מדוע הציעה גוגל קלאוד לחברות ענן בשוק האירופי חצי מיליארד ד'?

הענקית ממאונטיין וויו, כחלק ממאבק במיקרוסופט בשוק הענן האירופי, ניסתה לבטל הסכם הגבלים עסקיים שאליו הגיעה קבוצת ספקיות הענן מהיבשת - CISPE - עם המתחרה שלה מרדמונד, כך לפי דיווחים אחרונים במדיה העולמית

ניסתה לשכנע ספקיות ענן באירופה לסגת מהסכם עם מיקרוסופט בתחום. גוגל קלאוד.

גוגל ניסתה לאחרונה לבצע במהלך לא מעט הרפתקני, שהגיע כחלק ממאמציה לשגשג בשוק הענן האירופי – לשבש הסדר הגבלים עסקיים משמעותי שסוכם בין מיקרוסופט לבין ספקיות שירותי תשתיות הענן באירופה, קבוצה המכונה CISPE (ר"ת Cloud Infrastructure Services Providers in Europe). מדובר בקבוצה שהגישה תלונה נגד מיקרוסופט בטענה שהיא מקיימת שיטות עבודה שמבוססות על רישוי תוכנה אנטי-תחרותי.

לפי דיווח של בלומברג, גוגל הציעה ל-CISPE עסקה מפתה של כ-500 מיליון דולר, שמטרתה להניע את הספקיות שבקבוצה לשמור על תלונת ההגבלים העסקיים שלהן נגד מיקרוסופט ולא להגיעה מולה לפשרה.

הפשרה מול מיקרוסופט – למרות הצעת גוגל

הפרשה כולה החלה בשנת 2022, כש-CISPE העלתה חששות והאשימה את מיקרוסופט בפגיעה באקוסיסטם הענן האירופי באמצעות ניפוח עלויות עבור הפעלת תוכנה של מיקרוסופט בשירותי ענן מתחרים, מהלך שבאמצעות הגבילה ענקית הטק האמריקנית, לכאורה, את אפשרויות הבחירה של הלקוחות.

לפני שבוע בדיוק פרסמה קבוצת ספקיות הענן הודעה רשמית באתרה תחת הכותרת: "CISPE ו-מיקרוסופט מסכימות להסדר במקרה של רישוי תוכנה הוגן". בהודעתה זו ציינה הקבוצה בין היתר כי "היום, מיקרוסופט ו-CISPE הגיעו להסכם הקשור לתלונת התחרות של CISPE שהוגשה נגד מיקרוסופט לנציבות האירופית בנובמבר 2022. על פי מזכר הבנות שנחתם על ידי שני הצדדים, מיקרוסופט התחייבה לבצע שינויים מסוימים כדי לטפל בטענות שהועלו על ידי חברי CISPE אירופיים וכתוצאה מכך, CISPE תסיר את תלונתה נגד מיקרוסופט". עוד צוין בהודעה כי AWS, שהיא חברה ב-CISPE, "לא נכללה במשא ומתן זה, והיא, יחד עם גוגל קלאוד (Google Cloud Platform) ו-AliCloud, לא ייהנו מהתנאים האלה ולא יהיו מחויבים להם".

אלא שעל פי פרסומים במדיה העולמית, הצעה אסטרטגית נגדית של גוגל, שכללה למעלה מחמש שנים של רישיונות תוכנה בשווי של כ-470 מיליון ליש"ט (שהם קצת יותר מחצי מיליארד דולר) וכן כ-15 מיליון ליש"ט במזומן, התקבלה ב-CISPE ימים ספורים לפני שהקבוצה בחרה בסופו של דבר להתפשר עם מיקרוסופט. CISPE החליטה להמשיך בהסכם שלה עם מיקרוסופט, למרות החבילה הפיננסית המשמעותית שהציעה גוגל – החלטה שלפי הדיווחים כללה קבלת מספר פשרות עליהן הסכימה הענקית מרדמונד.

הפשרה שהושגה בסופו של דבר, כפי שניתן להבין מהודעת הקבוצה, לא כללה יריבות גדולות בתחום, ביניהן אמזון, החברה ב-CISPE, וגוגל, שאינה לוקחת חלק ב-CISPE. בנוסף, התנאים המדויקים של אותה פשרה לא נחשפו, למעט מתווה קצר שהתפרסם בבלוג של CISPE. גם הפרטים הפיננסיים של ההסכם עם רדמונד לא פורטו, אך מקורות טוענים שמיקרוסופט שילמה כ-22 מיליון ליש"ט כדי לכסות את שכר הטרחה ששלמה CISPE במאבקה מולה משך שלוש שנים.

גוגל – תיאלץ להמשיך לנסות להשיג דומיננטיות בענן האירופי

יצוין כי בשביל גוגל, המהלך שנחשף כעת לא היה רק פיננסי אלא היווה מעין תמרון אסטרטגי בשוק הענן התחרותי במיוחד, שבו מיקרוסופט ואמזון שולטות למרבית צערה. גוגל הרחיבה בשנים האחרונות באגרסיביות את פעילות הענן שלה, במטרה לאתגר את הדומיננטיות של מתחרותיה, ואכן הרווחים הפיננסיים האחרונים שמציג מגזר הענן מדגישים שהנוכחות והרווחיות של גוגל בשוק גוברת, עם הכנסות משמעותיות שדווחו ברבעון הראשון של 2024.

אמזון וגוגל, ומבקרים אחרים, הביעו חוסר שביעות רצון מהסדר מיקרוסופט-CISPE, בטענה שהוא לא מצליח לטפל בבעיות אנטי-תחרותיות רחבות יותר בשוק הענן העולמי. עמית זאברי, מנכ"ל וראש פלטפורמת גוגל קלאוד, מתח גם הוא ביקורת על ההסדר המסוים, שלטענתו הוא על תקן תוצר של טקטיקת רווח ולא מספק מענה מהותי לבעיות הליבה של התלונה המקורית.

אך הצעת הנגד העסקית של גוגל ל-CISPE לא צלחה והיא תיאץ להמשיך להיאבק על הדומיננטיות בשוק הענן האירופי, מול מיקרוסופט ויתר ספקיות הענן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים