מטא התפשרה עם טקסס בתיק פרטיות: תשלם לה 1.4 מיליארד ד'

הפשרה הגיעה לאחר תביעה שספגה פייסבוק מטקסס עוד ב-2022, עקב שימוש שעשתה בטכנולוגיית זיהוי פנים ללא הסכמת המשתמשים ● התובע הכללי פקסטון: "כל שימוש לרעה בנתונים הרגישים של הטקסנים ייענה במלוא עוצמת החוק"

הושגה פשרה איתו ועם המדינה. קן פקסטון, התובע הכללי של טקסס.

ענקית הרשתות החברתיות מטא (Meta Platforms) – חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ואחרות – הסכימה לפשרה של 1.4 מיליארד דולר עם מדינת טקסס, בגין תביעה שספגה ממנה עקב שימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים ללא הסכמת המשתמשים.

התביעה, שהוגשה בפברואר 2022 על ידי התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, טענה כי מטא אספה והשתמשה שלא כדין בנתונים הביומטריים של מיליוני תושבי טקסס ללא אישורם. המקרה ציין את התביעה הראשונה שהוגשה במסגרת חוק "לכידה או שימוש במזהה ביומטרי" של מדינת טקסס, שמטרתו להגן על הנתונים הביומטריים, כגון סריקות פנים וטביעות אצבע, של האזרחים. החקיקה, שכינויה הוא CUBI (ר"ת Texas Capture or Use of Biometric Identifier), חלה במדינה כבר משנת 2009.

פקסטון, התובע הכללי של המדינה, הדגיש בזמנו שהתביעה נגד ענקית המדיה החברתית הייתה בשל השימוש שהחברה עשתה בטכנולוגיית זיהוי הפנים בפלטפורמת פייסבוק שבבעלותה, ואשר הפרה את כללי הגנת הפרטיות של טקסס, המתייחסים לנתונים ביומטריים אישיים.

יצוין כי ההסדר המדווח הוא הגדול ביותר שהושג אי פעם על ידי מדינה אחת בארה"ב בתיק הקשור לפרטיות, והסכום הגבוה שנקבע בו – 1.4 מיליארד ד' – ישולם בפריסה על פני חמש שנים.

התשלום הראשון – בסך 500 מיליון דולר – בתוך חודש ימים

הפרקליטות הדגישה כעת כי ההסדר מוכיח את מחויבותה להטיל אחריות על חברות טכנולוגיה בנוגע להפרת זכויות הפרטיות של המשתמשים והפרת החוק. "ההסדר ההיסטורי הזה ממחיש את המחויבות שלנו לעמוד מול חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם ולהטיל עליהן דין וחשבון על הפרת החוק והפרת זכויות הפרטיות של טקסנים. כל שימוש לרעה בנתונים הרגישים של טקסנים ייענה במלוא עוצמתו של החוק", אמר פקסטון בהצהרה לתקשורת.

הקנס אינו הפרט היחיד בפשרה – כחלק מההסדר, על מטא להודיע ​​למשרד התובע הכללי של טקסס על כל פעילות צפויה או מתמשכת שעלולה להיות כפופה לחוקי הנתונים הביומטריים של המדינה. בנוסף מטא חייבת לשלם את התשלום הראשון למדינה, בסך 500 מיליון דולר, בתוך חודש ימים.

בתגובה להסדר שהושג, הביע נציג מטא נחת מפתרון הנושא והצביע על האינטרס של החברה להעמיק את ההשקעות העסקיות שלה בטקסס. הדובר אף ציין מפורשות את כוונות הענקית ממנלו פארק לפתח במדינה דאטה סנטרים. מטא גם הדגישה באופן כללי את מחויבותה להגנת מידע ופרטיות, והבהירה כי זוהי עדיפויות ליבה בעבורה כיום.

שימשה את פייסבוק לזיהוי משתמשים בתמונות, ללא אישורם. טכנולוגיית זיהוי פנים.

שימשה את פייסבוק לזיהוי משתמשים בתמונות, ללא אישורם. טכנולוגיית זיהוי פנים. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

מה עשתה פייסבוק עם הטכנולוגיה לזיהוי הפנים במשך יותר מעשור?

אם ללכת כמה וכמה שנים לאחור בזמן, התביעה נבעה מהכנסתה של תכונה בשם Tag Suggestions ל-פייסבוק עוד ב-2011. החברה השתמשה בתוכנת זיהוי הפנים כדי ללכוד אוטומטית נתונים ביומטריים מתמונות המשתמשים שהועלו אל פייסבוק, וזאת ללא קבלת הסכמה מפורשת מהאנשים שתועדו בתמונות. השימוש המסוים ביכולת זיהוי הפנים השנויה במחלוקת הופסק בנובמבר 2021, אז הודיעה פייסבוק כי תחדל להשתמש בטכנולוגיה בתמונות ובסרטונים. היא עשתה זאת אחרי שזכתה למטחי ביקורת בנוגע ליחסה אל משתמשי הרשתות החברתיות, עקב חשיפותיה של פרנסיס האוגן – עובדת שלה לשעבר. בנוסף, עם סגירת השימוש החברה בישרה כי תמחק יותר ממיליארד תמונות פנים שנסרקו על ידיה והיו במאגריה.

כאמור, עד שבוטלה, הטכנולוגיה שפייסבוק השתמשה בה ידעה לסרוק את פניהם של המשתמשים מתמונות וסרטונים שהם פרסמו בפלטפורמה, וכך הם יכלו לבחור לקבל התרעה אם משתמש אחר פרסם תמונה שלהם. אלא שהטכנולוגיה עוררה באופן כללי שאלות אתיות הנוגעות לפרטיות, להטיה גזעית ולדיוק. פייסבוק העידה בזמנו שפשוט לא היו בידיה הנחיות רגולטוריות בהירות מספיק לגבי השימוש בטכנולוגיה.

בהודעה הרשמית של הפרקליטות על ההסדר נכתב כי "ללא ידיעת רוב הטקסנים, במשך יותר מעשור הריצה מטא תוכנת זיהוי פנים על כמעט כל פנים הכלולים בתצלומים שהועלו לפייסבוק, ולכדה תיעוד של גיאומטריית הפנים של האנשים המתוארים. החברה פרסה פיצ'ר שהזמין משתמשים לתייג אחרים בתמונות בשנת 2011".

כדאי להזכיר כי מטא התמודדה כבר עם לא מעט חקירות ואתגרים משפטיים הקשורים לבעיות פרטיות בכל הפלטפורמות השונות שבבעלותה, כולל באינסטגרם וב-ווטסאפ. החברה ספגה ביקורת על הטיפול שלה בנתוני משתמשים ונתקלה במספר רב של מאבקים משפטיים בגין טענות שונות להפרות פרטיות שבוצעו על ידיה. בין השאר, תיק דומה שהגישה מדינת אילינוי נגד פייסבוק ב-2015 הוסדר ב-2020 תמורת 650 מיליון דולר. ההכנסות הוחזרו ברובן למשתמשי פייסבוק.

הוכחות שהציגה חושפת השחיתויות האוגן בנוגע להתנהלות אינטרסנטית אישית של החברה לטובת רווח, לכאורה – וכן בדבר הפעלת אלגוריתם ציני שזיהה פגיעויות אצל משתמשים בכלל, ואצל נערים ונערות בעלי בעיות דימוי עצמי בפרט – הפנו זרקור אל החברה שייסד וממנכ"ל מארק צוקרברג. העדויות של האוגן, שנמסרו גם בפני הקונגרס האמריקני, גרמו לחברה – לפחות באופן מוצהר ועל פניו – למתן שימוש לא מורשה בדאטה האישית שהיא צוברת על משתמשיה, לטעמים שונים ומשונים, כפי שנהגה בטרם החשיפות המדוברות.

יצוין כי ענקית טכנולוגיה אחרת, גוגל, נמצאת בדיון עם התובע הכללי של טקסס בשל תלונה דומה בנוגע לשימוש שלה בנתונים ביומטריים ביישומים כמו נסט (Nest) וגוגל תמונות (Google Photos).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים