הקמפיין של דונלד טראמפ נפרץ – האם בידי האיראנים?

החשודה העיקרית במתקפת הסייבר שצלחה - כך לפי טענת דובר הקמפיין, סטיבן צ'אונג - היא איראן, אך הוא סירב לומר אם יש בידיו מידע המאשש את הטענה

האיראנים פרצו לקמפיין שלו? המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ.

הקמפיין של הנשיא לשעבר של ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע אתמול (ש') כי חלק מהתקשורת הפנימית שלו נפרץ, כך חשף אתמול אתר פוליטיקו (Politico) .

אישור הפריצה הגיע לאחר ש-פוליטיקו החל לקבל מיילים מחשבון אנונימי, שכלל מסמכים מהמסע של טראמפ.

הקמפיין האשים "מקורות זרים העוינים את ארה"ב", וציטט דיווח של מיקרוסופט (Microsoft) מסוף השבוע, לפיו "האקרים איראנים שלחו דוא"ל דיוג-חנית (פישינג ממוקד – י"ה) ביוני, לבכיר בקמפיין". מיקרוסופט לא זיהתה את הקמפיין שאליו כיוון המייל וסירבה להגיב לטענה. פוליטיקו לא הצליח לאמת עצמאית את זהות ההאקר, או את המניע שלו. דובר קמפיין טראמפ, סטיבן צ'אונג, סירב לומר אם יש בידי הקמפיין מידע המאשש את טענתם כי התוקפים הם מאיראן.

ברחבי המדיה החברתית היו מי שפקפקו באמת שבדברי צ'אונג, לנוכח מצבו המתדרדר של טראמפ בסקרים מאז שקמלה האריס הפכה למועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב כשהחליפה את ג'ו ביידן.

"המהלך נועד לשבש את בחירות 2024 ולזרוע כאוס בתהליך הדמוקרטי"

"המסמכים האלה", אמר צ'אונג, "הושגו באופן בלתי חוקי ממקורות זרים, עוינים לארה"ב, שנועדו לשבש את בחירות 2024 ולזרוע כאוס לאורך כל התהליך הדמוקרטי שלנו. הדו"ח של מיקרוסופט מצא כי האקרים איראנים פרצו לחשבון של 'פקיד בכיר' במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ביוני 2024, מה שעולה בקנה אחד עם העיתוי הקרוב של בחירת הנשיא טראמפ את המועמד לתפקיד סגן הנשיא".

צ'אונג סירב לומר אם הקמפיין היה בקשר עם מיקרוסופט, או עם רשויות אכיפת החוק בנוגע לפריצה.

ב-22 ביולי השנה פוליטיקו התחיל לקבל הודעות דוא"ל מחשבון אנונימי. במהלך השבועות האחרונים, האדם – שהשתמש בחשבון דוא"ל של AOL והזדהה בשם 'רוברט' – העביר תכתובות פנימיות מבכיר בקמפיין טראמפ. אחד המסמכים היה תיק ובו תחקיר שערך הקמפיין על עמיתו למרוץ של טראמפ, הסנאטור ג'יי די ואנס, מאוהיו. הוא נשא את התאריך 23 בפברואר. לפי האתר הפוליטי, שבדק את אמינות המסמכים – הם אותנטיים.

התחקיר היה מסמך בן 271 עמודים, המבוסס על מידע פומבי, אודות הרקורד וההצהרות של ואנס בעבר. חלק מהמידע – כמו ביקורתו בעבר על טראמפ – צויין במסמך כ"נקודות תורפה פוטנציאליות". עוד קיבל האתר מ-'רוברט' חלק מתחקיר על הסנטור מרקו רוביו מפלורידה – שהיה גם הוא בין המועמדים הסופיים לתפקיד הסגן המיועד של טראמפ. לפי 'רוברט', "יש בידינו מגוון חומרים, החל ממסמכים משפטיים (של טראמפ – י"ה) וכלה בדיונים פנימיים של הקמפיין".

כשאותו רוברט נשאל כיצד השיגו את המסמכים, השיב: "אני מציע לך לא להיות סקרן מאיפה השגתי אותם. כל תשובה לשאלה זו, תסכן אותי וגם תגביל אותך מבחינה חוקית מלפרסם אותם".

הטענה: איראן עובדת על תוכנית לחיסול המועמדות של טראמפ לנשיאות

היקף המידע שהשיג ההאקר אינו ברור. אבל, ציינו מומחי אבטחת מידע, "האירוע מהווה פרצת אבטחה גדולה עבור הקמפיין של טראמפ".

ביולי התפרסמו דיווחים לפיהם לקהילת המודיעין האמריקנית יש עדויות – הולכות וגדלות – המצביעות על כך שאיראן עובדת על תוכנית לחיסול המועמדות של טראמפ לנשיאות. זאת, כנקמה על החלטתו להורות על חיסולו של גנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה. הוא חוסל ב-2020. גורמים ציינו כי אין אינדיקציה לכך שהמתנקש בטראמפ בחודש שעבר היה קשור לתוכנית זו.

לפי צ'אונג, "האיראנים יודעים שאם הוא ימונה לנשיא, טראמפ יפסיק את שלטון הטרור שלהם, בדיוק כפי שעשה בארבע שנותיו הראשונות בבית הלבן".

ממשלת איראן לא הגיבה לדיווח.

טראמפ והרוסים עשו יד אחת להכשיל את קלינטון בהן? בבחירות 2016. איור אילוסטרציה: BigStock

טראמפ והרוסים עשו יד אחת להכשיל את קלינטון בהן? בבחירות 2016. איור אילוסטרציה: BigStock

ב-2016: התערבות רוסית בבחירות – בשת"פ עם טראמפ?

נזכיר כי ב-2016 המפלגה הדמוקרטית חוותה כמה פריצות, לקראת הבחירות לנשיאות. הפריצה הביאה להדלפת מיילים מביכים שתיעדו את הפעילות הפנימית של המפלגה ושל הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית לשעבר לנשיאות, הילרי קלינטון.

גורמי ביון בארה"ב האשימו את רוסיה בפריצות. רבים מהמיילים הללו הופצו מאוחר יותר באתר וויקיליקס (WikiLeaks), והם הודלפו ופורסמו לקראת יום הבחירות, במטרה להביך את קלינטון.

ב-2017 פתח משרד המשפטים בחקירה על ההתערבות הרוסית בבחירות ועל התפקיד שמילאו מקורבי טראמפ במאמץ הפריצה. התובע המיוחד רוברט מולר, הגיע בסופו של דבר למסקנה שאין מספיק ראיות כדי להגיש כתב אישום פלילי נגד טראמפ או נגד הקמפיין שלו – בגין קשירת קשר לכאורה עם הרוסים. עם זאת, בחקירה צויין כי הקמפיין של טראמפ עודד את הפריצה והיה להוט לנצל את החומרים. בחקירה תוארו מאמצים משמעותיים של טראמפ והסובבים לו, שפגעו בחקירה ושהיו עשויים לשפוך אור נוסף על הנושא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים