האם הגיע הזמן של אינטל להתפצל?

על רקע מצבה העגום של אינטל, פרשננו צבי קצבורג מאמין, שהישועה של אינטל לא תבוא ממעבדי בינה מלאכותית, ושהיא צריכה להתפצל לשתי חברות – חברה שמתכננת מעבדים וחברה שמייצרת שבבים ● ומה יקרה בישראל?

בצרות. אינטל

אחד הדברים שאי אפשר לקחת מפט גלסינגר, המנכ"ל הנוכחי של אינטל, הוא שכבר מהרגע הראשון שלו בתפקיד הוא הבין שהחברה זקוקה במהירות לשינוי. הוא הציג כבר בשיחות הראשונות שלו את אסטרטגיית IDM 2.0, כשהוא שם על הכוונת את TSMC ואת סמסונג במטרה להפוך את אינטל מעבר למתכננת מעבדים גם ליצרנית הכי גדולה בשוק של מעבדים עבור חברות ללא מפעל – או לפחות להיות שנייה. יש כאלו שיגידו שהוא אולי הגיע עם התוכנית מבית.

היה ברור למדי שאחרי שלוש שנים בלבד אינטל לא תוכל לסיים להכין את התשתית לכל פעילות הייצור שהיא רוצה לבצע. אני לא חושב שמישהו בחברה חשב שהיא תהפוך לקנדידט אמיתי עבור חברות שצריכות שירותים כאלה תוך תקופה כל כך קצרה – וכן, שלוש שנים זו תקופה קצרה במונחים של בניית מפעלי ייצור מעבדים, בטח בהיקף שאינטל רוצה לבנות, וגם להשתמש בהם אחר כך. עצם העובדה שלאינטל כבר יש חוזים כאלה או אחרים, זה אפילו הישג.

אבל כשהיא שמה את TSMC על הכוונת היא שכחה לכוון משקפות גם לאנבידיה. קשה לומר שאינטל לא חזתה לגמרי את מהפכת הבינה המלאכותית. אי אפשר לקחת ממנה את העובדה שמעבדי ה-Core Ultra היו הראשונים עם שבבי NPU מובנים שנקראו ככאלה – תכל'ס, לכל החברות כמעט היה שבב עצבי כזה או אחר בשנים האחרונות, שאולי לא כונה כך, אבל היה שם עם TOPS יחסית צנוע. ידוע לוקח כמה שנים לפחות לתכנן מעבדים, כך שאינטל הייתה בתמונה, אבל בצד הצרכני יותר, , של השרתים הרגילים, היא לא הייתה מוכנה למתקפת ה-OpenAI ושות', ואנבידיה – כן.

לא שזה היה עוזר לה יותר מדי. כרטיסי הבינה המלאכותית, במיוחד אלו שמיועדים לאימון LLM, מבוססים על מסורת חזקה של כרטיסים גרפיים שיש לאנבידיה. היא מלכת שוק הכרטיסים הגרפיים הייעודיים, וגם AMD לא מצליחה יותר מלזנב בה, בערך כמו שהיא מזנבת – עם כל הכבוד וההערכה – באינטל בשוק המעבדים למחשבים, גם אם לוקחים בחשבון את המעבדים לשרתים.

הישועה של אינטל לא תבוא ממעבדי בינה מלאכותית, וגם אם ה-Guadi שלה טובים יותר או פחות, במונחים של ביצועים לדולר או ביצועים בכלל, הם מיועדים בעיקר לשוק ההיסקים ולא לשוק האימון של מודלים לבינה מלאכותית, ובאנבידיה הרי בינתיים לא יושבים בידיים שלובות, אלא ממשיכים לעבוד בשיא המרץ לקראת הדור הבא של מעבדי הבינה המלאכותית, כשנראה שהיא רק ממשיכה להגדיל את הפער.

אבל גם זו לא הבעיה של אינטל. אם בוחנים את הדו"חות הכספיים מתברר, שבכל מה שקשור לקבוצה/חטיבת המוצרים, למרות הירידה העצומה בביקוש למעבדי שרתים/בינה מלאכותית (ירידה של 41.5%) של מוצרי רשת וקצה, יש עלייה של 15.6% ברווח התפעולי במונחים של שנה לשנה. אבל מצד שני, יש ירידה עצומה במכירות של אלטרה ושל מובילאיי, ויש הפסד עצום של 2.83 מיליארד דולר בגין חטיבת הייצור, שגודלו כמעט כגודל ההכנסות של חטיבת המוצרים, כ-2.91 מיליארד דולר.

וזו הבעיה של אינטל. את מובילאיי ואת אלטרה היא יכולה לסבול עם הפסדים/מיעוט הכנסות עוד שנה-שנתיים כדי לבחון לאן הולך השוק. היא יכולה אולי לחתוך אותן ולוותר ואולי לבלוע פנימה, כמו במקרה של הבאנה לאבס, כדי לחסוך הוצאות, אבל עם ההפסדים של הייצור אין לה ברירה אלא להתמודד – זו האסטרטגיה שבחרה החברה, והיא לא יכולה אחרי שלוש שנים לשנות אותה. זה תהליך שאת הבדיקה שלו יצטרכו לבצע בעוד כמה שנים מהיום, כשהמפעלים הרבים בעולם יהיו מוכנים.

והיא צריכה לממן את זה ואת הציפיות של בעלי המניות, ועם הוצאות תפעוליות גבוהות מדי שנובעות מהתאגיד בפני עצמו היא צריכה לצמצם בדחיפות את ההוצאות הכלליות שלה וזה אומר עוד תוכנית התייעלות ענקית, שמבוססת על פיטורי יותר מ-10% מכוח העבודה שלה, שגודלו הגלובלי עומד כיום על כ-125 אלף, כ-11 אלף בישראל.

המספרים יהיו גדולים אבל לא בטוח אם הם יגיעו ל-15 אלף, כי באינטל כמובן לא מנדבים פרטים מדויקים, וממש לא ברור היכן היא תבחר לקצץ. מחר יקבלו עובדים בעולם וגם בישראל תוכניות פרישה מרצון תמורת פנסיה או הטבה כספית משמעותית. לא ידוע היקף הפיטורים בישראל, אבל קשה לי להאמין שהפעם חרב הקיצוצים תדלג על ישראל, ובקריית גת יותר מאשר בפיתוח בחיפה – גם בגלל שלא ברור לאן בדיוק נושבת הרוח לגבי הרחבת המפעל, שכרגע העבודות בו הושהו עד שאינטל תחליט בדיוק מה לעשות בהרחבה – וזה מבלי לשכוח שהמפעל הראשי כרגע כבר מייצר מעבדים בטכנולוגיה ישנה יותר מאשר הדור שעומד להיות מוכרז בספטמבר הקרוב ב-IFA לשוק המחשבים הניידים.

אני בכלל חושב שזה הרגע שבו באינטל צריכים להתחיל לחשוב ברצינות על ההחלטה שכולם מגששים ולוחשים סביבה: להתפצל לחברה שמפתחת מעבדים וחברה שמייצרת שבבים – תשאלו את AMD, היא עשתה את וזה עשה לה רק טוב – הרי גם כך יש החלטה באינטל לייצר את המעבדים שלה היכן שזה הכי משתלם, ותשאלו ב-TSMC איך זה לייצר את שבבי ה-Lunar Lake.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עובד אינטל

    אנחנו לא מיצרים בtsmc כי זה משתלם, זה עולה לנו פי 3 כמעט לייצר שם, את הפרוסס של lnl ייצרנו שם כי הפאב שלנו לא היה בשל מידי זה הכל, אם כבר זה רק אינדיקציה למה אנחנו חייבים לשמור את הפאב קרוב לחזה וללחוץ שם על הגז

אירועים קרובים