אושר לקריאה ראשונה: שירותים ציבוריים גם למאותגרים דיגיטלית

מציע החוק, ח"כ ישראל אייכלר: "מיליון אזרחים נשארו מאחור בעידן הדיגיטלי" ● נציגי הממשלה: יישום החוק בעייתי ועלול לפגוע באוכלוסייה הכללית

מציע ההצעה, ח"כ ישראל אייכלר.

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אישרה לפני ימים אחדים להעלאה בקריאה ראשונה במליאה הצעת חוק של ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), שמחייבת גופים ציבוריים לתת שירות גם באמצעים לא דיגיטליים.

על פי ההצעה, גופים ציבוריים שמספקים שירותים לציבור באמצעים דיגיטליים יחויבו במתן מענה הולם לאדם המתקשה בשימוש בהם ומודיע שהוא מעוניין בכך. כמו כן, תחול חובת שליחת הודעות קוליות למי שלא מקבל מסרונים.

ח"כ אייכלר אמר בדיון כי "מיליון אזרחים נשארו מאחור בעידן הדיגיטלי. הנחיית היועצת המשפטית לממשלה לתת מענה הולם (גם למאותגרים דיגיטלית – י"ק) לא מיושמת, ולכן נדרשת חקיקה". הוא ציין שנציגי הממשלה מבטיחים שלכל שירות דיגיטלי תהיה חלופה של טלפון קווי, אבל בפועל זה לא קורה. "יש אנשים שהם תחת ההגדרה של רווחה, אין להם גישה לאינטרנט והם לא מקבלים את השירותים שמגיעים להם", אמר.

יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה (חד"ש-תע"ל), בירך על הצעת החוק ואמר: "זוהי חובתנו המוסרית והחברתית לדאוג לאוכלוסיות מוחלשות, ולהבטיח שכל אזרח יוכל לקבל שירותים ממשלתיים בצורה נגישה ושוויונית, ללא קשר ליכולותיו הטכנולוגיות".

ישראל קרויזר מפורום חזון השירות אמר כי " שירותים חיוניים רבים, כמו רישום למעונות, מענק עבודה ומחיר למשתכן לא נגישים ללא אינטרנט". הוא ציין כי ההצעה, שבאה לאחר שהצעת חוק ממשלתית בנושא לא עברה, מבקשת לתקן את המצב ולהבטיח נגישות שוויונית לשירותים ממשלתיים לכלל האזרחים, ללא קשר ליכולותיהם הטכנולוגיות.

החששות: החוק יפגע באוכלוסייה הכללית ויהיה קשה ליישום

מנגד, נציגי הממשלה הביעו חששות בקשר לחוק זה. יער בן שחר מהלשכה המשפטית במערך הדיגיטל הלאומי אמר כי קיים חשש שיישום החוק לא יתאפשר, בטענה שאין טכנולוגיה מתאימה ושהעלויות של יישומו עלולות להיות גבוהות. נציגים שנכחו בדיון שללו טענה זו והציגו דוגמאות לפתרונות קיימים במגזר הפרטי, בעלות נמוכה.

גל אסף, רכז שירותים מיוחדים באגף התקציבים במשרד האוצר, הביע חשש ש-"הנוסח הנוכחי של הצעת החוק יפגע באוכלוסייה הכללית, כי הוא יביא לביטול קבלת השירותים באופן דיגיטלי, משום שלא יהיה ביכולתם של הגופים להשוות את המענה ההולם שלא בדיגיטל לזה שניתן בדיגיטל". ח"כ עודה אמר כי טענות אלה ייבחנו ובאם יידרש, נוסח החוק ישונה בהתאם, בוועדה, לאחר העברת החוק בקריאה ראשונה.

לינק לרישיון התמונה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. mp

    יערה בן שחר היא המשפטנית ממערך הדיגיטל הלאומי.

אירועים קרובים