ארה"ב: הממשל מתעקש – טיקטוק מרגלת אחרי המשתמשים האמריקנים

לפי הטענות החדשות, הפלטפורמה החברתית שנמצאת בבעלות סיניתי עוקבת אחר עמדות שמביעים המשתמשים בארה"ב בנושאים רגישים ושנויים במחלוקת במדינה, כמו שליטה בנשק, הפלות ודת

עדיין מואשמת בפגיעה אפשרית בביטחון הלאומי של ארה"ב. טיקטוק.

משרד המשפטים האמריקני (DOJ) העלה ביום ו' האחרון שוב האשמות חמורות נגד טיקטוק (TikTok), וחזר על הטענה שפלטפורמת המדיה החברתית הפופולרית – שנמצאת כידוע בבעלות סינית – אוספת נתונים על המשתמשים האמריקנים שלה. אלא שכעת הבהירו במשרד כי מדובר על איסוף וקצירת מידע על דעות המשתמשים הללו בנושאים רגישים כמו שליטה בנשק, הפלות ודת.

האשמות אלו הוגשו בתגובה, כחלק מהליך משפטי הקשור לעתירתה של הפלטפורמה ממאי, כנגד חוק שהעביר ממשל ביידן ומחייב את מכירת טיקטוק והעברתה מידיים סיניות לבעלות של גורם אמריקני.

לפי דיווח של סוכנות הידיעות AP בנדון, משרד המשפטים מאשים את טיקטוק שהיא עושה שימוש ביכולתה לאסוף מידע רב על משתמשים, בהתבסס על דעותיהם בנושאים החברתיים המפלגים והשנויים במחלוקת.

על פי המסמכים שהוגשו, בפלטפורמה משתמשת בכלי תוכנה המאפשר לעובדים לאסוף מידע על משתמשים על סמך תוכן לפי תחומים וקטגוריות. בכיר במשרד המשפטים הסביר כי "איסוף הנתונים מהאמריקנים אינו פעילות מוגנת", והדגיש את חומרת המצב.

"דיווח מודיעיני מוכיח כי בייטדאנס וטיקטוק הגלובלית (TikTok Global) נקטו פעולה בתגובה לדרישות השלטונות בסין לצנזר תוכן מחוץ לסין", כך ציין קייסי בלקבורן, בכיר במודיעין האמריקני, שצוטט בתיק התומך בעמדת הממשלה.

כלי התוכנה Lark – מאפשר את המעקב המסוכן

בנוסף, וחמור מכך, משרד המשפטים טוען ש-טיקטוק צנזרה תכנים בהנחיית חברת האם שלה, בייטדאנס (ByteDance). ממצאי המחלקה, כך נטען, מצביעים גם על חששות לגבי שיתוף פעולה של טיקטוק – אשר לה כ-170 מיליון משתמשים בארה"ב – עם ממשלת סין. ה-DOJ התעקש בתגובתו כי הפלטפורמה החברתית השתמשה בתובנות שהפיקה לגבי המשתמשים האמריקנים כדי למקד אליהם תוכן תעמולה וצנזורה, כפי שדרשו ממנה הרשויות הסיניות. בין הנושאים שהחברה הסינית יודעת עליהם ומעורבת, הדגימו בתגובת ה-DOJ, נמצא למשל תוכן להט"בי, שעובדי טיקטוק יכלו לעקוב אחר משתמשים שצפו בו.

כפי שדיווח הוול סטריט ג'ורנל, משרד המשפטים אמר שביסס את מסקנותיו לגבי קיומו של המעקב המדובר מטעם טיקטוק, אחרי שלמד על התוכנה, ששמה Lark, המאפשרת לעובדי בייטדאנס, לדבריו, לנטר את תגובות המשתמשים לנושאים שונים, וכנראה לסמן חשבונות על סמך השקפותיהם והתנהגויותיהם. על פי הדיווחים, עובדים שונים לשעבר של טיקטוק ושל בייטדאנס הכירו בקיומה של מערכת Lark הפועלת בשתי החברות, ושלטענתם מחייבת שליחת נתוני משתמשים לסין, כדי לעבד את הדאטה שנאסף.

יצוין כי טענות לשת"פ בין טיקטוק לסין מושמעות בארה"ב כבר מזה שנים, והחלו בכלל בתקופת הנשיא דונלד טראמפ, שניסה בימי כהנתו להחרים את השירות במדינה ללא הצלחה. טראמפ שינה בינתיים את עמדתו – כנראה ולכאורה בגלל תומך שהוא מבעלי החברה – וסבור כעת שטיקטוק אינה מסוכנת לאזרחי ארצו. למעשה הוא אפילו פתח באחרונה חשבון שמטרתו קידומו לנשיאות ב-טיקטוק שממנה כל כך סלד וחשש קודם לכן.

האם הממשלה הסינית תנסה להשיק מבצעי השפעה בארה"ב דרך טיקטוק?

יש לציין שהחששות של ממשלת ארה"ב לגבי טיקטוק חורגים מעבר לדאגות לגבי פרטיות הנתונים. האמריקנים טוענים כי לפעילות הפלטפורמה במדינתם יכולות להיות השלכות חמורות על הביטחון הלאומי. גורמים מדיניים השמיעו בעבר אזהרות על ניצול אפשרי של הרשת החברתית בידי הממשלה הסינית לצורך השקת מבצעי השפעה בקנה מידה גדול בארה"ב.

הפרשה כולה כרוכה במאבק הכוחות בין ארה"ב לסין, כחלק מהמתחים הגיאופוליטיים וממלחמת המעצמות השקטה, וכמובן גם ממאבקי השליטה ביניהן על תחום הסחר העולמי.

בתגובה לטענות של ה-DOJ, דובר מטעם טיקטוק הגן על החברה, הביע אמון בכך שהיא תנצח בעתירתה, וקבע כי הפסקת פועלה של טיקטוק בארה"ב תפר את זכויות התיקון הראשון של המוני המשתמשים האמריקנים שלה. בטיקטוק הדגישו בעבר שהאלגוריתם האמריקני שמתפעלת הפלטפורמה מאוחסן אצל השותפה האמריקנית שלה, אורקל, ושאין לבייטדאנס או לה כל קשרים עם סין, אך משרד המשפטים סבור כי התוכנית של החברה לאחסון נתוני המשתמשים שהם אזרחי ארה"ב בשרתים מקומיים – אינה מספקת.

השלב הבא בתביעה יהיה הטיעונים בעל פה, והוא נקבע לספטמבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים