קביעה בארה"ב: גוגל תתמודד עם תביעתם הייצוגית של משתמשי כרום

בית המשפט לערעורים בארה"ב החליט לאשר את המשכה של התביעה הייצוגית סהוגשה נגד ענקית הטכנולוגיה ב-2020 בגין איסוף נתונים שהצטברו בדפדפן כרום שלה ● ההחלטה הופכת פסיקה מוקדמת מ-2022

גוגל תעמוד בתביעה ייצוגית על איסוף נתוני משתמשים בו. דפדפן כרום.

בהחלטה חדשה שהתקבלה אתמול (ג'), קבע בית המשפט ה-9 לערעורים של ארה"ב ש-גוגל חייבת לעמוד בפני תביעה ייצוגית שהגישו נגדה משתמשי הדפדפן שלה, כרום (Chrome), בטענה שהחברה אספה את המידע האישי שלהם ללא רשותם. התביעה טוענת שגוגל אספה נתונים של משתמשים ממכשירים באמצעות הדפדפן, ללא הסכמה מפורשת מהם לעשות כן.

התביעה המקורית הוגשה כבר ב-2020, בטענה שגוגל "מגרדת" נתונים כגון היסטוריית גלישה, כתובות IP, מזהי קובצי Cookie קבועים ומזהי דפדפן ייחודיים ללא רשות, וללא קשר לשאלה אם הסנכרון בכרום (Chrome Sync) הופעל.

בית המשפט לערעורים, השוכן בסן פרנסיסקו, הפך כעת את פסיקת בית המשפט הנמוך יותר, שדחה את התביעה הייצוגית בשלהי 2022. שופט בית הדין לערעורים, מילאן סמית', החליט לאשר את התביעה הייצוגית משום שלדעתו בית המשפט צריך להעריך האם משתמשי כרום "סבירים" הסכימו לאפשר ל-גוגל לאסוף את הנתונים שלהם כשהם גולשים באינטרנט – אם לאו. דבר שלדבריו לא נעשה בגלגולו הקודם של התיק.


תביעת "גלישה בסתר" והפסדה של גוגל הם ש"העירו" את התובענה

ההחלטה "להחיות" את התביעה באה בעקבות הסכמתה של גוגל בשנה שעברה להשמיד מיליארדי רשומות שאספה, כדי ליישב תביעה שטענה שהענקית ממאונטיין וויו עקבה אחר אנשים שחשבו שהם גולשים באופן פרטי, כולל במצב "גלישה בסתר" (Incognito) של כרום.

מלבד מחיקת הרשומות שנאספו, התביעה דרשה פיצויים בגובה של לפחות 5,000 דולר לגולש, לכלל כמיליון התובעים שמאחוריה, והסכום הזה הסתכם לכ-5 מיליארד דולר, שאותם הצטוותה הענקית ממאונטיין וויו לשלם לקובלים – אנשים ששירותי Google Analytics או Ad Manager של החברה עקבו אחריהם גם כשהיו במצב גלישה פרטית, וכשכלל לא היו מחוברים לחשבון הגוגל שלהם.

ההפסד של גוגל בעניינו "העירה" את התביעה הייצוגית בנושא איסוף הנתונים בכרום. מצב גלישה בסתר.

ההפסד של גוגל בעניינו "העירה" את התביעה הייצוגית בנושא איסוף הנתונים בכרום. מצב גלישה בסתר. צילום: עיבוד ממושב כאילוסטרציה. מקור: שאטרסטוק

פסיקה אחרונה זו העלתה שוב את תביעת משתמשי כרום הייצוגית על הפרק.

מתיו וסלר, עורך דינם של התובעים, הביע שביעות רצון מההחלטה ואמר שהוא מצפה למשפט.

גוגל הגיבה להחלטת בית המשפט לערעורים מאתמול בהצהרה ובה אמרה כי "אנחנו לא מסכימים עם פסיקה זו ובטוחים שעובדות במקרה בצד שלנו. Chrome Sync עוזר לאנשים להשתמש בכרום בצורה חלקה במכשירים השונים שלהם, ויש לו בקרות פרטיות ברורות".

במה בדיוק מואשמת גוגל?

הקובלנה המדוברת תקפה לגבי משתמשי כרום מאז 27 ביולי 2016, שלא סנכרו את הדפדפנים שלהם עם חשבונות הגוגל שלהם. בתביעתה נטען ש-גוגל הייתה צריכה לכבד את תנאי הפרטיות של כרום, שבמסגרתם הובטח כי משתמשים "לא צריכים לספק מידע אישי כדי להשתמש בכרום" וכן הובטח עוד ש-גוגל לא תקבל מידע שלהם, אלא אם יפעילו את פונקציית ה"סנכרון". לפי הטענות בתביעה, החברה בכל זאת אספה מידע גם ממי שלא סינכרן את חשבונו עם כרום.

אי ההתאמה לכאורה בין המעשים בפועל להצהרות, נעוצה במדיניות הפרטיות הכללית של גוגל, המאפשרת איסוף נתונים עקרוני. בית המשפט לערעורים החליט כעת שמשתמש "סביר" לא בהכרח יבין שהוא מסכים לאיסוף הנתונים הנדון בתנאים המעורפלים והאמורפיים משהו של גוגל.

החלטה השיבה את התיק לחיים והוא יוחזר כעת לשופטת המחוזית של ארה"ב איבון גונזלס רוג'רס באוקלנד, קליפורניה, שהייתה מי שדחתה אותו בדצמבר 2022. לתוצאה של ההחלטה שתתקבל בתיק זה עשויות להיות השלכות משמעותיות על גוגל ועל הגישה שלה לנוהלי איסוף נתונים בדפדפן כרום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים