מאסק העניק לבית חולים בעזה חיבור לאינטרנט לוויני

שירות האינטרנט מלוויני סטארלינק של SpaceX הופעל לטובת בית חולים ברצועה, בעקבות מהלך מתואם בין יזם הטק, ישראל ואיחוד האמירויות

מספק אינטרנט בית חולים בעזה בעזרת מערכת סטארלינק. אילון מאסק, מנכ"ל SpaceX.

שירות האינטרנט הלווייני סטארלינק (Starlink) של SpaceX הופעל לטובת בית חולים ברצועת עזה, ויספק לו תקשורת לווינית.

אילון מאסק, העומד מאחורי החברה והשירות שלה, צייץ בפלטפורמת המדיה החברתית שבבעלותו X, שהמהלך התבצע בתוך שיתוף פעולה של SpaceX, הרשויות הישראליות ואיחוד האמירויות הערביות. המהלך אמור לספק לבית החולים חיבור לאינטרנט וקישוריות הנדרשת לו לשם הפעלת חלק מהשירותים הרפואיים, אחרי שהמלחמה המתמשכת הביאה לפגיעה בתשתיות בעזה.

שיתוף הפעולה בין SpaceX, ישראל ואיחוד האמירויות בהבאת סטארלינק והאינטרנט הלוויני לבית החולים בעזה נחשב כמעשה הקשור במאמצים ההומניטריים לשיקום ולסיוע לרצועה ההרוסה.

הסכם הנורמליזציה שנחתם בשנת 2020 בין האמירויות וישראל תרם למימוש הכוונה לספק אינטרנט מהחלל לטובת תושבי עזה, עליה הצהיר מאסק כבר לפני מספר חודשים. בנוסף המהלך הסתייע ככל הנראה גם בזכות תיווך אמריקני.

נזכיר כי באוקטובר, לאחר שנודע על כך שהאינטרנט בעזה נפגע משמעותית, מאסק הבטיח לספק לרצועה אינטרנט מלווייני סטארלינק, שאותו יעניק, כך אמר בזמנו, ל"ארגוני סיוע מוכרים בינלאומיים בעזה". הכוונה הזו עוררה בזמנו דאגה רבה בישראל, אך גם ברחבי תבל, עקב חששות בנוגע לשליטתו של המולטי-מיליארדר בקישוריות העולמית בכלל.

שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, פרסם אז תגובה להצהרת מאסק, וכתב: "ישראל תשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להילחם בזה. חמאס ישתמש בכך לפעילות טרור. אין ספק בכך. אנחנו יודעים את זה, ומאסק יודע את זה. חמאס הוא דאעש. מאסק יכול להתנות זאת בשחרור התינוקות, הבנים, הבנות, הקשישים החטופים שלנו. כולם! עד אז, משרד התקשורת בראשותי ינתק כל קשר עם סטארלינק".

מאסק השיב לשר קרעי, וכתב תגובה לציוץ של השר והבהיר: "אנחנו לא כל כך תמימים. כפי שהודעתי, אף מסוף סטארלינק לא ניסה להתחבר מעזה. אם כן, ננקוט בצעדים יוצאי דופן כדי לאשר שהוא משמש *רק* לסיבות הומניטריות גרידא. יתרה מכך, נבצע בדיקה ביטחונית, הן עם ממשלת ארה"ב והן עם ממשלת ישראל, לפני הפעלתו של ולו מסוף בודד אחד".

אלא שהיוזמה הזו של מאסק לא יצאה לבסוף לפועל עד כה. בינתיים, כידוע, מתקני בריאות רבים ברצועת עזה נהרסו בלמעלה מתשעה חודשי המלחמה. לנוכח כך, כעת מתגבש ויוצא לפועל חלק מכוונת מאסק מאוקטובר, ואיחוד האמירויות מסרה כי האינטרנט המהיר בבית החולים נועד לאפשר בין השאר גם ייעוץ רפואי בשיחות וידיאו, במה שיוכל להציל חיים בזמן אמת.

שולט באינטרנט האוקראיני, ולכן גם ביכולות הצבא. אילון מאסק באמצעות סטארלינק.

שולט באינטרנט האוקראיני, ולכן גם ביכולות הצבא. אילון מאסק באמצעות סטארלינק. צילום: אילוסטרציה. ShutterStock

המחווה לאוקראינה והשליטה בחיבור שלה לאינטרנט

סטארלינק, כידוע, היא רשת של לוויינים במסלול נמוך המשייטת סביב כדור הארץ, שיכולה לספק אינטרנט למיקומים מרוחקים, או לאזורים שבהם תשתית התקשורת הרגילה הושבתה, למשל בגלל מלחמה.

בפברואר האחרון דיווחנו כי שירות סטארלינק גם נמצא בדרך לישראל, אחרי שהחברה קיבלה רישיון הפעלה בארץ ובעזה. שר התקשורת קרעי העניק ל-SpaceX של מאסק רישיון הפעלה בישראל, כמו גם אישור להכנסת יחידה אחת כזו לבית חולים שדה של איחוד האמירויות ברפיח – לאחר אישור מערכת הביטחון.

נזכיר כי מאסק נענה בעבר לפנייה נואשת מאוקראינה, קצת אחרי שהותקפה לראשונה על ידי רוסיה, ושהמלחמה הקשה בין השתיים פרצה. הוא הסכים מיד לספק לאוקראינה קישוריות מהחלל דרך סטארלינק, ובכך סייע לה מאוד במלחמה, אחרי שתשתיות האינטרנט במדינה הושבתו בידי הרוסים קצת אחרי הפלישה שלהם אל אוקראינה במרץ 2023.

מאידך, בהמשך דווח על קצרים בין יזם הטק למדינה המותקפת. למשל, במקרה אחד סירב מאסק להפעיל את סטארלינק לצורך חיבור רחפני תקיפה אוקראינים על ספינות רוסיות. גם סוגיית התשלום עבור השירות, שמאסק התנגד להמשיך לממן, שיבשה את הרושם של המחווה הראשונית שביצע מאסק כלפי אוקראינה. יש מי ששיערו שקשרי המולטי-מיליארדר עם רוסיה, או גורמים מטעמה, הם שעמדו מאחורי התנגדויותיו להמשיך ולעניק לאוקראינה את שירותי סטארלינק עד שהמלחמה תסתיים, אלא שלחצים בינלאומיים הצליחו לגרום לשירות להמשיך ולהתקיים בינתיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים