פנייה ליועמ"שית: לחייב חתימה אלקטרונית על מסמכים במשרד רה"מ

מומחי משפט וטכנולוגיה פנו לעו"ד בהרב-מיארה בבקשה להוציא נוהל המחייב את משרד ראש הממשלה בחתימה אלקטרונית על פרוטוקולים ומסמכים נוספים ● זאת, לנוכח החשש שאנשי המשרד שינו פרוטוקולים שנוגעים למלחמה

האם היועצת המשפטית לממשלה תיענה לפנייה?

שורה של מומחי משפט וטכנולוגיה פנו היום (ד') ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, בקריאה להוציא לאלתר הנחיה המחייבת חתימה אלקטרונית על כל מסמך שנוגע למלחמה ושיוצא ממשרד ראש הממשלה. זאת, בעקבות הפנייה של המזכיר הצבאי הקודם של ראש הממשלה, האלוף אבי גיל, ליועצת המשפטית, שבה הוא העלה חשש כי במהלך המלחמה עשו גורמים במשרד ניסיונות לשנות פרוטוקולים. נתניהו הכחיש את הטענה ואמר ש-"לא ניתן לשנות פרוטוקולים". התנועה לאיכות השלטון פנתה לעו"ד בהרב מיארה בבקשה לפתוח בחקירה פלילית לבירור הנושא.

עם החתומים על המכתב נמנית שורת מומחים, בהם (רשימה חלקית): עו"ד חיים רביה, ראש קבוצת הסייבר, הפרטיות וזכויות היוצרים במשרד עוה"ד פרל כהן צדק לצר ברץ; פרופ' מיכאל בירנהק מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב; עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי ולשעבר ראש רמו"ט (הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע, שלימים הייתה לרשות להגנת הפרטיות); עו"ד עמית אשכנזי, לשעבר היועץ המשפטי למערך הסייבר הלאומי; ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה; פרופ' קרין נהון, ראשת מסלול דאטה, ממשל ודמוקרטיה באוניברסיטת רייכמן; וד"ר אייל רונן מבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב.

לדבריהם, "לנוכח החששות בדבר כוונה להתערב בתוכנם של מסמכים מצד אחד, והצורך לשמור על אמינות מוחלטת של מסמכים לבירורן של העובדות לאשורן בעתיד מהצד השני, אנחנו קוראים לך להוציא לאלתר הנחיה המחייבת חתימה אלקטרונית על כל מסמך שנוגע למלחמה במשרד ראש הממשלה".

בפנייה צוין כי חתימה אלקטרונית היא תהליך ממוחשב, שמוכר ומיושם מזה יותר מ-45 שנה, ואשר התשתית החוקית שלו בישראל התקבעה כבר בתחילת שנות האלפיים, במסגרת חוק חתימה אלקטרונית. בעיקרו של דבר, ניתן לחתום כל קובץ הקיים במחשב – מקבצי תמלילים לסוגיהם השונים (טקסט, וורד, PDF וכיו"ב) ועד לקבצי תוכנה. מרגע שמסמך נחתם אלקטרונית, כל ניסיון לשנות אותו, אפילו הוספה מזערית של רווח או פסיק, מפקיעה את החתימה באופן שמעיד בבירור שבוצעה בו התערבות.

המומחים ממליצים, לצורך המהירות, לאמץ בתחילה שיטות פשוטות וקלות ליישום, תוך נקיטת אמצעים פשוטים להבטיח שחותם המסמך לא ישנה אותו ויחתום עליו בשנית. לאחר מכן, הם כותבים, ניתן ליישם שיטות מורכבות יותר, שמונעות מחיקת מסמכים ורק מאפשרות ליצור להם גרסאות חדשות, כך שניתן יהיה להתחקות אחר שינוייהם – כשם שהדבר נעשה ברשומות רפואיות. לדבריהם, ראוי שבעתיד, כל משרדי הממשלה יחויבו לחתום אלקטרונית על כל פרוטוקול, סטנוגרמה ומסמכים נוספים בעלי חשיבות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים