אלוהים, נצור את המלך – ואת בריטניה מהתערבות רוסית בבחירות

"מבצעי השפעה בסייבר מצליחים באופן דרמטי; רשתות הסושיאל עוזרות משמעותית לרוסיה ליצור כאוס בממלכה", כך קובעים מומחי סייבר על רקע הבחירות שנערכות היום (ה') במדינה

המלך צ'ארלס השלישי.

היום (ה') נערכות הבחירות בבריטניה, ומפלגת הלייבור צפויה לזכות בניצחון היסטורי אחרי 14 שנים, ולהביס את השמרנים. ראש הממשלה הבא של הממלכה עתיד להיות קיר סטארמר, "עו"ד אפור ומשעמם, אבל יעיל", כפי שמכנים אותו. כמו בכל מערכת בחירות בשנים האחרונות, יש מדינות שמתערבות גם בבחירות הנוכחיות בבריטניה עם מבצעי השפעה בסייבר, והראשונה לעשות זאת היא רוסיה.

כמה מומחי סייבר אמרו לאנשים ומחשבים ש-"רוסיה חזקה בעריכת מבצעי השפעה אפקטיביים, ורשתות המדיה החברתית עוזרות לה בצורה משמעותית ליצור כאוס ותחושות של אי ודאות. הסושיאל גורם לאי אמון של האזרחים בשלטון ובמוסדות המדינה, וכך – הוא גורם לרוסיה לתמוך בשלטון של מי שמקדם את האינטרסים שלה". לדבריהם, זה קורה גם במערכת הבחירות הנוכחית לבתי הפרלמנט בווסטמינסטר ולבית ברחוב דאונינג 10.

קיר סטארמר, מנהיג הלייבור ומי שככל הנראה יהיה ראש הממשלה הבא של בריטניה, נואם בפרלמנט בלונדון.

קיר סטארמר, מנהיג הלייבור ומי שככל הנראה יהיה ראש הממשלה הבא של בריטניה, נואם בפרלמנט בלונדון. צילום: ShutterStock

התערבות הסייבר הרוסית בבחירות במערב הגדולה שנחשפה הייתה בקמפיין לבית הלבן, אז גורמים תקפו את מערכות המפלגה הדמוקרטית, בהשפעה של הקרמלין. בדצמבר 2023 הסתמן שידור חוזר של המתקפות הללו – בבריטניה. ממשלת הממלכה הזהירה אז כי רוסיה תקפה את המדינה בסייבר – לטובת שיבוש בחירות. הביון הבריטי חשף שהמודיעין הרוסי תקף – מאות פעמים – כמה "אנשים בעלי פרופיל גבוה" בסייבר, לרבות עובדי מדינה, פוליטיקאים, כלי תקשורת, קבוצות חשיבה וגופי מחקר באקדמיה. המקרה מתווסף לכמה פעמים שבהן הועלה בעבר שמה של רוסיה כתוקפת בסייבר של מטרות בריטיות, בין היתר סביב הברקזיט – משאל העם שבו הכריעו אזרחי הממלכה לצאת מהאיחוד האירופי.

האצבע של הבריטים הופנתה ליחידה 18 של שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה, FSB. ההאקרים שתקפו הם חברי Star Blizzard – קבוצה שכנראה כפופה ל-FSB Center 18. את ההודעה הוציא המרכז הלאומי לאבטחת הסייבר של בריטניה, NCSC – שמהווה חלק מ-GCHQ, שהיא סוכנות הביון המהווה המקבילה הבריטית ל-8200 ול-NSA. אף שהמרכז הבריטי הרגיע וציין ש"בעוד שחלק מהמתקפות הביאו להדלפת מסמכים, ניסיונות להתערב בפוליטיקה ובדמוקרטיה בבריטניה לא הצליחו" – הוא לא ממש דייק בדבריו, כי ניסיונות ההתערבות צלחו גם צלחו – בברקזיט.

בועז דולב, מנכ"ל קלירסקיי.

בועז דולב, מנכ"ל קלירסקיי. צילום: ניב קנטור

"הרוסים רוצים שהלייבור ינצח"

"מבצעי השפעה מצליחים, ולעתים מצליחים באופן דרמטי", אמר לאנשים ומחשבים בועז דולב, מנכ"ל ומייסד קלירסקיי. "זה תלוי במידת ההבנה וההיכרות של התוקפים את האווירה במדינת היעד. בישראל, למשל, ההאקרים המשפיענים מצליחים בכך בנושאים מעוררי מחלוקת, כגון נתניהו, החטופים ומה נדרש שצה"ל יעשה. ראינו מבצעי השפעה בארץ שהצליחו להקצין את השיח ולהעצים מחלוקות בישראל".

"באירופה", אמר דולב, "הרוסים עובדים קשה בסייבר במטרה לפורר את האיחוד האירופי ואת נאט"ו, ולפגוע בפעילות המשותפת של המערב נגדה בהקשר של מלחמת אוקראינה – ולא רק". הוא ציין כי "בריטניה היא מהמובילות במערב ובאירופה בפרט, ולקראת הבחירות היום, הרוסים ניסו לעשות את כל מה שאפשר כדי לסייע להצלחת הלייבור".

"השפעה על מדיה חברתית היא מרכיב חשוב בתפיסת רוסיה", אמר דולב. "מטרתו של פוטין היא לערער את היציבות בכל מקום שאפשר במערב. הוא 'יגייס' לשורותיו כל מי שיכול לסייע לו: שמרנים, מתנגדי הגירה ועוד".

ד''ר הראל מנשרי, ראש תחום סייבר ב-HIT - המכון הטכנולוגי חולון.

ד"ר הראל מנשרי, ראש תחום סייבר ב-HIT – המכון הטכנולוגי חולון. צילום: באדיבות אוניברסיטת בר אילן

"הרוסים 'מערבבים' בכל מקום שבו הם יכולים לעשות זאת"

ד"ר הראל מנשרי, ראש תחום סייבר ב-HIT – המכון הטכנולוגי חולון, וממקימי מערך הסייבר בשב"כ, אמר לאנשים ומחשבים כי "הרוסים 'מערבבים' בכל מקום שבו הם יכולים לעשות זאת. הם פועלים לפי תפיסה שקיימת מתחילת המאה ה-20, שלפיה 'צריך לפגוע בבטן הרכה במערב בכל מקום'. כבר ב-2012 הרוסים פעלו לקנות אחיזה בשיח בארצות הברית, ועשו זאת יחד עם איגוד הרובאים הלאומי, ה-NRA". הוא הוסיף כי "יש עדויות שלפיהן הרוסים נערכו לבחירות בארצות הברית ב-2016 במשך שנים רבות. הילרי קלינטון הפחידה את פוטין. הוא ידע מה עמדותיה ורוסיה פתחה במבצעי השפעה בסייבר באמצעות פיזור פייק ניוז – מחקרים מומצאים על הסכנות שבחיסוני ילדים, במטרה להגדיל את ההתנגדות של אזרחי ארצות הברית לממסד. זה המשיך בקורונה – והצליח: רבים לא האמינו לממשלות, ונוצרו שסעים בחברות רבות. לקראת בחירות 2016 הם העלו הילוך ופרצו כמעט לכל צמרת המפלגה הדמוקרטית, כולל ליועץ מחשוב שהיה אחראי לסייבר. המטרה הייתה להניע כמה שיותר מצביעים רפובליקנים להצביע בהמוניהם". ואמנם, דונלד טראמפ ניצח באותן בחירות.

ה-"מערבב". נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

ה-"מערבב". נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צילום: ShutterStock

"לרוסיה", אמר ד"ר מנשרי, "יש אינטרס עמוק לפעול נגד בריטניה, כי היא שותפה של ארצות הברית ומסייעת לאוקראינה. ראינו את ההצלחה הרוסית בשיח על הברקזיט. למרבה הצער, עד היום לא קמה בבריטניה ועדת חקירה שבדקה את היקף והצלחת הפעילות הרוסית בסייבר".

אל מול ההצלחות של הרוסים בסייבר, ד"ר מנשרי ציין שיש להם גם כישלונות: "שני מקרים שבהם מבצעי ההשפעה הרוסיים בסייבר נכשלו היו בבחירות בצרפת ובאוקראינה. הם פעלו גם בגרמניה, וכאשר נתגלתה פעילותם בבחירות בהולנד – ההצבעה עברה להיות ידנית".

"ההשפעה הרוסית בסייבר על בריטניה היא רבת שנים", סיכם. "גם הרמטכ"ל הרוסי, ולרי גרסימוב, וגם סרגיי שויגו, שר ההגנה שפוטר באחרונה, אמרו שלמבצעי ההשפעה בסייבר של רוסיה יש מקום חשוב בפעילות המדינה, לצד הפעילות הפיזית. הזכות לחופש הביטוי במערב נתפסת ברוסיה כ-'בטן הרכה' שלו, והיא מנצלת זאת לטובת שיסוי, פילוג וקידום האינטרסים שלה. כל זמן שלא תהיה רגולציה על המדיה החברתית, אנחנו בבעיה מאוד קשה, שתחמיר עם הזמן".

התחלת הקמפיין – לכל המאוחר ב-2015

מסע המתקפות של Star Blizzard, שנקראת גם Callisto ,Seaborgium ו-Colddriver, כלל כמה תקריות, לרבות מתקפת פישינג ממוקד (Sphere Phishing) על חברי פרלמנט בריטיים ממפלגות שונות. המתקפות החלו ב-2015, ואולי אף קודם לכן. ביניהן ניתן למנות קצירת מסמכים שנוגעים למסחר שבין ארצות הברית ובריטניה, שהודלפו לפני הבחירות הכלליות במדינה ב-2019, והפריצה ב-2018 ל-Statecraft – צוות חשיבה שתפקידו להגן על הדמוקרטיה בממלכה מפני פייק ניוז ודיסאינפורמציה. עוד הותקפו כמה ארגונים לא ממשלתיים, עיתונאים ואוניברסיטאות.

זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה הפעילות הרוסית בסייבר נגד בריטניה עלתה לכותרות. בדו"ח שפרסמה ועדת הביטחון והמודיעין של הפרלמנט בווסטמינסטר בקיץ 2020 נקבע שלקח לממשלה הבריטית הרבה זמן להבין את איום הסייבר הרוסי, ושהיא שמה בסיכון את תוצאות משאל הברקזיט. חברי הפרלמנט ציינו כי "בריטניה נמנעה באופן אקטיבי מלחפש אחר ראיות שעלולות להצביע על מעורבות רוסית במשאל הברקזיט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים