מטא תאפשר להשתמש במילה "שאהיד"

החברה האם של פייסבוק ואינסטגרם, בין השאר, עצרה את האיסור הגורף על השימוש במילה, לאחר בדיקה של מועצת הפיקוח שלה שנמשכה שנה שלמה ● גוף הפיקוח העצמאי קבע כי החרם הגורף על המונח הדתי-מוסלמי היה "מוגזם"

לא תאסור באופן גורף את השימוש במונח 'שאהיד' בשירותיה. מטא.

מטא (Meta) – החברה האם של פייסבוק, אינסטגרם ופלטפורמות מדיה חברתית אחרות – הודיעה באחרונה על החלטה משמעותית שלה שלא לאכוף עוד איסור גורף על השימוש במילה 'שאהיד' (شهيد), כפי שעשתה עד כה.

החלטה זו מגיעה לאחר בדיקה מקיפה בעניין שביצעה המועצה המפקחת על מטא – גוף עצמאי שהוקם ב-2020 על ידי החברה, כדי לפסוק בנוגע להחלטות מיתון תוכן שנויות במחלוקת. בתום הבדיקה, שנמשכה כשנה, המועצה המליצה על הסרת האיסור בטענה שהמינוח 'שאהיד' הוא נרחב במיוחד, ולפיכך החרם הוביל להסרות תוכן רבות מדי. גוף הפיקוח העצמאי קבע למעשה כי החרם הגורף על המונח הדתי-מוסלמי היה "מוגזם".

ואכן פירוש המילה הערבית 'שאהיד' אינו חד ממדי או משמעי. באופן כוללני ניתן לומר כי שאהיד הוא מי שמת מות קדושים, מה שמכונה בלועזית Martyr, שהוא גם מושג המתאר 'קדוש מעונה'. ואולם המילה המסוימת הזו גם משמשת כדי לתאר טרוריסטים שמתו בזמן ביצוע מעלליהם.

בהודעה רשמית שפרסמה בנדון, מטא הצהירה כי היא שמה לב לממצאי הביקורת של מועצת הפיקוח וכעת תסיר תוכן המכיל את המילה 'שאהיד' רק במידה שהוא משויך לסימנים ספציפיים של אלימות, כגון התייחסות לנשק או כהסברה למעשים אלימים ולפעולות חבלה. משמע, שהחברה לא תסיר כל שימוש ב'שאהיד', אלא רק כזה שמגיע בקונטקסט הטרוריסטי. החלטה זו מקורה, לפי מטא, בכוונה לאזן בין ההגנה על חופש הביטוי להסרה של תוכן שעלול להזיק, ומטא הדגישה את מחויבותה להבטיח ש"חומר מזיק יוסר", אך זאת בתוך שמירה על זכותם של המשתמשים להתבטא.

ההחלטה סביב השימוש במילה 'שאהיד' אינה מנותקת מפעולות קודמות של מועצת הפיקוח לגבי תנאים ואירועים רגישים דומים. בעבר, המועצה ייעצה לענקית ממנלו פארק במספר הזדמנויות, והמליצה לה ​​על גישה יותר ניואנסית וספציפית להקשר (קונטקסט) בבואה למתן תוכן. המועצה ביקשה ממטא להכיר במורכבות סביב התיאור והפרשנות של מונחים ואירועים רגישים באזורים שונים בעולם, ובמיוחד בנושאים הקשורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

התגובות להחלטה משתנות – תלוי מי המגיב

משתמשי הרשתות החברתיות הגיבו להחלטה באופן שונה, בעיקר בהתאם לשיוכם הלאומי.

כך למשל, CyberWell – ארגון עצמאי ללא מטרות רווח, המוקדש לדמוקרטיזציה של המאבק באנטישמיות מקוונת – צייץ בתגובה וכתב כי "מטא תאפשר באופן אוניברסלי שימוש ב'שאהיד' על פני הפלטפורמות שלה, למעט יוצאים מן הכלל, בעקבות ההמלצה של המועצה המפקחת. כפי שהראו הנתונים שלנו, המדיניות הקיימת של מטא כבר לא הצליחה למתן את ההכחשה המקוונת של התקפות ה-7 באוקטובר. המהלך המוטעה האחרון הזה רק יעודד את ההלל המקוון לטרוריסטים, ואת הרומנטיזציה של ההתקפות האלימות שלהם על אזרחים, ויכול לעורר עוד יותר טרור".

לצד ביקורות כדוגמת זו של CyberWell נשמעו גם דברי שבח להחלטה, בעיקר מגורמים ערבים, וכן היו מי שפשוט העריכו את החלטת מטא, כיוון שלדבריהם המונח הוא אכן נרחב ובעל משמעותיות רבות, ומונח דומה משמש את הנוצרים כדי לתאר את ישוע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים