עלות נזקי באג 2024: יותר ממיליארד דולר

אלפי טיסות בוטלו גם אתמול (א') – במקביל להתאוששות העולמית שנמשכת ● סין – המדינה היחידה שכמעט ולא נפגעה מההשבתה הכלל עולמית

עומדת מאחורי תקלת ה-IT העולמית הדרמתית. קראודסטרייק.

"מספר לא מבוטל" של מכשירים שהושבתו בעולם בשל עדכון התוכנה הפגום – שב לפעול, כך לפי הודעת קראודסטרייק (CrowdStrike).

ענקית האבטחה, שעדכון התוכנה הפגום שלה גרם למחשבים מבוססי חלונות (Windows) של מיקרוסופט (Microsoft) לקרוס ברחבי העולם, באירוע חמור שהחל ביום ה' האחרון, כתבה במדיה החברתית כי "אנו ממשיכים להתמקד בשחזור כל המערכות". עוד נכתב כי "אנו מבינים את ההשפעה העמוקה שהייתה לכך על כולם. אנו יודעים שהלקוחות שלנו, השותפים וצוותי ה-IT שלהם עובדים בלא לאות – ואנו אסירי תודה על כך. אנו מתנצלים על ההפרעה שהתקלה יצרה". החברה ציינה כי היא פורסת תיקון חדש, שהיא מקווה שיזרז את השחזור של מערכות המחשב.

עלויות נזקי ההשבתה עשויות להגיע למיליארד דולר, כך לפי פטריק אנדרסון, מנכ"ל אנדרסון אקונומי גרופ, בראיון ל-CNN. מומחים אחרים העריכו כי הנתון יהיה בסופו של דבר גבוה יותר. אחת הבעיות שטרם נדונה ואינה ברורה היא האם וכיצד הלקוחות הארגונים שנפגעו – יפוצו.

מיקרוסופט העריכה שהתקרית, שמתוארת כ"אחת מהשבתות ה-IT הקשות בהיסטוריה", שיבשה או השביתה את הפעילות של כ-8.5 מיליון מחשבים ברחבי העולם. עסקים, בנקים, בתי חולים וחברות תעופה היו הארגונים שנפגעו הכי הרבה, וחלק ניכר מהם עדיין נאבק לשחזר את המערכות במלואן.

יותר מ-1,800 טיסות בארה"ב, בינלאומיות ופנימיות, בוטלו אתמול (א') והיו יותר מ-9,900 עיכובים בטיסות אחרות, כך לפי אתר מעקב נתוני התעופה FlightAware. רשתות המלונות הגדולות, ביניהן מריוט והילטון, הושפעו גם הן בשל בעיות בעיבוד התשלומים, והדבר גרם לעיכובים בתהליכי הצ'ק-אין. דלתא ויונייטד איירליינס היו חברות התעופה האמריקניות שנפגעו בצורה הקשה ביותר. טורקיש איירליינס הודיעה בשבת אחר הצהריים כי התקלה במערכותיה טופלה.

שירותי הבריאות בבריטניה, ישראל וגרמניה הושפעו גם הם מהתקלה, וחלק מהשירותים הושבת בשל כך באופן יזום. כמה בנקי דם התקשו לפעול בסוף השבוע, וכך גם מערכות תחבורה ציבורית ברחבי העולם.

האירוע העצום: הדגיש את הפגיעות של רשתות מחשבים גלובליות

ההשבתה האדירה הדגישה את הפגיעות של רשתות מחשבים גלובליות, והמחישה כיצד תקלה בודדת יכולה לגרום לכאוס עולמי.

"לעתים קרובות מדי בימינו, תקלה אחת גורמת להשבתה כלל-מערכתית, המשפיעה על תעשיות, החל משירותי בריאות וחברות תעופה – ועד בנקים וסוחרי רכב", אמרה פרופ' לינה קאן, יו"ר נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב, ה-FTC, בפוסט במדיה החברתית. היא הוסיפה ש-"התקריות הללו חושפות כיצד ריכוז יכול ליצור מערכות שבריריות".

לפי קראודסטרייק, יש לה 29,000 לקוחות ברחבי העולם, כולל כמה מהחברות הגדולות בארה"ב.

מדינה אחת שלא נפגעה במידה רבה מהתקרית היא סין, כיוון שמוצרי ושירותי ענקית האבטחה האמריקנית לא נמצאים בשימוש נרחב בה. גם מערכות מיקרוסופט אינן נפוצות בה כמו בשאר העולם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שפן סלעים

    אתה מחבר שרת אחד[ים] לרשת שיקבלו עדכונים אוטומטיים. אתה משבית את העדכונים האוטומטיים של כל התוכנות בארגון בכל המחשבים והשרתים ותחנות העבודה. כאשר עדכון יורד, נוצרת התראה בתפעול. במחשבים הללו מותקנת תכנת בדיקות שתבדוק אם השרת השתנה באופן לא רצוי. התפעול נותן לשרתים שקיבלו עדכונים אוטומטיים 24 שעות, לפני שמנגנון ההפצה הפנימי האוטומטי מפיץ לשאר המחשבים (וגם זה ניתן לבצע בדרוג, כך שאם יש מספר מחשבים/שרתים/תחנות שעושים אותו הדבר, אז ההפצה תהיה מדורגת לקבוצה). ובא לציון גואל.

אירועים קרובים