מה אומרים קשר"רים לשעבר על תפקוד התקשוב הצה"לי במלחמה?

תתי האלופים במילואים אייל זלינגר, נתי כהן, יריב ניר ומייקה מסטאי נתנו את האינפוט שלהם בנושא בפאנל שנערך במסגרת כנס IT for IDF של אנשים ומחשבים

פעילות של צה"ל בחאן יונס במהלך המלחמה.

"במהלך צוק איתן אמרתי, בכנס שבו השתתפתי, שזו המלחמה הראשונה שבה צה"ל נלחם ברשת. במלחמה הנוכחית זה בא ליד ביטוי עוד יותר. הייתי במהלכה במילואים וראיתי את הצעדים הענקיים שצה"ל עשה בשילוב הרב זרועי ובשיפור הדרמטי של ובאמצעות מערכות התקשוב, ואין ספק שההתקדמות מאוד משמעותית – והיא משפיעה ישירות על היעילות של הצבא", כך אמר תא"ל (מיל') אייל זלינגר, מי שהיה הקשר"ר בשנים 2011-2015.

תא"ל (מיל') זלינגר פתח את פאנל "הדיגיטל בקצה המבצעי – עבר, הווה ועתיד", שנערך לפני ימים אחדים במסגרת כנס IT for IDF של אנשים ומחשבים. הכנס התקיים במתחם האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון והנחה אותו יו"ר ועדת התכנים שלו, סא"ל (מיל') אודי קאוף.

תא"ל (מיל') אייל זלינגר, לשעבר הקשר"ר.

תא"ל (מיל') אייל זלינגר, לשעבר הקשר"ר. צילום: אשר אזולאי

הפאנל אירח על הבמה המרכזית של הכנס, לצד זלינגר, את מחליפו, תא"ל (מיל') נתי כהן, ששימש בתפקיד עד 2018 ולאחר מכן היה מנכ"ל משרד התקשורת; תא"ל (מיל') יריב ניר, שהחליף את כהן ושירת בתפקיד עד 2021; וכן את תא"ל (מיל') מייקה מסטאי, שהיה ראש חטיבת קשר ותקשוב במפקדת זרוע היבשה.

זלינגר אמר כי "אם בעבר, חיל הקשר והתקשוב היה חיל מסייע, כיום הוא מספק תשתית מאפשרת – וזה מאוד שונה. הסלוגנים של פעם היו 'המברק עבור יעבור' ו-'חיל הקשר – זרוע הפיקוד והשליטה', אבל כיום, אם הפיתוחים של החיל לא עובדים – היעילות של צה"ל נפגעת, ואפילו אנושות". "האתגר הראשי של החיל", לדבריו, "הוא שרידות. ראינו מה קרה בימים הראשונים של המלחמה – כל אתרי הקשר של הפיקודים חטפו פגיעות מדויקות, גם תצפיות, וזה מחייב את צה"ל לחשוב אחרת, להיות הרבה יותר נייד. זה גם לקח מצוק איתן".

תא"ל (מיל') נתי כהן, לשעבר הקשר"ר ומנכ"ל משרד התקשורת.

תא"ל (מיל') נתי כהן, לשעבר הקשר"ר ומנכ"ל משרד התקשורת. צילום: אשר אזולאי

גם תא"ל (מיל') כהן התייחס ללקחי מבצע צוק איתן, שבימים אלה מציין עשור, ואמר: "הבנו שצריך להאיץ כמה תהליכים ולהביא אותם ליד ביטוי בהיקף וגם ביכולת – ולא רק של הקצונה שלנו, אלא גם של הנגדים, אנשי השטח בקצה. הם למדו להכיל את השינוי הזה על כתפיהם באופן מנטלי ולא רק טכנולוגי. מה שראינו שבא לידי ביטוי מרכזי זה היכולת של המערך המקצועי להתעשת בצורה מהירה, ולדעת להילחם. גם מבינים את המשימה ואת האתגרים ומביאים את זה ליד ביטוי – נלחמים על התקשוב. אלה דברים שהמחישו לנו עד כמה זה ה-DNA של החיל ועד כמה זה בא לידי ביטוי במלחמה הנוכחית".

הוא הוסיף כי "חיל התקשוב עוברם כעת שינויים טכנולוגיים גדולים, וצריך לוודא ולראות שהם מוטמעים נכון מול המערך המבצעי. יש משולש של תעשייה, גופים טכנולוגיים בצה"ל וקצינים מבצעיים. זה משולש שחייב 'לנגן' כמו שצריך".

תא"ל (מיל') יריב ניר, לשעבר הקשר"ר.

תא"ל (מיל') יריב ניר, לשעבר הקשר"ר. צילום: אשר אזולאי

תא"ל (מיל') ניר הזכיר את ההתחלה הקשה של הלחימה אחרי ה-7 באוקטובר: "פעלנו כמעט כנגד כל הסיכויים, לאחר המצב ההתחלתי, כשהתקדמנו לתוך עזה עם אנשים גיבורים. במלחמת לבנון השנייה היה הרבה מאוד מידע במפקדות, אולי עד לרמת החטיבה, אבל מתחת לזה הוא לא ירד. לעומת זאת, במלחמה הנוכחית אנחנו שומעים על שיתוף פעולה בין הזרועות השונות, כולל פינוי נפגעים, ואי אפשר לעשות את זה בכזו איכות בלי לתפעל מערכת קשר מתקדמת, עם אנשים שמפעילים אותה למטה – שיודעים למצות את העושר הדיגיטלי שהמרחב נותן להם".

הוא התייחס גם לאנשי המילואים: "הסיפור המרכזי הוא האנשים. הסיפור האנושי הוא אחר ממה שהיינו רגילים אליו, בגלל הניסיון ובזכות אנשי המילואים שהתגייסו. החברה תצטרך להתייחס לזה בשנים הקרובות. למרות ההתגייסות האדירה, לא מיצינו מספיק נכון את נושא המילואים, וזה חייב להוביל להפקת לקחים. זה סיפור שצריך לעסוק בו כל הזמן – ולא רק בעתות מלחמה".

תא"ל (מיל') מייקה מסטאי, לשעבר ראש חטיבת קשר ותקשוב במפקדת זרוע היבשה.

תא"ל (מיל') מייקה מסטאי, לשעבר ראש חטיבת קשר ותקשוב במפקדת זרוע היבשה. צילום: אשר אזולאי

תא"ל (מיל') מסטאי התייחס להבדל בין הזירה הדרומית לזו הצפונית, שהולכת ומתחממת בהתמדה. "הזירה הדרומית הרבה יותר מתוחמת וצה"ל עושה שם עבודה מצוינת, כולל התקשוב. לעומתה, הזירה הצפונית הרבה יותר מורכבת ומאתגרת – גם ברמת האויב וגם ברמת האש שהיא מייצרת", ציין. הוא אמר כי "המפקדות מקבלות כיום הרבה מאוד מידע עשיר לביצוע מלחמה, והמלחמה הבאה תהיה מלחמה של חפ"קים (חדרי פיקוד – צ"ק). כל מה שקשור לניידות ומובייל יצטרך לנוע בצה"ל לעומק, קדימה, ואם נדע לייצר את התווך כדי להביא מטרות עשירות – זה יוביל אחורה, לכיוון הגדודים והחטיבות".

הוא הוסיף כי "חשוב מאוד שצה"ל יפתח את עצמו גם לחברות תקשורת מחו"ל. אנחנו צריכים עוד מהתעשיות הללו, ולא להסתמך רק על החברות הביטחוניות שלנו. אפשר להצליח כך טוב יותר להביא מידע קדימה, עד לחפ"קים הכי קדמיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים