להגבלות על איסוף נתונים עבור מודעות ממוקדות, אותן כבר ספגה בשוק האירופי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים