החיים הסוערים והמוות המסתורי של מייקל לינץ'

גופת ''ביל גייטס הבריטי" חולצה מהים ומהיאכטה שלו שטבעה מול חופי סיציליה ● ביוני שב לינץ' מארה"ב לאחר שזוכה משלל אישומים, ויצא לחגוג ביאכטת פאר, אלא שזו נפגעה מסערה וטבעה ● 15 מהשטים ניצלו, אך לא לינץ'

צלל לקרקעית הים עם יאכטת הפאר שלו. המיליארדר הבריטי מייקל לינץ'.

כמה ספרי מתח ייכתבו על חייו של מייקל לינץ', מייסד והמנכ"ל לשעבר של אוטונומי (Autonomy) הבריטית, שהיה מוכר בכינוי "ביל גייטס הבריטי"? האיש, דוקטור למתמטיקה מאוניברסיטת קיימברידג', הקים ב-1996 חברת BI מצליחה, זכה בתואר חבר המסדר של האימפריה הבריטית ב-2006, עשה אקזיט, היה למיליארדר, ומאז לא היה לו רגע אחד של שקט ונחת: במקום לבלות וליהנות, הוא בילה יותר מתריסר שנים במאבק באישומי ההונאה, נחלץ מהם – ומת כעבור זמן קצר.

השבוע, היאכטה שלו, בה אירח חברים כדי לחגוג את זיכויו – טבעה מול חופי פלרמו שבסיציליה, ואתמול (ד') גופתו וגופת בתו האנה בת ה-18 חולצו מהים.

"החברה הציגה את ערכה באופן מסולף"

הכל החל באוגוסט 2011: HP הודיעה על רכישת אוטונומי תמורת 10.25 מיליארד דולר. לינץ' הוא כאמור מי שייסד ועמד בראש אוטונומי – חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה. החברה עסקה בניתוח מידע בלתי מובנה בעולם ה-Big Data. המחיר ש-HP שילמה על הנרכשת ייצג שווי של 42.11 דולרים למנייה בודדת של אוטונומי – נתון הגבוה ב-64% ממחיר השוק. בשל העסקה, ארנקו של לינץ' תפח ביותר מ-800 מיליון דולר.

עברה לה שנה, וב-2012 ענקית המחשוב HP הטילה פצצה פיננסית: היא נאלצה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולרים, כתוצאה מסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי, אותה רכשה. 

טרם הרכישה אוטונומי הייתה חברה ציבורית ומצליחה, ולה 25 אלף לקוחות. בהודעה לרשות לניירות ערך האמריקנית, ה-SEC, נכתב כי "HP רשמה תשלום שאינו במזומן בגין ירידת הערך של נכסים בלתי מוחשיים ומוניטין שקשורים לרכישה של אוטונומי… (היו) אי סדרים חמורים, כשלים חשבונאיים וסילופים בוטים של ערכה של אוטונומי. HP מאוכזבת מאוד לגלות, כי כמה חברים לשעבר בצוות הניהול של אוטונומי יצרו מצגי שווא וניפחו את המדדים הפיננסיים הבסיסיים של החברה, בטרם רכישתה. החברה הציגה את ערכה באופן מסולף". הערך האמיתי של החברה לא נתגלה על ידי KPMG, החברה אותה שכרה HP במהלך תהליך הרכישה לבדיקת הספרים של הנרכשת ונאותות הרכישה. העסקה זכתה לתואר "מהגרועות בהיסטוריה של עמק הסיליקון".

שנים של עיסוק משפטי בה. פרשת HP-אוטונומי.

שנים של עיסוק משפטי בה. פרשת HP-אוטונומי.

לינץ' הכחיש את הטענות נגדו ואמר כי "ההאשמות הללו הן בבחינת אמבוש… אנחנו דוחים את טענות HP לחלוטין. זה ממש לא בסדר. כש-HP רכשה את אוטונומי, כמאה אנשים היו מעורבים בהליך בדיקת הנאותות, שהיה מוקפד. ב-HP לא מבינים בעסקי רכישה בכלל ובעסקי התוכנה. מג (ויטמן, אז מנכ"לית HP – י"ה) צריכה לחשוב יותר על בעיות היסוד של עסקיה".

מאז היה עסוק לינץ' בהתגוננות מפני ההאשמות נגדו ובמאבקים משפטיים משני צדי האוקיינוס, בבריטניה ובארה"ב. כך, טענה HP באחד מהמשפטים כי "מנהלי אוטונומי המציאו עסקות, הונו והציגו מצג שווא של מכירות מוגדלות מכפי שהיו באמת, במהלך החודשים לפני שהחברה נמכרה ל-HP". 

כחלק מהמאבק גם הוצגו תכתובות בין לינץ' לבין שושובן חוסיין, סמנכ"ל הכספים של הנרכשת, מהם ניתן היה להבין כי הם ידעו על "עיגולי הפינות" (שלא לומר הונאות) במכירות. לפי HP, באוטונומי ערכו רישום כפול של עסקות – כאלה שקרו בפועל וכאלה שב-"צנרת", אך שנראו כאילו כבר קרו בפועל. חוסיין הורשע ב-2018 וישב בכלא חמש שנים. 

באחד המשפטים, בעלי המניות של ענקית ה-IT הגישו תביעה נגד חברי מועצת המנהלים של HP, כי אלה לא ביצעו "בדיקת נאותות טכנולוגית", והמנהלים והיועצים של החברה "סילפו עובדות כדי להסתיר את המחדלים שלהם". על פי התביעה, "אוטונומי עסקה בעסקות סיבוביות על מנת לנפח את מצבה הפיננסי ולהבריא אותו. הנתונים על עלות הרישיונות, היקפי מכירתם ופרטים נוספים נקברו בתוך נתונים אחרים".

אחרי הזיכוי: טביעה דרמתית ומוות מדריסה

ביוני השנה שב לינץ' מארה"ב, לאחר ששהה שם מעצר בית במשך יותר משנה. למרבה ההפתעה, לינץ' זוכה משלל האישומים נגדו. ההתנהלות המשפטית שחווה, גרמה לו לרצות לסייע למי שהורשע שלא בצדק על ידי מערכת המשפט.

לאחר שזוכה, יצא לינץ' לחגוג בשייט ביאכטת פאר, אלא שזו נפגעה מסופת רעמים וטבעה מול חופי סיציליה. על היאכטה היו 22 איש, 15 מהם חולצו. היאכטה שקעה לעומק של חמישים מטרים.

וכמו כדי להוסיף למקריות, או למסתורין: בסוף השבוע האחרון (ש') נהרג בתאונת דרכים שותפו לשעבר של לינץ' – בן (סטיבן) צ'מברליין, שהיה סגן נשיא לכספים בחברה, שגם הוא הואשם – וזוכה – בניפוח מלאכותי של הכנסות אוטונומי ובדיווחי כזב. הוא נדרס בעת שעסק בספורט.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. קונטרה

    אז מה תיאורית הקשר והקונספירציה שמפיצים על זה ?

אירועים קרובים