"הגיבוי של כל החברות החיוניות – לא מספיק טוב"

תא"ל (מיל') מאיר מסטאי, לשעבר רח"ט תקשוב בזרוע היבשה: "המשימה הגדולה היא רציפות תפקודית" ● לדבריו, "האתגר של מערכת צי''ד בצבא הוא רוחב פס" ● "חסרה לנו - וצריך להקים - רשות לכינון המרחב הדיגיטלי", אמר

תא"ל (מיל') מאיר (מייקה) מסטאי, לשעבר ראש חטיבת התקשוב בזרוע היבשה בצה"ל, וכיום מנהל החטיבה הביטחונית והסייבר בקבוצת YTCOM.

"אם המלחמה תסלים, יש לא מעט תשתיות שעלולות להיפגע. למשל, מערכי תקשורת סלולרית. פגיעה פיזית (קינטית) או קיברנטית, בסייבר – או משולבת, תשבש או תשבית רשתות טלפוניה או תמסורות תקשורת. במערך היחסים ממשלה-רשויות מקומיות-המשק-האזרחים, זה ישפיע ברמה המקומית וגם הארצית, למשל בגישה לאתרי הממשלה, ו-gov.il בראשם. יש להבטיח שהמשק ימשיך לתפקד גם אם נהיה מנותקים, אחרת ניקלע לבעיה קשה. יש שורה ארוכה של חברות חיוניות במשק, שאינן תשתית לאומית קריטית – שצריך לאפשר להן יכולת להמשיך לעבוד גם בעת ניתוקים, ולהנגיש להן יכולות רשתיות. למרות הפגיעה הפוטנציאלית, צריך להרגיע, כי יש חלופות ויש לנו, במקרה של מלחמה כוללת, שק תגובות למול האויב", כך אמר תא"ל (מיל') מאיר (מייקה) מסטאי, לשעבר ראש חטיבת התקשוב בזרוע היבשה בצה"ל. בימים אלה מסטאי מונה לנהל את החטיבה הביטחונית והסייבר בקבוצת YTCOM.

מסטאי היה ממקימי מערכת צי"ד (ר"ת צבא יבשה דיגיטלי). "בשנה החולפת", אמר, "שירתתי לא מעט ימים במילואים. האתגר של מערכת צי"ד כיום הוא רוחב סרט – לטובת תמרון, ניידות ויכולת העברת נתונים ברמה גבוהה ל-'לקוח' הקצה. צי"ד היא מערכת טובה, אבל יש לשנות את המצב הקיים, שבו התקשורת של הלוחמים היא ברמה נמוכה, ולהעשיר אותה עם תקשורת לוויינית, סלולרית וגם רדיו-תוכנה – RoIP. ניתן להביא לצי"ד עוד תווכים ורכיבי תקשורת משמעותיים".

"יש להקים גוף שמקביל לנוגה – לכינון המרחב הדיגיטלי"

"אם נביט על משק התקשורת והמרחב הדיגיטלי במדינה, נראה שהכי חשוב זה להקים רשות לכינון המרחב הדיגיטלי. זה מה שהכי חסר", אמר. "יש להקים גוף שמקביל לנוגה שבמשרד האנרגיה, שמנהלת את משק האנרגיה בשגרה ובחירום. הרשות, אם וכאשר תקום, תטפל בכל היבטי התקשורת, כל התווכים, כל התמסורות והדאטה סנטרים. צריך שיהיה מרחב דיגיטלי יציב, ושיהיה כזה גם בעת מלחמה כוללת, עם ניהול ותעדוף. זאת, כדי שהציבור יקבל יכולות דיגיטל גם בחירום, בהתאם לסדרי עדיפות לאומיים. למשל, לתת קדימות תקשורתית לגופי חירום והצלה, 'המגיבים הראשונים'. זה נושא חשוב, טורד ומציק, שבשגרה לא מטופל ונזכרים בו כשיש בעיות".

"ללא קציני.ות הקשר בגדודים ובחטיבות לא ננצח במלחמה"

מסטאי קרא "לשמר את המערך המבצעי של התקשוב בליבת העשייה במלחמה הנוכחית. יש חשיבות לתוכניתנים, שמסייעים למאמץ המבצעי. אבל, בסופו של דבר, ללא הקשר"גים והקשר"גיות (ר"ת קציני.ות קשר גדודי), וקציני.ות הקשר בחטיבות לא ננצח במלחמה. הם והן אלה שמסייעים.ות לנצח ולוקחים.ות אחריות – בניגוד לאחרים. החשיבות שלהם.ן גבוהה יותר מזו של כל מערכת טכנולוגית שתוטמע".

הוא ציין כי "ישראל נערכת לתרחישי סייבר ברמה הלאומית. על כלל החברות והמפעלים במשק להעלות את רמת החוסן שלהם בסייבר, עם יכולת לרציפות תפקודית, בשגרה ובחירום. התרחישים מנוהלים על ידי מערך הסייבר הלאומי ורח"ל (ר"ת רשות חירום לאומית), והם מכווינים את בניין הכוח בתחום לעתיד. אני מעריך שבשלוש השנים הבאות יחול שינוי בסייבר. לצד מעצמות הסייבר – סין ורוסיה, יש סימנים של שינוי: איראן מקבלת, או תקבל, מהן ניצני יכולות סייבר של מעצמה".

תא"ל (מיל') מסטאי שימש מקשא"פ (מנמ"ר) פיקוד צפון במלחמת לבנון השנייה, מפקד בה"ד 7, רח"ט תקשוב בזרוע היבשה וראש פרויקט רציפות תפקודית במטכ"ל. עם שחרורו, הוא מונה למנהל החטיבה העסקית בתחום התקשוב והסייבר, והחטיבה הביטחונית במוטורולה סולושנס, ובימים אלה, כאמור, מונה לנהל את החטיבה הביטחונית בקבוצת YTCOM. מסטאי יוביל את פעילות הקבוצה מול צה"ל וכוחות הביטחון, כנציגת חטיבת התקשורת הצבאית של L3 HARISS. "נחזק ונעמיק את הפעילות של הקבוצה בעבודה מול צה"ל, גופי הביטחון והתעשיות הביטחוניות במדינה – בשוק שעד עכשיו היה בשליטתה של אלביט", ציין. "לחברה שאנחנו מייצגים יש היצע בעולמות תקשורת הלוויינים והתקשורת הטקטית. חייבים לפתוח את הצבא והמגזר הביטחוני לתחרות בעולמות אלה, ולנו יש מענה באיכות וגם במחיר. אסור ללכת לפיתוחי תקשורת שאורכים שנים רבות. הגיע הזמן לשקול הטמעת תשתיות תקשורת מבחוץ, כמו מוטורולה או L3 HARISS. מה שטוב למגזר הביטחוני בארצות הברית צריך להיות טוב גם לנו. נעשה לצה"ל את מה שעשינו ברשויות המקומיות, במגן דוד אדום, באיחוד הצלה ובמשטרה. זה ייקח זמן, אבל יקרה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים