טקסס תבעה את ג'נרל מוטורס: הפרה נתוני נהגים
"מיליוני נהגי ארה"ב רצו לקנות מכונית, לא מערכת מעקב מקיפה שמתעדת שלא כדין מידע על כל נסיעה ומוכרת את נתוניהם לחברות שמוכנות לשלם עבורם", אמר התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, שתבע את GM עקב חקירה שערך
מדינת טקסס נקטה באחרונה בצעדים משפטיים נגד ג'נרל מוטורס (GM) בגין האשמות לאיסוף ומכירה לא מורשים של נתוני נהגים. לדברי התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, חקירה שערכה המדינה חשפה את מה שהוא הגדיר כ"פרקטיקות עסקיות שערורייתיות" שבוצעו על ידי GM, אשר הפרה את הפרטיות של הטקסנים ואת החוק במדינה, לדבריו. התביעה היא תוצר של חקירה שנפתחה ביוני לכמה יצרניות רכב בגין האשמות דומות.
BREAKING: We’re suing General Motors for unlawfully collecting drivers’ private data and selling it to several companies—including INSURANCE COMPANIES.
Our investigation revealed that General Motors has engaged in egregious business practices that violated Texans’ privacy and… pic.twitter.com/xl4jaeGzOK
— Attorney General Ken Paxton (@KenPaxtonTX) August 13, 2024
על פי הטענה, GM מואשמת באיסוף, הקלטה, ניתוח והעברת נתוני נהיגה מפורטים שלא כדין מרוב רכביה, החל משנת 2015 ואילך. הנתונים הללו נמכרו, לכאורה, למספר חברות ללא הסכמת הנהגים. יתרה מכך, בתלונה נכתב כי GM הטעתה לקוחות בעת רישום מוצריה, בכך שלא הודיעה להם באופן מלא על התנהלותה בפועל, שכללה, כאמור, איסוף ומכירה שיטתית של נתוני הנהיגה המפורטים ביותר שלהם.
על פי דיווח של רויטרס, טקסס הגישה את תביעתה לבית משפט במדינה במחוז מונטגומרי, הסמוך ל-יוסטון, ומבקשת ממנו להורות ל-GM להשמיד נתונים שנאספו באופן לא תקין, לפצות נהגים, להעניק קנסות לחברה ולספק סעדים אחרים בגין הפרות של חוק שיטות המסחר המטעה של טקסס (Texas Deceptive Trade Practices Act).
"היינו בדיונים עם משרד התובע הכללי ואנו בוחנים את התלונה. אנחנו חולקים את הרצון להגן על פרטיות הצרכנים", אמר דובר ג'נרל מוטורס בהצהרה לתקשורת בתגובה לתביעה החדשה.
דאגה בציבור ובקרב פוליטקאים: רכבים חכמים צוברים דאטה
בשל העובדה שיותר ויותר כלי רכב הופכים כיום לחכמים, הפעולה המשפטית של טקסס מגיעה בתקופה שבה הרשויות מקדמות בדיקות ובחינה של האופן שבו יצרניות הרכב מטפלות בנתוני הנהגים.
בהצהרתו לתקשורת אמר פקסטון: "חברות משתמשות בטכנולוגיה פולשנית כדי להפר את זכויות האזרחים שלנו בדרכים בלתי נתפשות". לדבריו: "מיליוני נהגים אמריקנים רצו לקנות מכונית, לא מערכת מעקב מקיפה שמתעדת מידע על כל נסיעה שלא כדין ומוכרת את הנתונים שלהם לכל חברה שמוכנה לשלם עבורם".
סנאטורים אמריקנים העלו גם הם באחרונה חששות לגבי נוהלי שיתוף נתונים בתעשיית הרכב. ביולי בפצירו הסנאטורים רון ווידן ו-אד מרקי בנציבות הסחר הפדרלית, ה-FTC, לחקור את נוהלי שיתוף הנתונים של תעשיית הרכב.
Big automakers like GM, Honda and Hyundai tracked drivers' every movement – like how often the exceeded the speed limit or hit the brakes suddenly.
They sold the data to car insurance companies for as little as 26 cents per car to set rates.
Yes, 26 cents to violate your…
— Dan Price (@DanPriceSeattle) August 1, 2024
ככלל, התופעה מטרידה רבים בגין השלכותיה האפשרויות – כך למשל הופיעו במדיה העולמית דיווחים על כלי רכב המחוברים לאינטרנט, אשר עוקבים אחר דפוסי הנהיגה בהם ושולחים את הדאטה שקצרו על כך אל חברות הביטוח, מה שעלול להוביל לעלייה בפרמיות הביטוח שהחברות יגבו מחלק מהנהגים המבוטחים שלהן.
המצב בכללותו שופך אור על ההשלכות של טכנולוגיות המכוניות החכמות ואופן הטיפול בנתונים שנאספים מכלי רכב אלו. עם התקדמות הטכנולוגיה בתעשיית הרכב, סוגיות של פרטיות ואבטחת מידע הופכות רלוונטיות יותר ויותר.
ברור כי לתוצאות תביעה זו יכולות להיות השלכות נרחבות על תעשיית הרכב בגלגולה הנוכחי והדיגיטלי. כמו כן יכולות להיות למהלכה המשפטי של טקסס גם השלכות על סעיפים שיתווספו בתחום ההגנה על פרטיות הצרכן.
תגובות
(0)