מהפכת ה-GPT: לא הכול נוצץ

פרק שלישי בסדרת הפודקאסטים על בינה מלאכותית, בהובלת יואב אבנשטיין, מנכ"ל Axitrack.AI, ויועץ ומומחה בינלאומי לתחום ● והפעם: ממה צריך להיזהר כאשר מטמיעים כלים מבוססי בינה מלאכותית יוצרת?

יואב אבנשטיין, מנכ"ל Axitrack.AI, ויועץ ומומחה בינלאומי לבינה מלאכותית

בפרק השלישי בסדרת הפודקאסטים על בינה מלאכותית, במסגרת פודקאסט אנשים ומחשבים, מדבר יואב אבנשטיין, מנכ"ל Axitrack.AI, ויועץ ומומחה בינלאומי לבינה מלאכותית, על מהפכת ה-GPT, שהציפה את טרנד הבינה המלאכותית היוצרת. "עכשיו, אחרי שאווירת ההתלהבת נרגעה, הנה כמה דברים שצריך לדעת ולפעול בהתאם", אמר.

על מה נדבר היום?
אבנשטיין: "מהפכת ה-GPT היא מהפכה מטורפת, שהפכה להיות ויראלית בעקבות הפריצה של הכלים של OpenAI, שמתפשטת כמו אש בשדה קוצים. אבל רבים לא יודעים שמדובר במוצר אחד מתוך פורטפוליו ויש עוד מוצרים, וברמה העקרונית, הטכנולוגיה לא חדשה. בינה מלאכותית היא דבר שעושים כבר הרבה שנים. איפה החידוש? החידוש הוא בכך שהחברה ידעה לקחת תחום מחקרי ולהנגיש אותו באמצעות ממשק משתמש בצורה הכי פשוטה, שנמצאת כמעט בכל בית, והיא ממשיכה לפתח עוד ועוד אפשרויות".

אז מה אנחנו צריכים לדעת עוד?
"אחרי ההייפ הגדול, כולם כיום קצת יותר מפוכחים, ואנחנו רואים שיש לכך השפעה בתחומים רבים כמו חינוך, בריאות ושוק העבודה. מדברים הרבה על כך שהבינה המלאכותית תחליף אנשים או לא, אבל היא גם מייצרת המון תפקידים חדשים. הבדיחה אומרת שה-AI לא תחליף רואה חשבון, אבל מקומות עבודה לא יעסיקו רואה חשבון שלא יודע להשתמש ב-AI. מהצד השני, כבר מתחילים לזהות אתגרים כמו זכויות יוצרים על מידע שה-ChatGPT מספק, ומשתמשים מבינים שאנחנו נמצאים בשלב שבו צריך להסתכל על הכלים האלה במבט ביקורתי. זה נכון לא רק לגבי החברות שמפתחות את הכלים האלה, אלא גם למי שמטמיע אותם".

איך הוא אחראי?
"אם אתה מפתח ומטמיע פתרונות מבוססי AI, אתה אחראי לתוכן המוצר, מעבר לאחריות של היצרן. אם חברה רוצה לקבל הסמכה ויש לה פתרונות בינה מלאכותית, היא אחראית גם לכל מה שהרגולציה מחייבת, אף על פי שהיא צד שלישי. זו נקודה שרבים עדיין לא מפנימים. אסור לחשוב שאם רכשת רישיון או הטמעת כלי AI – אתה פטור מאחריות כוללת. היצרן אחראי למוצר אבל לא למה שאתה עושה אתו. בדיוק כמו שלא תתבע את מיקרוסופט בגלל יישום של וורד או אופיס שאתה מטמיע. ב-AI יש את הדוגמה הפופולרית של סכנת הטיה מגדרית, שעלולה להגיע עד כדי הפרת זכויות יסוד. זוהי נקודה שהטכנולוגיה לא נתנה לה מענה מושלם ולכן אתה, כחברה או כמפתח, חייב להיות מודע לזה".

מה קורה בפועל בעולם?
"הצורך במודעות לאחריות ובבדיקות קפדניות לא קשור רק לבינה המלאכותית. יש יותר ויותר דוגמאות של חברות, חלקן גדולות, שבגלל התחרות רוצות להיות ראשונות, והן ממהרות לשחרר כלים או פתרונות בלי לבדוק בצורה רחבה. או אז הן נאלצות להוריד את הכלי, כי הוא לא תפקד, או שגילו בדיעבד שהוא לא עומד בתקנים וברגולציה.

בקורסים שאני מלמד אני מראה את הפער בין מחיר המניה של חברה ברגע שהיא מכריזה על מוצר חדש מהפכני, ועד לשלב שבו היא מורידה אותו ויש כבר דרישה לפטר את המנכ"ל. הלקח הוא פשוט: תבדקו היטב לפני שאתם מעבירים משהו ללקוח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים