מ-FM לשידור דיגיטלי: שווייץ מסיימת את עידן הרדיו האנלוגי

תאגיד המדיה הציבורי של שווייץ, ה-SRG, הודיע רשמית כי החליט לסיים את השימוש בטכנולוגיית VHF (גל אולטרה-קצר) ולהפסיק את פעילות כלל אנטנות ה-VHF במדינה עד סוף השנה

יעבור לשידור דיגיטלי בלבד. הרדיו של שווייץ.

שווייץ הכריזה על שינוי משמעותי בטכנולוגיית שידורי הרדיו שלה, בדמות תוכנית שגיבשה להפסיק את שידורי ה-FM האנלוגיים ולעבור באופן מלא לרדיו דיגיטלי עד סוף 2024. החלטה זו התקבלה על ידי תאגיד השידור השווייצרי, ה-SRG, בתגובה לירידה בשימוש במכשירי רדיו FM, ובשל עלויות התחזוקה הגבוהות הכרוכות באנטנות FM.

המעבר לרדיו דיגיטלי, במיוחד ל-+DAB – שהוא הדור הבא של טכנולוגיית שידור הרדיו הדיגיטלי DAB – שיתבצע בשווייץ נועד לספק למאזיני הרדיו המקומי מגוון רחב יותר של תחנות וכיסוי שידורים משופר. 

החלטה זו הגיעה למרות שהמועצה הפדרלית של שווייץ לתקשורת חשפה כי כ-20% ממאזיני הרדיו השווייצריים עדיין משתמשים אך ורק ב-FM, בעוד שערוצים דיגיטליים, כולל +DAB וסטרימינג, מהווים 80% מנתח ההאזנה לרדיו במדינה.

על פי הדיווחים השונים בעניין, ההחלטה להפסיק את שידורי ה-FM קשורה לאימוץ המורחב של מכשירי רדיו בטכנולוגיית +DAB בכלי הרכב החדשים שנרכשים במדינה, כמו גם לזמינות של מכשירי רדיו +DAB פשוטים, שעלותם נחשבת זולה, משמע פחותה מ-100 פרנק (כ-400 שקל). בנוסף, המעבר לשידור דיגיטלי צפוי להביא ליעילות אנרגיה רבה יותר, לחסכון בעלויות ולשיפור איכות השמע עבור המאזינים.

פסטורליה המאפשרת לדאוג בגלל טכנולוגיות שידור. שוויץ.

פסטורליה המאפשרת לדאוג בגלל טכנולוגיות שידור. שווייץ. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

לבטי טכנולוגיית השידור: צרות טובות לשווייצרים

השינוי המתוכנן לשידור בשיטה הדיגיטלית בלבד עורר ויכוח מסוים בשווייץ, עם חששות שהועלו לגבי הצורך בשינוי והנכונות של המדינות השכנות לאמץ את שיטת +DAB. אבל למרות הספקנות הנשמעה, המועצה הפדרלית של שווייץ האריכה את הרישיונות לשידורים אנלוגיים ב-FM, לתחנות שעדיין לא השלימו את הליך ההגירה לפורמט הדיגיטלי, רק עד סוף 2026.

בהיעדר בעיות משמעותיות, כמו מלחמות או חילופי שלטון תדירים, הסוגיה של FM או שידור דיגיטלי היא נושא ששווייץ נקרעת לגביו כבר מזה תקופה. בסתיו 2020, חברי קבוצת העבודה האחראית להגירה דיגיטלית, ששמה DigiMig, הסכימו לכבות את משדרי ה-FM עד באוגוסט 2022. אלא ששנה לפני תאריך היעד הזה, הוא נדחה שוב, לתאריך המתוכנן המקורי – ה-31 בדצמבר 2024.

רוג'ר שוואווינסקי, יזם ומגיש תקשורת שווייצרי, הביע דאגה מההפסקה הקרובה של שידורי ה-FM במדינה, והדגיש כי אין בכך צורך דחוף, במיוחד בהתחשב באימוץ האיטי יותר של +DAB במדינות השכנות, כמו אוסטריה, איטליה וצרפת. שוואווינסקי מתח ביקורת על DigiMig וטען שהוא "ארגון יחסי ציבור של מקדמי DAB".

לפי התקשורת, ההחלטה של ה-​​SRG להפסיק את שידורי ה-FM עד 2024 מונעת ממצבו הפיננסי המתוח של הארגון, עקב ירידה בהכנסות מפרסום, מה שהפך השקעות נוספות בטכנולוגיית שידור מיושנת – לבלתי מוצדקות. בנוסף, מן הסתם, המעבר הצפוי במדינה לשידור דיגיטלי בלבד משקף את ההעדפות המתפתחות ואת ההתקדמות הטכנולוגית בתעשיית השידור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים