X סוגרת את פעילותה בברזיל: מה קרה?

אילון מאסק, הבעלים, הסתבך עם שופט בבית המשפט העליון בברזיל - שדרש מ-X לסגור חשבונות מפיצי פייק ניוז ● הפרשה הגיעה לשיאה כעת עם הכרזת הפלטפורמה שהחליטה לסגור את הפעילות המקומית שלה למען "בטיחות הצוות"

בגלל הסתבכות שלו עם שופט בכיר X נחסמה בברזיל. אילון מאסק, הבעלים של X.

פלטפורמת המדיה החברתית X, שבבעלות אילון מאסק, מסיימת את פעילותה בברזיל בעקבות מאבק משפטי מול הרשויות במדינה. ההחלטה לסגור את הפעילות המקומית מגיעה לאחר מחלוקת חמורה על הזכויות והאחריות של הפלטפורמה, שהובילה לבסוף לטענות מצד X לחששות לבטיחות צוותה, שהן לכאורה הסיבה לסגירת עסקיה בברזיל.

לא מוותר למאסק על אף כוחו. השופט השופט הברזילאי אלכסנדר דה מוראס.

לא מוותר למאסק על אף כוחו. השופט השופט הברזילאי אלכסנדר דה מוראס. צילום: ויקיפדיה

הפרשה, כפי שדיווחנו, החלה באביב, כששופט בית המשפט העליון של ברזיל, אלכסנדר דה מוראס, הורה לחברה שעומדת מאחורי הרשת החברתית המצייצת לחסום חשבונות ספציפיים ב-X, החשודים בהפצת דיסאינפורמציה. בין החשבונות נכללו כמה כאלו של תומכי נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונארו. מאסק, המחזיק מעצמו לוחם גדול של חופש הביטוי, התנגד לדרישה זו של ברזיל בתוקף. היזם, ש"על הנייר" מוגדר כיו"ר X כיום, אבל מנהל את הפלטפורמה ביד רמה בפועל, טען אז שהדרישה אינו חוקתית ואף קרא לפיטורי דה מוראס. כך קרה ש-X, בהנהגתו של מאסק, סירבה להיענות לתביעת ברזיל בדבר חסימת החשבונות המסוימים, וסירוב זה לא נשאר ללא תגובה.

באפריל ספגה ההתרסה הזו של מאסק תגובה חריפה במיוחד בברזיל – השופט דה מוראס פתח בחקירה נגד מאסק בטענה לשיבוש הליכי משפט, לכאורה. הוא גם האשים את יזם הטק ב-"השפעה בלתי חוקית על דעת הקהל" ובהסתה לשנאה. בנוסף, דה מוראס קבע ש-X תחויב בתשלום קנס יומי של 100,000 ריאל (שהם 18,272 דולר, נכון לשערי היום – א'), אם לא תעמוד בהוראות הצו לחסום את החשבונות המדוברים. במקביל, ממשלתו של הנשיא לולה דה סילבה תמכה בשופט ובהחלטתו וציינה כי היא דוגלת בתקנות ופיקוח מחמיר שיושתו על גופי מדיה חברתית, כדי להבטיח ציות לחוקי המדינה.

אלא שכעת דווח כי בתגובה לאירועים הקודמים והמתגלגלים בברזיל, מחלקת היחסים הבינלאומיים של X הצהירה כי השופט דה מוראס איים על נציגה המשפטי של החברה במעצר, אם בחברה לא ימלאו אחר הוראות הצנזורה שלו.

"לברזיל יש אפשרות לבחור – דמוקרטיה, או אלכסנדר דה מוראס"

המחלקה צייצה אתמול (ש') פוסט ארוך בו כתבה: "אמש, אלכסנדר דה מוראס איים על הנציג המשפטי שלנו בברזיל במעצר, אם לא נמלא אחר צווי הצנזורה שלו. הוא עשה זאת בצו סודי, שאנו חולקים כאן כדי לחשוף את מעשיו. למרות הערעורים הרבים שלנו לבית המשפט העליון, שלא נשמעו, והציבור הברזילאי שאינו מודע לצווים הללו, ו(העובדה – ג"פ)שלצוות הברזילאי שלנו אין אחריות או שליטה אם תוכן חסום בפלטפורמה שלנו, מוראס בחר לאיים על הצוות שלנו בברזיל ולא לכבד את החוק או ההליך התקין".

"כתוצאה מכך וכדי להגן על בטיחות הצוות שלנו", המשיכו טענו במחלקת היחסים הבינלאומיים, "קיבלנו את ההחלטה לסגור את הפעילות שלנו בברזיל באופן מיידי".

משמעות ההחלטה לסיים את הפעילות במדינה הדרום אמריקנית היא שלשירות של X לא תהיה יותר נוכחות מקומית במדינה. עם זאת, הרשת החברתית תוכל להמשיך לשרת משתמשים הברזילאים. בחברה הבהירו כי "שירות X נשאר זמין לתושבי ברזיל", והוסיפו: "אנו עצובים מאוד שנאלצנו לקבל החלטה זו. האחריות מוטלת אך ורק על אלכסנדר דה מוראס. מעשיו אינם עולים בקנה אחד עם השלטון הדמוקרטי. לתושבי ברזיל יש אפשרות לבחור – דמוקרטיה, או אלכסנדר דה מוראס".

מאסק התייחס גם הוא למצב וקבע כי ההחלטה לסגור את הפעילות בברזיל הייתה קשה אך הכרחית. הוא הדגיש כי עמידה בדרישות הצנזורה, לכאורה, של מוראס הייתה בלתי נסבלת ולא מקובלת בעיניי X. בציוץ שפרסם אתמול, ובו לא היסס לתייג את השופט הברזילאי הבכיר, כתב מאסק: "ההחלטה לסגור את המשרד של X בברזיל הייתה קשה, אבל, אם היינו מסכימים לדרישות הצנזורה הסודית (הלא חוקיות) של דה מוראס ולמסירת מידע פרטי, לא הייתה שום דרך שהיינו יכולים להסביר את מעשינו מבלי להתבייש".

שר המדיניות הדיגיטלית של ברזיל, ג'ואאו ברנט, התייחס למהלך של X ואמר שפעולות החברה הן "פתטיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים