שופט בארה"ב פסק: "גוגל מונופול בתחום החיפוש"

ענקית הטק הפסידה במשפט הגבלים עסקיים משמעותי שעסק בשליטתה בתחום החיפוש אונליין ● התובע הכללי מאריק גרלנד: "זהו ניצחון היסטורי לעם האמריקני - אף חברה - לא משנה כמה גדולה או משפיעה - אינה מעל החוק"

נמצאה כמונופול וכבעת דומיננטיות בתחום החיפוש במשפט ההגבלים העסקיים נגדה. גוגל.

גוגל ספגה באחרונה כישלון משמעותי במשפט הגבלים עסקיים בארה"ב, שבסיומו קבע השופט הפדרלי כי ענקית הטכנולוגיה שמרה שלא כדין על הדומיננטיות שלה במגזרי החיפוש המקוון והפרסום אונליין. 

בהחלטתו הכריז השופט עמית מהטה כי: "גוגל היא מונופוליסטית, ונקטה בשיטות לשימור המונופול שלה". מהטה מצא שגוגל הפרה את סעיף 2 של חוק שרמן (Sherman Act) על ידי שמירה על המונופול שלה בשווקים בארה"ב עבור שירותי חיפוש כלליים ופרסום טקסט כללי, באמצעות עסקאות הפצה בלעדיות.

פסק הדין – שגוגל כבר הודיעה כי בכוונתה לערער עליו – מייצג ניצחון מכריע עבור משרד המשפטים האמריקני (DOJ).

בפסיקה במשפט ההגבלים העסקיים, שעליה הכריז השופט המחוזי מהטה אתמול (ב'), הוזכרו עסקאות ההפצה הבלעדיות של גוגל, כולל הסכמים בסכומי עתק של 26 מיליארד דולר שיש ל-גוגל עם חברות גדולות כמו אפל וסמסונג – אשר הפכו את ה-Google Search למנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל במרבית הסמארטפונים – מפרים את תקנות ההגבלים העסקיים של ארצות הברית. השופט התייחס לעסקאות אלו כעדות להתנהגותה האנטי-תחרותית של הענקית ממאונטיין וויו. לפי קביעת בית המשפט, עסקאות אלו, שהופכות את מנוע החיפוש של גוגל למוגדר כברירת מחדל במיליארדי מכשירים ניידים, חסמו למעשה את המתחרים מלצבור אחיזה בשוק. הפסיקה אומרת גם כי שילוב מנוע החיפוש של גוגל עם מערכת ההפעלה אנדרואיד שלה, העניק לחברה עוד יתרון לא הוגן על פני יריבותיה (למשל מיקרוסופט ומנוע החיפוש שלה בינג).

בפסיקתו הנרחבת בת 277 העמודים, פירט השופט מהטה כיצד, לפי קביעתו, השיטות של גוגל עיוותו את התחרות. הוא ציין בין השאר כי פעולות החברה אפשרו לה לגבות "מחירים על-תחרותיים" עבור מודעות שנלוו לתוצאות החיפוש, ולהרוויח "רווחי מונופול".

גוגל: "החלטה זו מכירה בכך ש-גוגל מציעה את מנוע החיפוש הטוב ביותר"

גוגל הגיבה רשמית בהצהרה של קנט ווקר, הנשיא שלה לעניינים גלובליים, שאמר: "החלטה זו מכירה בכך ש-גוגל מציעה את מנוע החיפוש הטוב ביותר, אך מסיקה שאסור לאפשר לנו להפוך אותו לזמין בקלות. אנו מעריכים את קביעתו של בית המשפט ש-גוגל היא 'מנוע החיפוש האיכותי ביותר בתעשייה, אשר זיכה את גוגל באמון של מאות מיליוני משתמשים יומיים', שגוגל 'היה מזמן מנוע החיפוש הטוב ביותר, במיוחד במכשירים ניידים', ש(גוגל – ג"פ) 'המשיכו לחדש בחיפוש', וכי 'אפל ומוזילה מעריכות מדי פעם את איכות החיפוש של גוגל ביחס ליריבותה ומצאו שאלו של גוגל עדיפות'". ווקר הוסיף כי: "בתוך שתהליך זה נמשך, נוסיף להתמקד בייצור מוצרים שאנשים מוצאים כשימושיים וקלים לשימוש".

בתגובתו זו הפך ווקר את פסיקת בית המשפט לכביכול קטנונית ומתנכלת לשווא.

אלא שמשרד המשפטים, בהובלת התובע הכללי, מריק גרלנד, לא רואה את הדברים כך, וטוען כי פסק הדין הוא ניצחון היסטורי. לדברי גרלנד: "הניצחון הזה נגד גוגל הוא ניצחון היסטורי עבור העם האמריקני. אף חברה – לא משנה כמה גדולה או משפיעה היא – אינה מעל החוק".

האם גוגל תאולץ להתפרק?

לעת עתה מדובר רק בפסק דין, שלא קבע בינתיים ענישה או סנקציות על גוגל. השופט מהטה צפוי לקבוע את העונשים האפשריים, או לדרוש שינויים מבניים בחברת הענק, בהמשך הדרך, ואלו אמורים לטפל בהשפעות האנטי-תחרותיות של התנהגות גוגל. עקב הפסיקה, על הפרק עומדות אפשרHות לדרוש שינויים בשיטות העסקיות של גוגל, או אפילו לקבוע חובה של החברה לפירוק חטיבות שונות הפועלות בה.

כאמור, הפסיקה אינה סוף הפרשה – גוגל מתכוונת לערער על ההחלטה, במה שימשיך את הדיונים המשפטיים בעניין לעוד פרק זמן ארוך, מן הסתם. 

ההחלטה הגיעה אחרי מאמצים מתמשכים של ה-DOJ לטפל בחוסר איזון כוח שוק בכלכלה הדיגיטלית. התיק המסוים והחקירה סביבו, שנפתחו בתקופת ממשל טראמפ ונמשכו הלאה תחת הנשיא ביידן, הגיעו למשפט שהחל בספטמבר 2023, ומסמלים דחיפה רחבה יותר לרגולציה הדוקה בהרבה ולפירוק שיטות מונופוליסטיות במגזר הטכנולוגי בארה"ב.

תביעתו של משרד המשפטים, שנתמכה על ידי קואליציה של 38 תובעים כלליים של מדינות ארה"ב, עסקה ספציפית בכוונה לרסן את דומיננטיות השוק של גוגל ולמנוע פגיעה נוספת שלה בצרכנים ובמתחרים. פסק הדין האחרון נחשב לכזה שמסמן רגע קריטי בחינה המתמשכת של חברות טכנולוגיה גדולות. לפי הדיווחים במדיה האמריקנית, גוגל, שמעבדת כ-8.5 מיליארד חיפושים מדי יום, עומדת בפני השלכות משמעותיות אם ערעורה לא יתקבל.

סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט.

סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט. צילום: ריצ'ארד מורגנשטיין, מתוך ויקיפדיה

השלכות נוספות לפסיקה – גם על תעשיית ה-AI

אדם קובצ'ביץ', מייסד קבוצת ההסברה הטכנולוגית Chamber of Progress ומנהל מדיניות גוגל לשעבר, דחה את הפסיקה ואמר בתגובה אליה: "המנצח הגדול ביותר מהפסיקה של היום הוא לא צרכנים או טכנולוגיה קטנה – זו מיקרוסופט". לדבריו, "מיקרוסופט לא השקיעה בחיפושים במשך עשרות שנים, אבל הפסיקה של היום פותחת את הדלת למנדט שהעניק בית המשפט לעסקאות ברירת מחדל עבור בינג. זו סטירת לחי לצרכנים שבחרו בגוגל כי הם חושבים שהיא הטובה ביותר", אמר קובצ'יץ', שצוטט על ידי ה-CNN.

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, שהעיד במשפט ההגבלים העסקיים של גוגל, אמר בבית המשפט בזמנו כי כמות נתוני החיפוש העצומה שיש בידי גוגל בזכות הסכמי ברירת המחדל שלה יכולה לעזור למתחרה של מיקרוסופט להכשיר את מודלי הבינה המלאכותית שלה להיות טובים יותר משל כל אחד אחר.

לדבריו, מצב זה למעשה מספק לגוגל יתרון בלתי ניתן לערעור גם בתחום הבינה המלאכותית, שעתיד לחזק עוד יותר את כוחה גם בהווה. עדותו של נאדלה הדגישה כיצד לתיק ההגבלים העסקיים של ה-DOJ, ולפסיקה הסופית בו, יכולות להיות השפעות מרחיקות לכת, החורגות מעבר לתחום החיפוש המסורתי, ושצפויות לעצב את עתיד הטכנולוגיה העולמית בכלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים