הצעת חוק: לחייב גופים ציבוריים לתת "מענה הולם" למאותגרים דיגיטלית

ועדת המדע תדון בהצעה של ח"כ ישראל אייכלר, הטוענת כי בחוק השירותים הדיגטליים יש לשלב סעיף אשר מחייב רשויות לדאוג לאזרחים מאותגרי טכנולוגיות ולתת מענה בשירותים הדיגיטליים לאוכלוסיות חלשות

להנגיש אותם גם למאותגרים בתחום. שירותים דיגיטליים.

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשותו של חבר הכנסת איימן עודה, תדון ביום א' הקרוב בהצעת חוק חדשה, שמבקשת לחייב גופים ציבוריים המספקים שירותים דיגיטליים לתת "מענה הולם" לאוכלוסיות שעלולות להתקשות בשימוש באמצעים דיגיטליים, ושקיים חשש שלא יוכלו לקבל את השירותים הללו בלעדי מענה שכזה.

מגיש התוספת לחוק. חבר הכנסת ישראל אייכלר מיהדות התורה.

מגיש התוספת לחוק. חבר הכנסת ישראל אייכלר מיהדות התורה. צילום: ויקימדיה

את ההצעה העלה חבר הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה) ובעקבות בקשתו הוועדה תתכנס כדי לאשר את ההצעה.

בנימוק להצעת החוק נאמר כי "בשנים האחרונות יש מגמה לפיה שירותי ממשלה רבים ניתנים באופן מקוון-דיגיטלי, וזו מגמה חיובית, כמובן", אולם לטענת ח"כ אייכלר, המעבר לדיגיטל עלול לגרום לפגיעה קשה באוכלוסיות הממעטות להשתמש באמצעים דיגיטליים. כמו כן ציין אייכלר שלפעמים גופים שולחים הודעות חשובות בדואר האלקטרוני, עם לינק המוביל לאתר אינטרנט. יש אנשים בעלי אוריינצטיה דיגיטלית מוגבלת שאינם גולשים באינטרנט, ומתקשים במעבר לקישור, ושוב – עלולים בשל כך לא לקבל את השירות.

אייכלר הסביר בהמשך מדוע הוא דורש לעגן את הדבר בחוק. מסתבר שלמרות שבחוק המקורי העוסק בביצוע פעולות באמצעים דיגיטליים, משנת 2020, הנחה משרד המשפטים, לעגן בחקיקה את חובת מתן מענה לאזרחים שאין להם גישה לאמצעים דיגיטליים. אולם התברר שבחוק ההסדרים, הוסר הסעיף הזה מהחוק המסוים. לפיכך, חבר הכנסת אייכלר מציע לתקן את החוק השירותים הדיגיטליים ולהוסיף לו את הסעיף החסר.

ח"כ אייכלר גם העלה בעיה נוספת בשירותים הדיגיטליים: גופים רבים מעבירים מסרונים לאזרחים דרך הטלפון הנייד שלהם, אולם יש אזרחים שמחזיקים טלפונים שאין בהם מסרונים, כמו למשל טלפונים כשרים לאוכלוסיה החרדית.

לישיבה ביום א' הוזמנו נציגי מערך הדיגיטל הלאומי, מערך הסייבר, הרשות להגנת הפרטיות וגופים נוספים, ובסיומה צפויה הצבעה על התוספת לחוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים