"האתגר הגדול ב-AI: נתונים אמינים ואיכותיים"

כך לדברי עידן דמרי, מנמ"ר אשכול רשויות שורק דרומי, בוובינר על יישום AI בארגונים והאתגרים הכרוכים בכך ● זאב גרינברג, מנהל פרויקטים בכיר AI וענן בנס קלאוד: "ערכנו בנס כ-40 פיילוטים בתחום"

עידן דמרי, מנמ''ר אשכול רשויות שורק דרומי

"ברשויות המקומיות יש אתגר גדול, והוא הנתונים. האתגר מתעצם בעולם ה-AI, כי הנתונים הם הבסיס והתשתית לעולם זה. הצבנו לנו מטרה: לייצר אחידות בנתונים ולהביאם למקום מרכזי אחד, כדי לבנות את התשתית לקראת הכניסה לעולם הבינה המלאכותית היוצרת, GenAI", כך אמר עידן דמרי, מנמ"ר אשכול רשויות שורק דרומי.

דמרי דיבר במסגרת וובינר שנערך ביוזמת אנשים ומחשבים. הוא התקיים אתמול (א') ודן בנושא "כשהטכנולוגיה מחפשת אתגר – כיצד מיישמים AI בארגונים", והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, שציטט מחקר של STKI, שלפיו רק כחמישית מהארגונים העלו לאוויר מודל מתקדם של בינה מלאכותית.

האשכול מאגד 10 רשויות מקומיות מקריית מלאכי ועד מזכרת בתיה, שמתגוררים בהן 160 אלף תושבים.ות. באשכול יש 850 עובדים – ומתוכם 10 אנשי IT, האחראים על כלל הפעילות הטכנולוגית של האשכול. בניית האשכולות היא יוזמה של שר הפנים לשעבר, אריה דרעי, שהבין שלרשויות המקומיות הקטנות אין יתרון גודל. הוא הקים 14 אשכולות, הכוללים יותר מ-100 רשויות, שיכולים לקבל דרכו, במרוכז, שירותים רוחביים שונים – חינוך, IT, רווחה ותחבורה. "האשכול מסייע לרשויות לקדם תחומים שאין ביכולת הרשויות לעשות לבדן, כדי לצמצם פערים ולהגדיל את השירותים לתושבים".

"אנו בדרך להטמעת כלי בינה מלאכותית", אמר דמרי. "ראשית, עלינו לטפל בדאטה, כדי לקבל מה-AI תובנות ותוצרים טובים יותר. אנו נעזרים בטכנולוגיה כדי לטייב את תהליכי קבלת ההחלטות. היעד הוא להביא לאחידות של הנתונים המבוזרים בין כמה מערכות וגופים – גבייה, חינוך ותרבות, למשל. נמצא פתרון לאיחוד שכזה, כדי שנוכל לנצל בצורה מיטבית את העולם החדש של AI".

אתגר נוסף, ציין, "הוא הבנה לעומק של הנושא. כולם מדברים עליו אבל לא בהכרח מבינים אותו. הנושא מחלחל לכולם ולכן נדרשת הכשרה לתחום, כדי לדעת היכן הבינה יכולה לסייע. ברור לנו שהיא יכולה להביא לצמצום הביורוקרטיה ולשיפור השירות לתושבים".

לפי דמרי, "יש לצמצם את פערי הידע בתחום, ולהבין איך AI יכול לסייע, היכן, ועם איזה סוג מענה. יש לטפל באיומים: סכנות לחשיפת מידע, הגנת סייבר ואבטחה".

"בעקבות ה-7 באוקטובר", סיים דמרי, "התחלנו עם נס פרויקט לניתוח הנתונים ממצלמות האבטחה ביישובי האשכול. זאת, כדי לקבל התראות בזמן אמת על אירועים חריגים לצד המלצות לפעולה. הפיילוט נעצר בשל מגבלות תקציב, ונמשיך אותו בעתיד, מתוך שאיפה לנתח את הנתונים ולהשתמש ב-AI כדי להגדיל את רמת הביטחון של התושבים".

"המהפכה כבר פה ואינה הולכת להיעלם"

זאב גרינברג, מנהל פרויקטים בכיר AI וענן בנס קלאוד (NessCloud), קבוצת הענן של נס, אמר, כי "הכניסה לעולם הבינה המלאכותית דורשת התמודדות למול כמה אתגרים: איכות הנתונים; מענה למחסור בכוח אדם מומחה לתחום; נטרול ההתנגדות לתחום בארגון משמרנות וחשש משינוי. עוד יש צורך בשקיפות, כדי 'להסביר' את ההחלטות המורכבות של AI. לצד היבטי האתיקה, יש והכרחי לטפל בעולם אבטחת המידע".

לדבריו, "בשלב הנוכחי, יש לחפש את האתגרים והתהליכים בארגונים שה-AI יכול לתת להם מענה. אנו מקיימים כמעט מדי יום סדנאות תשאול וחיקור (Discovery), עם הנהלות של ארגונים ואגפי מערכות מידע, במטרה לייצר PoC אחד או יותר ולהתחיל בהטמעת מנועי AI בארגון לטובת תהליכים עסקיים ותפעוליים. במפגשים אלה אנו מתחילים עם הסבר מהי AI ומה היכולות שלה, מה לצפות מהכלים והמנועים היום, לאילו עולמות תוכן ארגוניים התחום מתאים ומדגימים כמה תהליכים אפשריים להוכחת ההיתכנות בארגון".

זאב גרינברג, מנהל פרויקטים בכיר AI וענן בנס קלאוד

זאב גרינברג, מנהל פרויקטים בכיר AI וענן בנס קלאוד. צילום: יח"צ

גרינברג סיים באומרו, כי "ערכנו בנס כ-40 פיילוטים בתחום, שלושה מהם בשלים לעלייה לאוויר. הפרויקטים הם בתחומי חיפוש סמנטי, ניתוח מסמכים חכם, שילוב מקורות מידע – טקסט, קול ותמונות, וכן עיבוד שפה טבעי מתקדם. המהפכה כבר פה ואינה הולכת להיעלם. מומלץ לרכוב על הגל שלה, ולהצליח".

עוד השתתפו בוובינר: חנה שילדר, סגנית מנמ"ר ומנהלת מגזר דיגיטל ואנליטיקה בחברת החשמל; ליאור אשכנזי, מנמ"ר משרד התיירות; עמית ערוסי, סגן מנמ"ר נתיבי ישראל; אודי טרבולסקי, CTO עיריית תל אביב-יפו; אילן ינובסקי, סמנכ"ל פתרונות אסטרטגיים בנס.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאלי

    פששש..גרינברג...תותח על היית והשתדרגת...

  2. עמרי מרקוביץ

    כל הכבוד לעידן דמרי על הובלת המהפכה באשכול. כרגיל, עושה עבודה יסודית וטובה עם חשיבה מחוץ לקופסה, ישר כוח!

אירועים קרובים