מחקר טוען: גוגל מתייחסת לתוצאות חיפוש בתוך הטיה לטובת מותגים

המחקר של WalletHub חשף שלל בעיות, לכאורה, במנוע החיפוש הדומיננטי, ביניהן למשל מה שתואר כי "הצפת" הגולשים במודעות שנראות כמו תוצאות לחיפושיהם - כשפחות ממחצית התוצאות עונות בעצם על השאילתה המקורית

מחקר מצא בהתנהלותו הטיות לטובת מותגים גדולים. גוגל חיפוש.

תוצאות ומנוע החיפוש של גוגל תמיד היוו נושא לדיון ותהיות. מחקר שנערך לאחרונה על ידי WalletHub חשף כמה ממצאים מטרידים במיוחד אודות מתודולוגיית החיפוש בשירות המוביל של החברה, ה-Google Search.

על פי המחקר, 63% מגולשים סבורים כי תוצאות החיפוש של גוגל היו טובות יותר בשנה שעברה, בהשוואה לכעת. ממצא זה, כך הסבירו ב-WalletHub, מעיד על ירידה בחלה באחרונה בשביעות הרצון של המשתמשים מביצועי גוגל בתחום החיפוש, שהיא החברה הדומיננטית בו.

תוצאות המחקר גם העידו שאלגוריתם החיפוש של גוגל אינו מתייחס ביעילות לכוונת המשתמש, כשלפי הטענות, 41% מתוך עשר תוצאות החיפוש המובילות שהמשתמשים מקבלים אינן עונות בכלל על צורכיהם.

בנוסף הציגו התוצאות את מה שאופיין כהטיה כלפי מותגים ומפרסמים גדולים בתוצאות החיפוש של גוגל. משמע, שגוגל, לכאורה, מתעדפת את הללו בתוצאות שהיא מציגה למשתמשים על השאילתות שלהם. ממצא זה, כך נטען, מעורר חששות משמעותיים לגבי איכות ושקיפות המידע המוצג לגולשים בעת שימושם במנוע גוגל.

המחקר גם ציין כי 71% מהמשיבים מאמינים כי מנוע החיפוש של גוגל מעדיף מותגים גדולים, מה שמחזק לכאורה את התפישה שמקורות קטנים יותר, שאפשר שיהיו רלוונטיים יותר לחיפוש שערכו משתמשים, נדחקו למקומות בולטים פחות בפלט התוצאות שגוגל מפיקה. הטיה זו כלפי מותגים גדולים, אם אכן היא קיימת, עלולה לחנוק תחרות וחדשנות, מכיוון שחברות קטנות יותר נאבקות להשיג נראות במרחב אשר נשלט בפועל על ידי מספר שחקנים גדולים.

המחקר החדש שערכה WalletHub – הפועלת ממיאמי, ארה"ב, ואשר מגדירה עצמה כ"רשת חברתית פיננסית אישית", עם התמקדות בביקורות ליועצים פיננסיים – גם מצא כי אחוז ניכר מהקישורים שהופיעו בעשר תוצאות החיפוש המובילות, היו למעשה של מוצרים שקודמו על ידי מפרסמים, ושכ-58% מהתוצאות הללו לא היו שקופות לגבי עובדה זו. חוסר השקיפות הזה יכול להטעות את המשתמשים להאמין שהם צופים בתוצאות חיפוש אורגניות, כאשר למעשה מוצגות להם פרסומות בתשלום. ואם אכן כך – זה עניין קריטי, שמייצר מצג שווא בעייתי בלשון המעטה, לכאורה.

הפסדים כספיים משמעותיים לגולשים עקב הצגת מידע מוטה

אודיסיאס פפדמיטרו, מייסד ומנכ"ל WalletHub, הדגיש את מה שלדבריו הוא חוסר שביעות רצון גובר בקרב המשתמשים, וציין כי ההסתמכות של גוגל על ​​נתוני מעורבות משתמשים לשם דירוג תוצאות, יוצרת אפקט תא-הד (Echo chamber effect), שבמסגרתו מנוע החיפוש ממליץ על תוכן בהתבסס על מה שהמשתמשים לחצו עליו בעבר, במקום להציג בפני המחפשים מידע מדויק וחסר פניות. פפדמיטרו גם הרהיב והשווה את מנוע החיפוש של גוגל לאלגוריתמים המאוד מהונדסים ו"אינטרסנטים" שמפעילים ברשתות חברתיות.

לפני פרסום הדו"ח שוחח המנכ"ל עם הניו יורק פוסט, ואמר כי "גוגל הופכת את ההתקדמות שעשתה". המנכ"ל הסביר כי מה שקורה בפועל הוא שלמרות שמשתמשים מניחים שגוגל עושה נאמנה את עבודתה כדי לספק קישורים עם ההתאמה הטובה ביותר לשאילתות, זה לא המקרה בפועל. אלא שלדבריו, חשיפות כמו המחקר של WalletHub, וכן המציאות הנוכחית, שכבר מתבטאת בתגובת הנסקרים למחקר, יגרמו לשינוי. "אני מאמין שיש נקודת שבירה שצרכנים יכולים להגיע אליה", אמר פפדמיטרו והסביר כי כוונתו היא לרגע שבו הגולשים יאמרו: "אני צריך ללכת למקום אחר".

בין הממצאים המדאיגים בסקר של WalletHub נכללת גם התייחסות לההשפעה הכספית על צרכנים המסתמכים על תוצאות החיפוש של גוגל. כך למשל, המוצר המוביל המומלץ בחמש תוצאות החיפוש הרלוונטיות הראשונות יכול לעלות לצרכנים בממוצע מאות דולרים יותר ממוצרים דומים שנדחקו בתוצאות למטה, מה שמדגיש את הפוטנציאל להפסדים כספיים משמעותיים של הגולשים עקב הצגת המידע המוטה.

יאיים על ההגמוניה של גוגל? SearchGPT מבית OpenAI.

יאיים על ההגמוניה של גוגל? SearchGPT מבית OpenAI. צילום: ShutterStock

גוגל: "פועלים ללא הרף לשיפור האיכות והרלוונטיות של תוצאות החיפוש"

בתגובה לממצאים אלו, גוגל הדגישה את מחויבותה לספק חוויית חיפוש איכותית למשתמשיה. דובר ענקית החיפוש הצהיר כי: "אנו פועלים ללא הרף לשיפור האיכות והרלוונטיות של תוצאות החיפוש שלנו עבור כל המשתמשים. האלגוריתמים שלנו נועדו לתעדף תוכן מועיל ואינפורמטיבי, ואנו מתייחסים ברצינות לחששות לגבי הטיה ושקיפות".

למרות הממצאים הללו, הדומיננטיות של גוגל בתחום החיפוש היא עדיין על תקן עובדה, אולם הופעתם של כלי חיפוש חדשים, המונעים על ידי יכולות בינה מלאכותית, יכולה לשנות תמונת מצב זו.

כך למשל, SearchGPT ששחררה OpenAI ממש באחרונה, כפי שדיווחנו, מהווה איום פוטנציאלי על ההגמוניה של גוגל.

SearchGPT ממנף טכנולוגיות AI מתקדמות, ויכולת עיבוד מתקדמת של נתונים בהיקף עצום, כדי לספק תוצאות חיפוש איכותיות למשתמשים. הכלי החדש עתיד לאתגר את מעמדה של גוגל בשוק החיפוש, והענקית ממאונטיין ויו נערכת לקראת שחרורו בערך מהיום שבו השיקה OpenAI את מוצר הדגל הראשון שלה, ChatGPT, בשלהי נובמבר 2022.

גוגל מן הסתם תתאמץ להשיק תשובה שלה לכלי החיפוש מבוסס הבינה המלאכותית במהירות, אבל אפשר שציבור שלם שהלך והפך למאוכזב משירותי החיפוש הוותיקים שלה, או שרודף אחרי חידושים והתנסה ב-SearchGPT בשל כך, כבר יספיק לנטוש את השימוש במנוע Google Search כברירת מחדל, כפי שרבים נוטים לעשות כבר מזה שנים רבות, ועדיין – כיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים