האיחוד האירופי: X של מאסק מפרה את החוק עם ה-וי הכחול שלה

הנציבות האירופית פרסמה ממצאים ראשוניים מחקירתה, וטוענת ש-X הפרה את חוק השירותים הדיגיטליים, ה-DSA ● כך למשל נטען כי החברה מטעה משתמשים כשהיא מוכרת סטטוס 'מאומת' לכל המעוניין בכך

מסתבכים באיחוד האירופי. אילון מאסק ו-X שבבעלותו.

ביום ו' האחרון פרסמה הנציבות האירופית קביעה משמעותית שלה בנוגע ל-X שבבעלות אילון מאסק. לדברי הגוף המשפטי האירופי, X ביצעה הטעיה מכוונת של משתמשיה עם סימן האימות שלה, הלא הוא ה-וי הכחול המפורסם. ככלל, עקב חקירה שביצעה בנוגע לפלטפורמת המדיה החברתית, הנציבות טוענת כי X מפרה את חוק השירותים הדיגיטליים ה-DSA (ר"ת Digital Services Act), החדש יחסית שלה, בכל הקשור בדפוסי ניהול אפלים, שקיפות הפרסום וגישה לנתונים לחוקרים.

הנציבות יזמה חקירה רשמית של X, שהחלה בשלהי 2023, במטרה להעריך אם ייתכן שהחברה הפרה את חוק השירותים הדיגיטליים, שנכנס לתוקפו רשמית במרץ האחרון. החקירה כללה ניתוח מעמיק של מסמכים פנימיים של X, ראיונות עם מומחים ושיתוף פעולה עם רכזי השירותים הדיגיטליים הלאומיים.

מה שהנציבות פרסמה ביום ו' הוא למעשה הממצאים הראשוניים בעקבות חקירתה זו, ואלו כוללים טענות לאי ציות, לכאורה, של החברה שבבעלות מאסק לשלושה נושאים מרכזיים שמכסה ה-DSA. הנציבות פרסמה בהודעה לתקשורת בדיוק מה היו ממצאיה וההפרות שזיהתה. לדבריה, "ראשית, X מעצבת ומפעילה את הממשק שלה עבור 'החשבונות המאומתים' עם 'סימן הביקורת הכחול' באופן שאינו תואם את הנוהג בתעשייה ומטעה משתמשים. מכיוון שכל אחד יכול להירשם כדי לקבל סטטוס 'מאומת' שכזה – הדבר משפיע לרעה על יכולתם של המשתמשים לקבל החלטות חופשיות ומושכלות לגבי האותנטיות של החשבונות והתוכן שעימו הם מתקשרים. ישנן עדויות לשחקנים זדוניים בעלי מוטיבציה, המנצלים לרעה את 'החשבון המאומת' כדי להונות משתמשים".

החל להימכר לבעלי מנוי מאז שמאסק השתלט על השירות. אימות ה-וי הכחול ב-X (בימים שעוד הייתה טוויטר).

החל להימכר לבעלי מנוי מאז שמאסק השתלט על השירות. אימות ה-וי הכחול ב-X (בימים שעוד הייתה טוויטר). צילום: BigStock

"שנית", המשיכה וגוללה הנציבות את ממצאיה, "X לא עומדת בשקיפות הנדרשת בפרסום, שכן היא אינה מספקת מאגר פרסומות ניתן לחיפוש ואמין, אלא מעמידה תכונות עיצוביות ומחסמי גישה שהופכים את המאגר לבלתי מתאים למטרת השקיפות שלו כלפי המשתמשים. בפרט, העיצוב אינו מאפשר את הפיקוח והמחקר הנדרשים על סיכונים אפשריים הנובעים מהפצת פרסום באינטרנט".

ושלישית, כתבה הנציבות, "X לא מצליחה לספק גישה לנתונים הציבוריים שלה לחוקרים, בהתאם לתנאים שנקבעו ב-DSA. בפרט, X אוסרת על חוקרים זכאים לגשת באופן עצמאי לנתונים הציבוריים שלה, למשל על ידי גירוד, כפי שצוין בתנאי השירות שלה. כמו כן, נראה שהתהליך שמיישמת X על מנת להעניק לחוקרים זכאים גישה לממשק תכנות היישומים (API) שלה מונע מחוקרים לבצע את פרויקטי המחקר שלהם, או לא משאיר להם ברירה אחרת מאשר לשלם עמלות גבוהות באופן לא פרופורציונלי".

מרגרט וסטגר, סגנית נשיא הנציבות למען אירופה המותאמת לעידן הדיגיטלי ונציבת התחרות של האיחוד, אמרה בהקשר לממצאים הראשונים כי "בבסיס ה-DSA יש שקיפות, ואנו נחושים להבטיח שכל הפלטפורמות, כולל X, עומדות בחקיקה של האיחוד האירופי".

תיירי ברטון, נציב השוק הפנימי, הביע אף הוא את מחויבות האיחוד להבטיח עמידה ברגולציה החדשה של היבשת. "ל-X יש כעת את זכות ההגנה – אבל אם השקפתנו תאושר, נטיל קנסות ונדרוש שינויים משמעותיים", הבהיר ברטון.

וסטגר העלתה גם פוסט ל-X בו ציינה כי "לדעתנו X אינה תואמת ל-DSA בתחומי שקיפות מרכזיים. היא מטעה משתמשים, לא מצליחה לספק מאגר מודעות הולם וחוסמת גישה לנתונים עבור חוקרים". הנציבה הדגישה כי "זו הפעם הראשונה שאנו מפרסמים ממצאים ראשוניים במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים".

בתגובה לקביעת הנציבות צייץ מאסק, בלווית ריטוויט של דברי וסטגר, כי: "הנציבות האירופית הציעה ל-X עסקה סודית בלתי חוקית: אם נצנזר בשקט דיבור בלי לספר לאף אחד, הם לא יקנסו אותנו. הפלטפורמות האחרות קיבלו את העסקה הזו. X לא".

ברטון הגיב לטענה זו של מאסק, גם כן ב-X, וציין בין השאר כי: "מעולם לא הייתה – ולעולם לא תהיה – שום 'עסקה סודית'. עם אף אחד". ברטון הוסיף, בהתייחסות ישירה למאסק: "תחליט אם להציע התחייבויות או לא… נתראה (בבית המשפט או לא)".

X – ענקית דיגיטלית אמריקנית שלישית שהאיחוד מבקש לרסן

נזכיר כי הנציבות גם נקטה באחרונה בפעולה גם נגד אפל ומטא בגין מה שהגדירה כהפרות של חוק השווקים הדיגיטליים, ה-DMA (ר"ת Digital Markets Act).

X היא למעשה החברה השלישית שמתמודדת עם הרגולציה החדשה והמוקשחת של האיחוד בגין הפרת חוקיו החדשים, וזאת בתוך כמה שבועות בלבד. כזכור, בריסל הזהירה את אפל ומטא שאם לא ישנו את דרכיהן, יהיו בסכנה לספוג באירופה בקנסות אדירים – של כ-10 אחוז ואף יותר מהכנסותיהן השנתיות הגלובליות.

האיחוד מנהל כעת גם חקירות אחרות במסגרת ה-DSA, כנגד פייסבוק ואינסטגרם שבבעלות מטא, ואף נגד החברות עלי אקספרס וטיקטוק.

הקנסות על הפרת ה-DSA, בה מואשמת X, יכולים להגיע לעד שישה אחוזים מסך המחזור השנתי העולמי של חברה, ולאלץ את פלטפורמת המדיה החברתית לבצע שינויים בהתהלותה, כדי להימנע מהפרות אלו. X תקבל כעת ארכה, שלא הוגדרה בזמן קצוב מראש, על מנת לבחון את הממצאים נגדה בתיק האיחוד האירופי ולהגנן על התנהלותה בגינם.

יצוין כי X נמצאת על הכוונת של האיחוד גם בגין קיצוץ משאבי ניהול התוכן שלה. במאי הודיע האיחוד ל-X שעליה למסור לידיו מידע מפורט ומסמכים פנימיים ודרש מידע נוסף על צעדים שננקטו בפלטפורמה שבבעלות מאסק כדי להפחית את הסיכונים מ-AI יצירתית ושילובה בתהליכי בחירות במדינות, על מנת לשטות במשתמשים ולהטות דעת קהל. חקירה זו טרם מוצתה ועדיין לא התפרסמו ממצאיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים