מאסק ו-X ישלמו יותר מחצי מיליון יורו לעובד שפוטר שלא כדין

קצת אחרי שיזם הטק המפורסם רכש את הרשת החברתית, שנקראה אז טוויטר, הוא שלח מייל לעובדיו עם אולטימטום להסכים לעבודת "הארדקור קיצונית" או לעזוב מרצון ● העובד לא הגיב ב"כן" למייל - ופוטר, אך יפוצה ובגדול

חוייבו לשלם פיצויים לעובד שפוטר שלא כדין. אילון מאסק ו-X.

אילון מאסק ו-X שבבעלותו ישלמו 550 אלף יורו (מעל 600,000 דולר) לעובד אירי לשעבר של החברה אשר פוטר שלא כדין. העובד לשעבר הגיש באחרונה תלונה נגד מאסק והחברה בגין פיטוריו.

גארי רוני, שעבד במטה האירופי של הרשת המצייצת בדבלין, אירלנד, טען בתלונתו כי פוטר באופן לא הוגן, משום שלא הגיב לאולטימטום שנכלל בדוא"ל ששלח מאסק למועסקים. במייל זה הציג יזם הטק המפורסם דרישה לעובדיו לבחור האם לקבל תרבות עבודה במתכונת "הארדקור קיצוני", או לעזוב את החברה מרצון.

למעשה במייל זה – אשר נשלח בנובמבר 2022, קצת אחרי שהיזם הבולט והאיש העשיר בעולם רכש את החברה, שנקראה אז טוויטר, בתמורה ל-44 מיליארד דולר – מאסק, הידוע כוורקוהוליסט בעצמו, הורה לעובדיו החדשים שעליהם להתחייב לתנאי עבודה מאוד תובעניים בתוך 24 שעות – או שיפוטרו. אלא ש-רוני לא לחץ על "כן" בתגובה למייל השנוי במחלוקת, ומאחר שלא הגיב לאולטימטום, החברה פירשה זאת כבחירה באופציית העזיבה – מה שהביא לפיטוריו. שלושה ימים לאחר קבלת המייל של נענה שלחה אליו טוויטר מכתב נוסף ובו ציינה שהיא מכירה ב"החלטתו להתפטר ולקבל את הצעת ההפרדה מרצון", כך דיווח הגרדיאן הבריטי. רוני השיב למכתב זה והבהיר: "בשום זמן לא אמרתי ל-טוויטר שאני מתפטר מתפקידי", אך החברה ענתה כי מבחינתה התייחס אל אי הלחיצה על 'כן' "כאילו הודעת שאתה מתפטר מעבודתך", כך דיווח ה-Irish Examiner.

תלונתו של רוני, תושב אירלנד, הוגשה לוועדת יחסי העבודה של אירלנד ה-WRC (ר"ת Workplace Relations Commission) וזו פסקה לטובתו, וקבעה שסירובו ללחוץ על "כן" אינו מהווה אקט של התפטרות. רוני הסביר בדיון ההוכחות כי חשב בכלל שהמייל המדובר עלול היה להיות תוכנה זדונית, ופשוט נזהר מלפתוח אותו, כך סיפר הגרדיאן. כתוצאה מתלונתו והסבריו של העובד, הוועדה חייבה, כאמור, את X לשלם ל-רוני יותר מחצי מיליון יורו כפיצוי בגין פיטוריו שלא כדין.

The last two UAW presidents went to prison for bribery & corruption and, based on recent news, it looks like this guy will join them!

האם מאסק ישנה יחס לעובדים או ימשיך לעשות כרצונו?

התקרית הזו היא עוד סיבה לחששות הגואים לגבי היחס לעובדים ויישום תנאי העבודה שמציב מאסק למועסקיו בחברות הרבות שבבעלותו, ביניהן מבד X נכללות גם טסלה, נוירלניק, SpaceX ואחרות.

הדיווחים על התלונה והפיצוי ל-רוני הגיעו במקביל לדיווח מהשבוע על כך שאיגוד עובדי התחבורה של ארה"ב, ה-UAW, הגיש, כפי שדיווחנו, תלונה נגד מאסק ונגד נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, בנוגע לזכויות עובדים, ובמקרה המסוים – לזכותם לשבות.

התלונה של UAW הגיעה עקב דברים שנאמרו בשיחתם המתוקשרת של מאסק וטראמפ ביום ב' האחרון, ששודרה אונליין ב-X. לפי ה-UAW, הוא הגיב על מה שהגדיר כ-"ניסיונותיהם הבלתי חוקיים (של מאסק וטראמפ – ג"פ) לאיים ולהפחיד עובדים שעומדים על שלהם על ידי השתתפות בפעילות מתואמת מוגנת, כגון שביתות". הארגון הוסיף וציין בהודעתו ש-"לאחר עיכובים טכניים משמעותיים ב-X, שנקרא בעבר טוויטר, טראמפ ומאסק ניהלו ביום ב' בערב שיחה מקושקשת ולא מאורגנת מול למעלה ממיליון מאזינים, שבה הם דגלו בפיטורים לא חוקיים של עובדים שובתים".

UAW המשיך ופירט את דברי האישים וסיפר כיצד טראמפ המליץ למאסק בשיחתם: "אתה נכנס, אתה אומר, אתם רוצים להפסיק (לעבוד – ג"פ)? הם שובתים, אני לא אזכיר את שם החברה, אבל הם שובתים, ואתה אומר, זה בסדר, כולכם מסולקים. כולכם סולקתם. כל אחד ואחד מכם".

האיגוד הציג בכך את הצעתו, לכאורה, של טראמפ למאסק לפטר את עובדי חברת כלי הרכב החשמליים החכמים שהוא מוביל – אם או כשהם שובתים.

לאור התפתחויות אלו, ניכר כי מערכות היחסים המתקיימות בין מאסק לבין זכויות עובדיו נבחנות ביתר שאת כעת. התוצאות של ההליכים המשפטיים הללו, זה שבו זכה רוני והתלונה של ה-AUW בארה"ב למועצה הלאומית ליחסי עבודה, ה-NLRB (ר"ת National Labor Relations Board) אשר תבחן כעת – עשויות להעלות את מודעותו של מאסק לזכויות עובדים ולאחריותו עליהן, או לעלות לו בקנסות גבוהים.

עם זאת יצוין כי מאסק הגיב על תביעת איגוד העובדים בזלזול ואף השתלח בנשיא UAW, שון פיין, שהתבטא בעניין. בתגובתו, שהופיעה מן הסתם כציוץ ב-X, כתב המולטי-מיליארדר: "שני הנשיאים האחרונים של UAW נכנסו לכלא בגין שוחד ושחיתות, ועל סמך החדשות האחרונות, נראה שהבחור הזה יצטרף אליהם!".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים