דירוג מעלה ESG ל-2024: יותר תרומות והתנדבות ויותר תמיכה בעובדים

כך עולה מהדו"ח השנתי של הארגון לאחריות תאגידית שפורסם היום, לצד תוצאות דירוג הגיוון, ההכלה והשוויון המגדרי

פתיחת המסחר בבורסה בניצוח כל המנהלים מהחברות בדירוג מעלה.

ארגון מעלה לאחריות תאגידית פרסם היום (ג') את דירוג מעלה ESG לשנת 2024. לצד שיקוף ההתגייסות הרחבה של המגזר העסקי לצורכי החברה הישראלית על רקע המלחמה, הדירוג מציג גם קריטריונים מעודכנים ומאתגרים יותר, בפרט בתחומי גיוון, שוויון מגדרי, איכות הסביבה וניהול ESG בניהול הכספים בחברות הפיננסים.

בתוך כך, ארגון מעלה ממשיך בשיתוף הפעולה עם בית הנשיא כחלק ממיזם 'מחליפים מילה' שמקודם על ידי הנשיא ומטרתו הפחתת הקיטוב והגברת הלכידות והחוסן החברתי בחברה הישראלית בתוך ובאמצעות החברות העסקיות בפרט. מקומות העבודה הם ״אי של מרחב בטוח״ בשיח הסוער. במסגרת שיתוף הפעולה מגובש מודל שיסייע לארגונים עסקיים לשמר ולחזק

בדירוג 2024 משתתפות כ-155 חברות מסקטורים שונים, בהם תעשייה, מזון, נותני שירותים, היי-טק, תעשיות כבדות, בנקאות ופיננסים, תעשיות ביטחוניות, פרמצבטיקה, תשתיות, אנרגיה מתחדשת, פודטק ועוד. מחזורן הכספי של החברות המדורגות עומד על כ-460 מיליארד שקלים והן מעסיקות יחד יותר מ-270,000 עובדים.

על בסיס הדירוג נקבע הרכב החברות במדדי מעלה ESG בבורסה לניירות ערך, הכולל חברות המהוות, נכון להיום, טרום העדכון הבא, כ-44% מסך השווי המצרפי של החברות הנסחרות בבורסה.

בין החברות המובילות בדירוג ESG: בנק הפועלים, כלל ביטוח, ICL, תנובה, שטראוס גרופ, אמדוקס, התעשייה האווירית, לוריאל ישראל, בזק, צים, מקורות ונטפים. בדירוג הגיוון והמגדר מובילות אסם-נסטלה, ביטוח ישיר, בנק מזרחי-טפחות, אסותא ובנק דיסקונט.

בין הנתונים שהדירוג מציג השנה ניתן לראות את הקפיצה בסך התרומות בשנת 23, המתבטאת ב-650 מיליון שקלים ביחס ל-450 מיליון שקלים ב-2022, עלייה של 15% בהתנדבות ומעטפת רחבה של תמיכה שגיבשו החברות לתמיכה בעובדיהם על רקע מצב החירום.  35% מהחברות תרמו 1% מהרווח לפני מס או 0.1% מהמחזור. זאת ביחס ל 11% מהחברות בשנה שעברה.

כך גם ניתן לראות עלייה של 15% בהיקף שעות ההתנדבות ועלייה של 10% באחוז המתנדבים.

ההתגייסות על רקע המלחמה באה לידי ביטוי גם במעטפת התמיכה המקיפה לעובדים. מעטפת התמיכה בעובדים מצד המעסיקים באה לידי ביטוי, למשל, בכלים ועזרה במצבים נפשיים – 72% מהחברות, קרן לסיוע כלכלי במצבי משבר – 43%, מתן הלוואות בתנאים נוחים – 57%, גמישות בשעות העבודה לעובדים הנדרשים לטפל בבן/בת משפחה חולה55%, הנגשת שירותים סוציאליים – 51%, ו הנגשת שירותים פסיכולוגיים – ב-52% מהחברות.

אין שינוי באחוז הנשים מקרב מקבלי השכר הגבוה

בהיבט האיזון המגדרי – המלחמה הציפה את המודעות והחשיבות לנושא. הדירוג השנה הרחיב את המדידה והוסיף את מדידת אחוז הנשים בדרגי ניהול שונים לאורך הארגון ובקרב הקבוצה שמוגדרת כהנהלה בכירה.

הנתונים של אחוז הנשים מקרב מקבלי השכר הגבוה והדירקטוריון לא השתנו, אבל אם מסתכלים על הנתונים בדרגי ניהול ובקרב ההנהלה הבכירה יש מקום לצפות כי תהיה עלייה בשנים הבאות. לפי המתונים, 39% מדרגי ניהול שונים לאורך הארגון הם, 35%  – הנהלה בכירה, 31% מקרב מקבלי השכר הגבוה (אחוז הנשים מבין 10% מקבלי השכר הבכיר) ו-32% נשים בדירקטוריון.

במסגרת המיזם המשותף לבית הנשיא ומעלה – "מחליפים מילה", אשר מטרתו הפחתת הקיטוב והגברת הלכידות והחוסן החברתי ניתן גם לראות את התשתיות בארגונים, אשר תומכות בסולידאריות ובהגברת הלכידות פנימה בחברות באופן שמקרין החוצה על החברה הישראלית. המדדים מראים זאת בעלייה גם השנה, עם 84% מהחברות שמינו ממונה גיוון, 90% מהחברות שעובדות בקביעות עם ארגוני גיוון, 75% מהחברות שמקיימות הדרכות למנהלים ולעובדים על סביבת עבודה רב תרבותית, ושילוב הנושא בתקשורת הפנים ארגונית ב-90% מהחברות.

מומו מהדב, מנכ"ל ארגון מעלה, אמר עם פרסום הדו"ח, כי "דירוג 2024 משקף התגייסות, המשכיות והתחדשות. ההתגייסות בולטות בקפיצה בשיעור התרומות לקהילה ובמעטפת התמיכה בעובדים בחברות. למרות כל הקשיים של השנה, דירוג 2024 בהתאם למתווה הרב שנתי שלו של שיפור מתמיד הציג קריטריונים מאתגרים יותר בכמה מהתחומים, בפרט בהקשרי הגיוון, הסביבה והאקלים וניהול ESG בגופים הפיננסיים. מלוא ההערכה לחברות המדורגות על העשייה וההתקדמות״.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. GREENWASH

    איך לקבל תו תקן וכשרות ולהמשיך לעשוק את העובדים והלקוחות. אחת ההמצאות הגאוניות ששל הקפיטליזם.

אירועים קרובים