שי-אין תובעת את טמו: "העתיקו מאיתנו כדי להונות משתמשים"

מאבקי הקמעונאיות אונליין מסין עברו לבית המשפט ● שי-אין טוענת ש-טמו הפרה זכויות יוצרים ושהשירות מוכר גרסאות מזויפות של מוצריה ועוסק בהונאת לקוחות ● מה הסיפור עם טמו, המתחרה החדשה והמצליחה?

נאבקות על הלקוחות, כעת בבית המשפט. שי-אין ו-טמו.

החברה העומדת מאחרי חנות האופנה הזולה אונליין שי-אין (SHEIN) הגישה באחרונה תביעה נגד המתחרה המקוונת החדשה יחסית שלה טמו (Temu), בטענה להפרת זכויות יוצרים ולביצוע מגוון פעילויות בלתי חוקיות, שמהותן ניסיון להונות משתמשים ולהידמות לתובעת. שני שירותי הקמעונאות אונליין מוכרים היטב לישראלים, שעושים בהם שימוש רב.

בתביעתה האשימה שי-אין את טמו בפרקטיקות לא אתיות כמו זיוף, גניבת סודות מסחריים, הפרת זכויות קניין רוחני והונאה. למעשה טענה התובעת כי טמו היא "לא באמת פלטפורמת שוק". שי-אין גורסת כי טמו, למרות שהציגה את עצמה כשוק מסחר אלקטרוני לגיטימי, למעשה שולטת באילו מוצרים מוכרים יכולים לרשום בה ובמחירים שהם יכולים להציע ללקוחות, תוך עידוד הפרה של זכויות קניין רוחני.

בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בארה"ב עבור מחוז קולומביה, הוסיפה והאשימה שי-אין את טמו גם בהתנהגות בלתי חוקית ו"חצופה", והרחיבה כי לפחות אחד מעובדי טמו גנב "סודות מסחריים יקרי ערך" שזיהו את מוצרי שי-אין הנמכרים ביותר, יחד עם מידע על תמחור פנימי, כדי לסייע ליריבה החדשה במאמציה להתחרות בשוק הקמעונאות אונליין בהצלחה.

"חמושה במידע הגנוב הזה, טמו הנחתה את המוכרים שלה להעתיק את מוצרי שי-אין הנמכרים ביותר ולמכור גרסאות נוק-אוף באתר האינטרנט ובאפליקציה הסלולרית שלה", אמרה שי-אין בתביעה.

"טמו אינה מפרה מצויה", הוסיפה שי-אין בתביעתה והסבירה: "על מנת לפרסם את הגרסאות המזויפות ל-שי-אין, טמו שיכפלה תמונות כמעט זהות המוגנות בזכויות יוצרים של מוצרי שי-אין והשתמשה בהן, או הורתה למוכרים להשתמש בהן, כתמונות קידום מכירות באתר ובאפליקציה לנייד שלה".

בנוסף להפרת זכויות יוצרים, התביעה של שי-אין מאשימה את טמו גם בהפניית לקוחות מ-שי-אין לפלטפורמה משלה באמצעות טקטיקות הטעיה, כולל יצירת חשבונות מתחזים והנחייה למשפיעני מדיה חברתית להעלות טענות שווא לגבי האיכות והתמחור של מוצרי טמו, בהשוואה לאלו של שי-אין.

בניסיון לשפוך אור על המאבק המשפטי מטעמה, דובר שי-אין הצהיר כי "טמו מפרה באופן מסיבי, מתמשך ולא חוקי את זכויותיה של שי-אין ישירות ודרך הספקים שלה, שבהם שולטת טמו".

באופן מפתיע המחלוקת המשפטית החדשה מתעוררת בהקשר של תביעה קיימת, שאותה דווקא הגישה טמו נגד שי-אין, המאשימה את האחרונה בהתנהגות אנטי-תחרותית. לפי התביעה הזו, שהוגשה על ידי חברת WhaleCo מבוסטון, שי-אין עסקה כביכול בפרקטיקות לא הוגנות, כדי לחסל את האיום התחרותי שהציבה מולה טמו.

המתחרה החדשה שעקפה את הוותיקות

טמו, שהושקה ב-2022 על ידי PDD Holdings, חברת האם של Pinduoduo, התגלתה במהירות כשחקן בולט בתחום הקמעונאות המקוונת. הפלטפורמה משכה אליה, ועודה מושכת, קהל לקוחות נרחב בזכות מגוון עשיר של מוצרים, המוצעים לעתים קרובות במחירים נמוכים להפליא ואף בתוספת משלוח חינם עד פתח הבית – הצעות שהניעו את הצמיחה המהירה שלה.

בהמשך דרכה הפכה טמו לאפליקציה מובילה גם ב-Apple App Store וגם ב-Google Play Store, עם למעלה מ-30 מיליון הורדות חדשות מדי חודש. שווי השוק שלה זינק ל-208 מיליארד דולר (נכון לאמצע 2024), והיא עקפה בכך מתחרות ותיקות בתחום, ביניהן עלי אקספרס (AliExpress) ועליבאבא (Alibaba).

למרות הצלחתה, טמו התמודדה ומתמודדת – כפי שמעידה התביעה האחרונה של שי-אין – עם האשמות חמורות שונות ולעיתים משונות, עד כדי כך שברשת תוכלו אף להיתקל בטענות שהיא מוכרת במכוון מוצרים הקשורים בניצול מיני של ילדים.

בנוסף, כאמור, חששות אבטחת סייבר מלוות כבר מזה חודשים את פעילותה של טמו. השירות ספג דיווחים ותביעות בטענה שהוא אוסף נתונים אישיים באופן נרחב ממשתמשים, ללא קבלת הסכמה ראויה מהם, וזאת בצד טענות שהוא היה מעורבת בפרצות מידע ושהדאטה של לקוחותיו הגיעה בדרך לא דרך לרשת האפלה. תלונות שהוגשו בעניין זה ל-BBB (ר"ת Better Business Bureau) ​- עמותה אמריקני המתמקדת בקידום האמון בשוק, ומורכבת מ-92 ארגוני מקומיים אשר פועלים באופן עצמאי בארצות הברית וקנדה – כללו דיווחים על עסקאות לא מורשות בכרטיס אשראי, הקשורות, לכאורה, לרכישות שביצעו בעלי הכרטיסים ב-טמו.

טענות אלו ודומותיהן טרם נמצאו כנכונות חוקית, אבל העלו סביב המתחרה החדש בשוק ספקות משמעותיים בנוגע לפרטיות ואבטחת נתונים, וזאת בזמן ש-טמו עצמה טענה ושבה וטענה כי שיטות הפעולה שלה עומדות בתקנים בתעשייה והכחישה ביצוע של העבירות המדוברות.

אלא שלמרות המחלוקות הללו, והימנעות חלק מהגולשים מרכישה ב-טמו בגללן, בסיס המשתמשים וערך השוק של הפלטפורמה הסינית הצעירה ממשיכים לגדול, והיא מהווה איום והפכה ליריבה משמעותית בעיניי מתחרותיה, כשכעת אחת מהן מעבירה את המאבק המסוים גם לחזית המשפטית.

מעניין וחושב לציין כי בצד כל זאת נשמעות גם בציבור על איכות המוצרים שנמכרים בפלטפורמות הסיניות בכללותם, כמו גם התרעות בדבר העסקה בתנאי עבודות של חלק מעובדי הייצור של הסחורות הללו, ואף טענות בדבר בטיחות המוצרים והיות חלק מהם "מסרטנים".

כך לדוגמה, בציוץ המצורף למעלה כותב פעיל זכויות עובדים ובני אדם כי "אופנה זולה מטמו ושי-אין מגיעה במחיר אנושי גבוה. מאחורי המחירים הנמוכים עומדים מיליוני אויגורים וטיבטים עובדי כפייה, שעמלים בתנאים איומים במשך 16+ שעות ביום, עם מעט או ללא שכר כלל. תמיכה במותגים אלה פירושה תמיכה בעבדות המודרנית של סין".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים