"קטר הדיגיטל הצה"לי מתחכך לאורך המלחמה במאות אלפי מילואימניקים"

אל"מ ריטה רייך, מפקדת שחר - בית התוכנה למערכות הארגוניות והתפעוליות של צה"ל - סיפרה לאנשים ומחשבים על פעילות היחידה מתחילת המלחמה, שסייעה, בין היתר, לקליטה המסיבית של חיילי המילואים ולזיהוי חללים

אל"מ ריטה רייך, מפקדת יחידת שחר בלוטם שבאגף התקשוב.

"האזרחות פוגשת את צה"ל דרך אנשי ונשות המילואים. אנחנו, כקטר הטכנולוגיה הצה"לי, כארגון דיגיטלי וחכם – 'מתחככים' מתחילת המלחמה עם מאות אלפי מילואימניקים, בשלל מופעים, תהליכים ופניות של מתגייסים למוקדי שירות. המטרה שלנו היא לקחת את משאבי הצבא ולהפוך אותם לבעלי ערך מבצעי בעולמות הלוגיסטיקה ומשאבי האנוש, ולתת מענה רלוונטי לאתגרים של צה"ל. כך, בשבוע השני של חודש אוקטובר הארור עסקנו בתהליך גיוס של מאות אלפי א.נשי מילואים, עם חוקים, פטורים, התאמות ומדיניות – ובמהירות. זה אפשר את הגיוס המסיבי של א.נשי המילואים, תוך גיבוש תמונת מצב ובזמן אמת של המתייצבים.ות לשירות", כך אמרה בראיון לאנשים ומחשבים אל"מ ריטה רייך, מפקדת יחידת שחר בלוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר של צה"ל.

יחידת שחר היא בית התוכנה למערכות הארגוניות והתפעוליות של צה"ל. היחידה אחראית לפיתוח שירותי תוכנה ארגוניים, וכן לחקירה ולמיצוי מבצעי של המידע הארגוני והלוגיסטי של הצבא. זאת, במטרה להעלות את הכשירות והמוכנות שלו, ולהביא להתייעלות משאבים, לצמצום הבירוקרטיה ולשיפור חוויית השירות.

"גם בשגרה אנחנו נמצאים בעוצמות חיכוך גבוהות, עם מיליוני תעבורות בכל 40 עולמות התוכן שאנחנו פועלים בהם", אמרה אל"מ רייך. "זהו אתגר משמעותי, שדורש טכנולוגיות ויכולות אינטגרציה מבוססות פלטפורמה, לצד שותפות עמוקה מול הזרועות, דוגמת אכ"א ואט"ל (אגף כוח אדם ואגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה), עם היכרות נרחבת של תהליכים".

"בשבועות הראשונים ללחימה עסקנו בפיתוח מואץ של אפליקציות נוספות למודול משאבי האנוש ב-ERP של סאפ, שאנחנו עובדים אתו. הגיוס המסיבי התבסס על מודול זה, עם תוכניות ואפליקציות בענן. כל החוקים, הפטורים, השיבוצים, התגמולים והתאמות המדיניות יושמו במערכות באמצעות אפליקציות לגורמים שבקצה – אכ"א וקציני.ות משאבי האנוש שביחידות", אמרה.

פעילות בכמה שדות קריטיים

אל"מ רייך ציינה כי "אנחנו פועלים בכמה שדות קריטיים: הפלטפורמה, האחת, שיושבת בכמה עננים; מערכות הליבה; השכבה האפליקטיבית; ויכולות הניתוח והטיפול בנתונים שבפלטפורמה, לרבות שימוש בבינה מלאכותית יוצרת, על מנת להביא ערך מבצעי בקצה".

"עם מערכת ה-ERP", הוסיפה, "אנחנו פועלים בעולמות של כל תהליכי הלוגיסטיקה – למשל ניתוח הכשירות של הכלים והציוד, תמיכה בשרשראות האספקה, ניהול המלאי והאחזקה, ויכולות השליטה באמצעים – מי ומה נמצא והיכן, איפה נדרשת תגבורת, מה מצב המלאים ועוד".

"כך", הסבירה אל"מ רייך, "השלם, הנאסף ממקורות ומערכות שונים, מביא ערך. אנחנו מקבלים תובנות עסקיות (BI) עם פלטפורמת הנתונים שלנו, שמאפשרת לטייב את קבלת ההחלטות ויוצרת תמונת מצב בזמן אמת. בדרך זו ניתן לקבל החלטות מבוססות מידע, החלטות מושכלות יותר".

היא הוסיפה כי "צריכה להיות אינטגרציה חזקה בין כלל המערכות, הרכיבים, היישומים והנתונים, כדי להנגיש את מה שבענן למכשירים בכף היד שבקצה, ולמפקדים ולבעלי התפקידים, ולייצר תובנות מבוססות דאטה – בזמן אמת".

מילואימניקים (אילוסטרציה).

מילואימניקים (אילוסטרציה). צילום: ShutterStock

"עם צה"ל בדיגיטל", אמרה מפקדת שחר, "אנחנו פועלים להנגשת כלל השירותים ל-'לקוחות' בכף היד. הענן מאפשר מימוש אפליקטיבי בכלל עולמות התוכן – עבור המפקדים, החיילים ובעלי תפקידים בתחומי הלוגיסטיקה, הרפואה והמנהלה. כך, למשל, אנחנו ממצים את משאבי הרפואה הצה"לית לשיפור המענה לפרט, מקצרים תורים ומדייקים את השירות, שיהא איכותי ודינמי. אנחנו פועלים להתאמות מדויקות יותר בתפקידים. המטרה היא לבנות סביבת עבודה דיגיטלית ומותאמת אישית".

IT בשירות הטיפול במה שקשור לנפגעים במלחמה

אל"מ רייך ציינה ש-"בתחילת המלחמה פעלנו רבות לטיפול במה שקשור לנפגעים בה: סייענו ביצירת תמונת מצב של ההרוגים, הנרצחים, השבויים והנעדרים. עזרנו לתמיכה ולליווי המשפחות, ולתהליכי הזיהוי: יצרנו מערכות שמאפשרות זיהוי מהיר של חללים – של צה"ל וגם אזרחים, לצד תהליכי התמיכה במשפחות, כמו גם ליווי הפצועים והמאושפזים".

"הנגשנו כמה שיותר שירותים מקרב עשרות הפיתוחים של יישומים ותתי יישומים שעסקנו בהם, וסיפקנו למפקדים.ות יכולת לראות את כל נתוני כוח האדם שלהם.ן – מי הגיע, מי לא ומי חולה", אמרה. "באשר למילואים, המפקדים יכולים לדעת מי מהמילואימניקים נדרש לאימון, מי צריך קורס, מי מגיע לריענון ועוד. פיתחנו את מיל' ג'ובס – מערכת שמאפשרת להתאים טוב יותר בין צרכי הצבא לבעלי הכישורים שבין משרתי המילואים. אנחנו עוסקים רבות בניתוח הנתונים כדי להגדיל לצבא את 'אורך הנשימה' שלו ואת יכולות הכשירות", ציינה.

מחצית מהמפקדים – מפקדות

אל"מ רייך ציינה את ההיבט המגדרי ביחידה: "מחצית מהמפקדים בה הן מפקדות. אני מאוד מאמינה בשוויון הזדמנויות וביצירת איזון מגדרי. זה מעניק יכולת למצות בצורה טובה יותר את היכולות מכולם.ן. אנחנו עושים את הכול על מנת לעודד את החיילות הצעירות להיות מנהיגות טכנולוגיות, להעצים את תחושת המסוגלות, עם דוגמה אישית – כדי לפרוץ כל תקרת זכוכית".

רייך עצמה החלה את המסלול שלה בעתודה בטכניון, והיא בעלת תואר ראשון בתעשייה וניהול ותואר שני במינהל עסקים. בין התפקידים שהיא מילאה בצה"ל: מנהלת מוצר, מנתחת מערכות, וכן תפקידי פיקוד – לרבות ראשת שני ענפים.

לסיכום אמרה מפקדת יחידת שחר כי "ארגון מוכוון נתונים, שמשלב דאטה ודיגיטל, מביא לדיוק של תהליכי ה-IT. הבאנו להתייעלות תהליכית ברמה של עשרות אחוזים, ולחיסכון במשאבים. ב-2025 נעמיק את הטיפול שלנו בתהליכי השו"ב (שליטה ובקרה) בתחומי הלוגיסטיקה ומשאבי האנוש. נסייע לתוכניות ההשתנות של צה"ל".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ZAPRO

    מקצוענית, אינטליגנטית, מעוררת השראה!!

אירועים קרובים