מבקר המדינה: המחשוב ברשויות הקטנות לא מוסדר

בנוסף כל רשות פועלת בנפרד, כך קבע דו"ח הרשויות המקומיות של מבקר המדינה, שהתפרסם היום (ג') ● מנתונים שפרסם המבקר בפרק זה עולה כי רק ב-80 רשויות, מתוך 259, מועסקים מנמ"רים - 30 מהם במיקור חוץ

אינו מוסדר. המחשוב ברשויות הקטנות.

"תחום המחשוב ברשויות המקומיות אינו מוסדר. משרד הפנים לא פרסם הנחיות מחייבות לרשויות אלו, ולא הגדיר סטנדרט לרמת המחשוב בהן, ולכן כל רשות פועלת על פי ראות עיניה", כך קובע מבקר המדינה, בדו"ח על רשויות המקומיות שהתפרסם היום (ג').

המבקר קובע בדו"ח זה כי עד היום אין לשום גורם ממשלתי, ולא למרכז השלטון המקומי, תמונת מצב בנוגע למערכות המידע ברשויות המקומיות, ובפרט הקטנות. אין כל מידע על תוכנה, חומרה, ערוצי פנייה או על מערך השירותים המקוונים. גם משרד הפנים וגם מערך הדיגיטל הלאומי לא קבעו מהן המערכות שצריכות להיות שם, ובפועל כל רשות פועלת באופן עצמאי.

מנתונים שפרסם המבקר בפרק זה עולה כי רק ב-80 רשויות, מתוך 259, מועסקים מנמ"רים, כאשר 30 מהם הם במיקור חוץ. בכל אחת מהרשויות האלו נמצאו ליקויי אבטחה שלא טופלו כראוי.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. צילום: ניב קנטור

רק 10 אחוזים מהרשויות שלחו נציגות לתוכנית מובילים דיגיטליים

זאת ועוד, משרד הפנים מוביל מזה שש שנים תוכנית של מובילים דיגיטליים, שלקחו בה חלק עד היום 69 רשויות, המהוות 27 אחוזים מכלל הרשויות – אבל רק 10 אחוזים מהן שלחו נציגים לפרויקט חשוב זה. המבקר דגם את ההשתתפות ברשויות שבהן נערכה ביקורת, כגון בית דגן, אליכין, ג'לג'וליה, מרחבים, פרדיס וקריית יערים. אף אחת מהרשויות האלו לא הכשירה מובילים דיגיטליים, כך קבע המבקר.

המבקר התייחס לתפקוד הרשויות בזמן המלחמה וקבע שב-28 רשויות, מתוכן 20 קטנות, לא הופעל מוקד חירום לאורך כל שעות היממה ושרק 13 רשויות סיפקו מענה מקוון, דבר שלא היה רלוונטי לשעת חירום.

המבקר קובע גם כי למרות שמערך הדיגיטל אישר ל-231 רשויות תקציב לשדרוג תשתיות המחשוב שלהן, עדיין 56 אחוז מסכום ההתחייבות לא מומש על ידי הרשויות. המבקר הוסיף וקבע כי הסיבה לכך היא בין היתר היעדר ליווי נכון בהליך ההגשה לקול קורא, ומודל תקצובי לא מיטבי.

לגבי הליקויים באבטחת המידע, המבקר קורא לרשויות לתקן את הליקויים, וברשויות שבהן יש קושי להעסיק ממונה על הגנת המידע, מומלץ גורם מקצועי, שהוא חלק משכבת הניהול של הרשות, בעל סמכויות ביצוע.

לא התקבלה תגובת משרד הפנים לממצאי המבקר ברשויות המקומיות עד למועד פרסום ידיעה זו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. קונטרה

    מה יש לצפות כשיש רשויות עניות בלי תקציב לניקיון. איחוד רשויות היה אמור לפתור את הבעיה , אבל הפחדנים ממשרד הפנים לא מעזים לבצע

אירועים קרובים