איך להיכנס לסטארט-אפ מבטיח בדיוק בזמן הנכון?

על רקע המצב הבעייתי, גם אם הוא במגמת שיפור, בהיי-טק הישראלי, ובפרט בעולם הסטארט-אפים, חשוב למחפשי עבודה לדעת איך למצוא מקום תעסוקה וכיצד לבחור את החברה שיכולה לעשות את האקזיט הבא

23/07/2024 17:58
אבי צדקה, מנכ"ל ד"ר לינקדאין.

היום (ג') קראנו על כך שהרכישה הגדולה ביותר של חברה בתולדות ההיי-טק הישראלי לא תצא לפועל. אסף רפפורט, מנכ"ל וויז, שלח מייל לעובדים שממנו עולה שהנהלת החברה סירבה להצעה של גוגל לרכוש אותה תמורת הסכום הנאה מאוד של 23 מיליארד דולר (אם כי הוא לא הזכיר במפורש את שם החברה), והיא מעדיפה לבצע הנפקה ולהתמקד בהגעה להכנסות חוזרות שנתיות (ARR) של מיליארד דולר.

וויז נמצאת במצב טוב, גם ללא הסכמה להצעה של גוגל, אבל רוב הסטארט-אפים (והיא התחילה כסטארט-אפ) לא מצליחים ולא מגיעים לאקזיט, ואפילו לא להצעה לאקזיט. בטח שלא הצעה יפה כמו זאת ש-וויז קיבלה. למעשה, 95% מהסטארט-אפים בישראל נכשלים ונסגרים.

אמנם, נתוני המחצית הראשונה של השנה מראים על עלייה בהשקעות בחברות ההזנק הישראליות, אבל הן בעיקר תוצאה של מגה סבבים. למשל, זה שאותה וויז ביצעה בחודש מאי האחרון – סבב שבו היא גייסה כמעט מיליארד דולר.

אז, איך בכל זאת אפשר לזהות את הסטארט-אפים שכן מצליחים, שהם נמצאים בין ה-5% שלא נכשלים, ולחבור אליהם בדיוק בטיימינג כזה שבו גם אתם תוכלו ליהנות מפירותיה של הרכישה?

כך מתחילים

כמי שמכיר את עולם הסטארט-אפים, ולא רק כי אני עוסק בלינקדאין – אחת הפלטפורמות המרכזיות לחיפוש עבודה בעולם ההיי-טק, העצה הראשונה שלי היא לזהות את ההזדמנות עוד לפני שהיא קורית ולקרוא את המפה הטכנולוגית. לא כל רעיון לסטארט-אפ הופך לחברה עם הר של השקעות. כאמור, רובם המכריע לא מגיעים לשם – לרוב בגלל חוסר רלוונטיות וכדאיות בשוק. תחומים כמו סייבר, פינטק, AI, ענן ואבטחת מידע הם כאלה שבשנים האחרונות יותר קורצים למשקיעים, ורווחיים להם, מאשר אפליקציות מקומיות או עולם המד-טק, שמצריך המון ביורוקרטיה ואישורים מקומיים ובינלאומיים. ככל שהפרוצדורה עולה, כך הסיכוי לקבל השקעה קטן – בשל תהליכים שבכלל לא תלויים במוצר.

אם כבר סייבר, זכרו שלא סתם ישראל נחשבת למעצמה בתחום. רק בחודשים האחרונים שמענו על כמה אקזיטים בתחום: פלואו סקיוריטי נרכשה על ידי קראודסטרייק תמורת 200 מיליון דולר, אבאלור נקנתה על ידי ענקית הסייבר האמריקנית זיסקיילר ב-350 מיליון ואותה וויז מתחילת המאמר קנתה את ג'ם סקיוריטי בסכום דומה. לכך יש להוסיף את ההתעניינות של גוגל ב-וויז, שסביר מאוד להניח שהייתה מבשילה לכדי עסקה אם רפפורט ושותפיו היו רוצים בכך.

הדברים הכי חשובים הם לזהות לאן נושבת הרוח, לשלב תחושת בטן והיגיון, לטרגט חברות פוטנציאליות ולחדד את מה שתוכלו לתרום לארגון. אל תתביישו להגיד שאתם מוכנים לעבוד קשה מאוד.

חישוב סיכונים והרבה שיווק עצמי

העבודה בסטארט-אפ היא פעמים רבות לא עבודה יציבה, וכן עבודה קשה עם די מעט כסף, בוודאי בהשוואה למה שאפשר להרוויח בחברות גדולות. אבל באיזו עבודה במגזר הפרטי אין חוסר ודאות במידה כזאת או אחרת? ניתן למצוא חוף מבטחים במקום העבודה בחברות ממשלתיות ובכלל במגזר הציבורי, וגם שם לא תמיד זוכים לקבל את תחושת הביטחון המובטחת – קרי, קביעות. ביטחון תעסוקתי הוא בדרך כלל לא נחלת ענף ההיי-טק, אבל יש יותר צ'אנס שלא תצטרכו לפחד על מקום העבודה שלכם בחברה עם פוטנציאל אמיתי להיות בשטח לאורך זמן, בין אם בהמשך היא תיבלע בתוך חברה גדולה שתרכוש אותה ובין אם לאו.

בהצלחה.

בהצלחה. צילום: BigStock

עוד עצה היא להשתמש בכלים העומדים לרשותכם, אבל התמקדו בכמה עיקריים: קודם כל – נטוורקינג. ככל שתכירו יותר אנשים בענף – כך ייטב לכם, כי היכרות עם רבים יותר יכולה להביא הזדמנויות תעסוקתיות רבות יותר. שנית, קידום עצמי מול מנהלי.ות משאבי אנוש. היו אנשי שיווק של עצמכם, דעו כיצד לספר את הסיפור שלכם בצורה שתקסום לאנשי.נשות ה-HR. בנוסף, בצעו תחקיר על הארגון לפני שאתם פונים אליו, ובראיון העבודה, בתקווה שיגיע אחד כזה, שאלו את השאלות הנכונות, על מנת להבין מי הטאלנט שאותו החברה מחפשת.

ביטחון תעסוקתי הוא בדרך כלל לא נחלת ענף ההיי-טק, אבל יש יותר צ'אנס שלא תצטרכו לפחד על מקום העבודה שלכם בחברה עם פוטנציאל אמיתי להיות בשטח לאורך זמן

הנה כמה עצות חשובות נוספות לקראת סיום: קחו יוזמה ואל תהססו לקחת חלק באירועי סטארט-אפים בארץ ובחו"ל, הצטרפו לקהילות מקוונות וכאמור, עשו נטוורקינג. אל תסתפקו בהמתנה להזדמנויות – צרו קשר עם סטארט-אפים שמעניינים אתכם ישירות בלינקדאין או אפילו על ידי שליחת מייל.

זכרו שעל פי רוב, סטארט-אפים מחפשים אמנם גם טאלנטים, אבל אולי יותר מזה ג'וניורים ללא ניסיון רב אולם עם ידע נרחב. אם תשתמשו בלינקדאין בצורה נכונה ונבונה, ותכניסו לתוכו תוכן שיקסום למחפשי עובדים, יגדל הסיכוי שתיצרו אפשרות למגנט אליכם את הפניות הנכונות, ותגיעו למקום איכותי עם פוטנציאל כלכלי גבוהה. זכרו שעבודה בסטארט-אפ לא חייבת להיות סיכון ושהחוכמה היא לזהות מהלכים, תהליכים ובמקרה שלנו גם טכנולוגיות חמות, ובקיצור – לדעת לקרוא את המפה בצורה הטובה ביותר.

הכותב הוא מומחה לינקדאין לחברות וארגונים ומנכ"ל ד"ר לינקדאין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים