מאסק: ענה לטראמפ שהוא "מוכן לשרת" בממשלו – אם יבחר

אחרי שהנשיא לשעבר והמתמודד הרפובליקני לנשיאות בהווה הצהיר כי ברצונו להעניק תפקיד בקבינט או תפקיד של יועץ למאסק, לכשינצח בבחירות הקרובות - היזם פרסם תמונת AI שלו על פודיום ממלכתי וצייץ שהוא נכון למשימה

מוכן לשרת בממשל טראמפ. אילון מאסק.

היזם המולטי-מיליארדר אילון מאסק הצהיר לפנות בוקר (לפי שעון ישראל) על נכונותו לקחת על עצמו תפקיד בממשלת ארצות הברית הבאה, אם או כשדונלד טראמפ יבחר להיות נשיא המדינה. הדברים הגיעו בעקבות הצהרתו של הנשיא לשעבר והמתמודד הרפובליקני לנשיאות בהווה, טראמפ, כי ברצונו להעניק תפקיד בקבינט או תפקיד של יועץ למאסק, לכשינצח בבחירות הקרובות. בתגובה הביע היזם התזזיתי את נכונותו לקבל תפקיד שכזה, אם כי לא ברור איזה משני הג'ובים עליהם דיבר טראמפ הוא מעדיף.

מאסק צייץ בהתייחס להצעת טראמפ, בלווית תמונת AI שלו (פחות ככה וככה קילוגרמים) עומד על פודיום, דגל ארה"ב מאחוריו ולפניו כיתוב בו מופיע הכיתוב D.O.G.E (ר"ת department of government efficiency) שפירושו 'מחלקת יעילת ממשלתית' – סוכנות ממשלתית בדיונית שאפשר שמאסק רוצה שתוקם ושואף להיות יועץ או בכיר בה. המילה המסוימת הזו, עם זאת, היא גם שמו של מטבע אלטרנטיבי שמאסק מקדם מזה שנים, דוג'קוין – קריפטו המבוסס על דמותו של כלב שיבא אינו.

פוסט זה של הבעלים של X נצפה כבר יותר מ-32 מיליון פעמים וזכה ל-38 אלף תגובות ו-68 אלף שיתופים עד מועד כתיבת שורות אלו.

פורבס דיווח כי מוקדם יותר השנה, מאסק הכחיש שהוא מנהל מגעים עם הנשיא לשעבר לתפקיד יועץ בבית הלבן, וכתב בפוסט במאי ב-X: "לא היו דיונים על תפקיד עבורי בנשיאות פוטנציאלית של טראמפ". אבל מאידך לפי דיווח זה כבר בשיחה שניהלו השניים ב-X בשבוע שעבר, טראמפ הפגין את נכונותו להציע למאסק תפקיד בממשל שלו, ואז כבר עלתה האפשרות שמאסק יהיה אולי חבר ב"ועדת היעילות הממשלתית", שמאסק העלה את הרעיון ליצור. מנכ"ל טסלה אמר שוועדה כזו שתבטיח ש"כספי משלמי המסים… ימומשו בצורה טובה", וכן אמר שזה משהו שהוא "ישמח לעזור בו".

קשרי הון שלטון בהתהוות – לצד כוונה להפסקת סבסוד רכישת מכוניות חשמליות

כשטראמפ אמר שיציע תפקיד בקבינט שלו או משרת יועץ כלשהי למנכ"ל טסלה, SpaceX, נוירלינק וחברות אחרות, הוא הסביר כי בכוונתו לעשות זאת בזכות האינטליגנציה של מאסק והיותו אדם מבריק. אלא שמעבר לכך, הצעתו של טראמפ לקדם את מאסק לממשלתו אם ייבחר מדגישה עד כמה הולכת ומתהדקת מערכת היחסים ביניהם.

התעצמות זו של הקשר הגיעה אחרי שמאסק בישר רשמית שהוא תומך בטראמפ לנשיאות, בעקבות ניסיון ההתנקשות הכושל בנשיא לשעבר שאירע באמצע יולי. מאסק העלה זמן קצר לאחר שפרסמו החדשות על ניסיון ההתנקשות ציוץ ובו תמונת טראמפ לאחר האירועים, בה מופיע הנשיא לשעבר כשפניו מעוטרים בדם ואגרופו מונף אל על. הוא צייץ בצמוד לתמונה: "אני תומך לחלוטין בנשיא טראמפ ומקווה להחלמתו המהירה".


מאוחר יותר דווח בתקשורת האמריקנית שהיזם, שהוא בכלל יליד דרום אפריקה במקור, תורם 45 מיליון דולר בחודש ל-PAC (גוף חוץ מפלגתי שפועל לאיסוף תרומות) אשר תומך בקמפיין של הנשיא לשעבר טראמפ לקראת הבחירות שיתקיימו בארה"ב בנובמבר. אלא שמאסק הזים את הטענות.

"מה שדווח בתקשורת פשוט לא נכון", אמר מאסק בראיון שהעניק לפרשן השמרני ג'ורדן פיטרסון ול-Daily Wire. "איני תורם 45 מיליון דולר בחודש ל-טראמפ". בראיון הודה מאסק כי הוא אכן תורם ל-PAC של טראמפ, אך ב"רמה נמוכה בהרבה". לדבריו, למעשה הוא הקים את ה-PAC המסוים, שמטרתו היא "לקדם את העקרונות שהפכו את אמריקה לגדולה מלכתחילה".

למרות התרומה ה"מכווצת", התחממות הנוכחית בקשרים בין השניים הניבה בשבוע שעבר מפגש ש-מאסק קיים עם המועמד המועדף עליו בבחירות לנשיאות ארצות הברית, טראמפ. השיחה שודרה בלייב ונצפתה על ידי רבבות משתמשים, על אף ספק קשיים טכניים ספק מתקפת סייבר ששיבשו אותה.

מערכת היחסים שמנהלים ביניהם טראמפ ומאסק מלהיבה את תומכי הימין בארה"ב וברחבי העולם כולו (כמו למשל בציוץ המצורף בו משתמש X משתף את תמונת השניים יחד וכותב עליהם: "אני תומך בכך"). מאידך היא סופגת לא מעט ביקורת משמאל. אופי הברית המתפתחת של השניים, שהולך ומתבהר כעת, מעלה לא מעט דיונים ושאלות על קשרי הון ושלטון, ועל התוכניות של שתי הפרסונות הבולטות לפעול יחד בעתיד לבוא.

יצוין כי פורבס מעריך את שוויו הנקי של מאסק כעת כעומד על 248.6 מיליארד דולר, והוא האדם העשיר בעולם כיום. לטראמפ עצמו יש הון "צנוע" יותר שעומד על שווי נקי של כ-4.4 מיליארד דולר.

כדאי לשים לב כי כחלק מדברים שאמר טראמפ על התנהלותו כנשיא בעתיד, הוא הזכיר גם את האפשרות שיסיים את הנוהל של הממשל בארה"ב להעניק סבסוד בסכום של 7,500 דולר לרכישת כלי רכב חשמליים. עמדה זו עולה בקנה אחד עם מאמצים קודמים שביצע טראמפ במהלך נשיאותו לבטל את הזיכוי, שהוא בעצם ביטול תשלום מס על רכישת מכוניות חשמליות. מאמצים אלו נכשלו והזיכוי אף הורחב מאוחר יותר תחת הנשיא ג'ו ביידן ב-2022.

לא ברור כיצד יגיב מאסק על מהלך כזה אם או כשיתבצע – כיוון שהוא עלול לפגוע בהיקף מכירות רכבי טסלה שאותה הוא מנהיג ושהוא בעל רבות ממניותיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים