תקלת IT כלל עולמית משביתה עסקים, מוסדות ומערכות מחשוב

בתי חולים, שדות תעופה, ערוצי תקשורת ואינספור שירותים קרסו ופעולתם שובשה ● התקלה שהחלה אתמול (ה') מקורה ככל הנראה בתוכנת מיקרוסופט ● מערך הסייבר הרגיע: תקלת תוכנה עולמית ולא מתקפת סייבר על ישראל

השביתה ועדיין משבשת מערכות מיחשוב עולמיות. תקלת IT חמורה.

שיבוש טכנולוגי עולמי חמור גורם בשעות האחרונות, ומאז אתמול (ה') לפנות ערב, לכאוס והקריס שירותים ציבוריים ופרטיים, עסקים, חברות תעופה ואמצעי תקשורת. הכשלים החלו להיווצר לאט יחסית אך הבוקר כבר ניכר כי שיבושי ה-IT הנרחבים פגעו במגזרים רבים. התקלה הטכנולוגית העצומה קרקעה טיסות, פגעה בשירותי בנקים ובבתי חולים והשתיקה שידורי חדשות, בין השאר.

לעת עתה מסתמן, לכאורה, כי האירוע החמור מקורו בשתי ענקיות טכנולוגיה: מיקרוסופט (Microsoft) וחברת אבטחת הסייבר קראודסטרייק (Crowdstrike).

השפעות האירוע היו וממשיכות להיות דרמטיות ביותר בתעשיית התעופה. חברות תעופה גדולות בארה"ב, ביניהן יונייטד איירליינס, דלתא ואמריקן איירליינס, נאלצו לקרקע את כל טיסותיהן, בשל מה שתואר כ"הפסקת תוכנה של צד שלישי", כפי שניסחה זאת יונייטד. הכשלים גם גרמו לעיכובים בשדות התעופה הגדולים ברחבי העולם, מגטוויק בלונדון, המשך בסכיפהול שבאמסטרדם וכלה בנמל התעופה של סידני באוסטרליה.

התקלה הטכנית השפיעה ומשפיעה גם על כלי התקשורת העולמיים, ביניהם למשל על סקיי ניוז הבריטי, שירד מהאוויר. גם בנקים חווים קושי לתפקד, כך למשל הושבתו שירות כאשר בנק Capitec בדרום אפריקה, והשיבושים השפיעו על מיליונים רבים של לקוחות.

מערך הסייבר: זו אינה מתקפה על ישראל

הכאוס החל "להתבשל" כאמור כבר אתמול בערב, כשדיווחים על שירותי Azure ו-Office 365 של מיקרוסופט שחווים בעיות החלו בסביבות חצות (שעוןן ישראל). מיקרוסופט צייצה על התקלה במערכות Windows והודתה בכך שהיא משפיעה על יישומים שונים. קראודסטרייק הוציאה רק הבוקר התרעה טכנית אודות בעיה משמעותית המשפיעה על מערכות Windows בכל רחבי העולם.

לנוכח האירועים הביעו ישראלים רבים דאגה מפני מתקפת סייבר על ישראל, אך מערך הסייבר הלאומי הבהיר: "אין מתקפת סייבר על ישראל, מדובר בתקלת תוכנה עולמית".

דואר ישראל וחברת החשמל חוו תקלות גם הם עקב המצב. משרד הבריאות עדכן אף הוא כי התקלה החמורה והעולמית משפיעה על מוסדות בריאות בכל רחבי הארץ. פעולת מרבית בתי החולים שובשה וכן שירותי קופת חולים מאוחדת ומד"א, בין השאר.

מיקרוסופט הודתה ומחפשת מענה אבל התיקון יארך זמן

מיקרוסופט הגיבה לאירוע, ושלחה משתמשים לעדכונים דרך מרכז הניהול ודף הסטטוס שלה.

בשרשרת ציוצים בהם ציינה כי היא "חוקרת בעיה המשפיעה על יכולת המשתמשים לגשת לאפליקציות ולשירותים שונים של Microsoft 365".

"אנחנו עדיין מצפים שהמשתמשים ימשיכו לראות הקלה הדרגתית ככל שאנו ממשיכים למתן את הבעיה", הוסיפו.

"השירותים שלנו עדיין רואים שיפורים מתמשכים בזמן שאנו ממשיכים לנקוט בפעולות מיתון. פרטים נוספים ניתן למצוא במרכז הניהול תחת MO821132 ו-http://status.cloud.microsoft", הוסיפה החברה בפוסט מאוחר יותר.

בשעה 11:00 הבוקר כתבה מיקרוסופט: "שירותים מרובים ממשיכים לראות שיפורים בזמינות עם התקדמות פעולות ההפחתה שלנו".

גם בעלי מחשבים אישיים דיווחו כי מערכת חלונות במחשביהם קורסת.בנוסף המשתמשים דיווחו על קושי בגישה לאפליקציות ולשירותים שונים של Microsoft 365. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים