סטארט-אפ ה-AI אנתרופיק נתבע בטענה שהפר זכויות יוצרים

החברה, שפיתחה בין השאר את כלי ה-GenAI קלוד, ספגה השבוע תביעה ייצוגית מיוצרי תוכן שמלינים - כפי שכבר נטען נגד המתחרה הבולטת OpenAI במספר תביעות דומות - על שימוש ביצירותיהם ללא רשות ובניגוד לחוק

ספגה תביעה ייצוגית מיוצרי תוכן. אנתרופיק.

אנתרופיק (Anthropic) – סטארט-אפ בולט בתחום הבינה המלאכותית היוצרת, הנתמך על ידי ענקיות טכנולוגיה גדולות כמו אמזון, גוגל ו-סיילספורס – מצא את עצמו כעת במאבק משפטי, ומואשם בהפרת זכויות יוצרים בפיתוח מודל הבינה המלאכותית שלו.

התביעה, שהוגשה על ידי קבוצת יצרי תוכן – סופרים, מוציאים לאור ובעלי עניין אחרים – מאשימה את אנתרופיק בשימוש לא מורשה בחומר שלהם, המוגן בזכויות יוצרים, כדי להכשיר את דגמי הבינה המלאכותית שלה, במיוחד את  קלוד (Claude AI) – מודל הדגל של החברה בתחום ה-GenAI.

בין התובעים את אנתרופיק בולטים הסופרים אנדריאה ברץ, צ'ארלס גרייבר וקירק וואלאס ג'ונסון, הטוענים שהחברה השתמשה בעבודותיהם ללא הסכמה או פיצוי כדי להכשיר את מודל הבינה המלאכותית שעליו פועל קלוד.

לפי התביעה, אנתרופיק "בנתה עסק של מיליארדי דולרים על ידי גניבת מאות אלפי ספרים המוגנים בזכויות יוצרים", כולל יצירותיהם של התובעים. בתביעה נטען כי אנתרופיק הורידה והעתיקה את יצירותיהם מאתרים פיראטיים ולא חוקיים, מהלך שכלעצמו, לדבריהם, מהווה הפרה ברורה של חוק זכויות היוצרים בארה"ב.

התביעה המסוימת, שהוגשה ביום ב' השבוע לבית משפט פדרלי בסן פרנסיסקו, טוענת כי אין זה מוגזם לומר שהמודל של אנתרופיק מבקש להרוויח מ"כריית" סגנונות הביטוי האנושי והתחכום שמאחורי כל אחת מהעבודות" שיצרו התובעים.

לעת עתה אנתרופיק לא הגיבה לפרשה.

נתבעה גם היא על ידי יוצרי תוכן. המתחרה המובילה בתחום, OpenAI.

נתבעה גם היא על ידי יוצרי תוכן. המתחרה המובילה בתחום, OpenAI. צילום: Shutterstock

האם ניתן להצליח עם כלי ה-GenAI בלי הכשרתם על תוכן של יוצרים?

קלוד, מודל הבינה המלאכותית של החברה, הוא חלק ממשפחה של מודלי שפה גדולים (LLMs) וזכה לתגובות שהכתירו אותו כאחד מפיתוחי הבינה המלאכותית המתקדמים ביותר של אנתרופיק. קלוד – שיודע ליצור תכנים לפי הנחיות משתמשיו – מתחרה בדגמים מובילים אחרים בתחום ה-AI, ביניהם בולט במיוחד ChatGPT של OpenAI.

OpenAI, הנחשבת כאמור לחברה המובילה בתחום הכל כך מדובר ודומיננטי – ושנתמכת באופן מובהק על ידי מיקרוסופט שמכונה שותפתה – התמודדה גם היא עם תביעות משפטיות דומות כבר לפני יותר משנה.

בין השאר היא נתבעה על ידי הניו יורק טיימס והקומיקאית שרה סילברמן שטענו נגדה לשימוש לא מורשה בתכניהם המוגנים בזכויות יוצרים כשרת נ-LLMs שלה.

סם אלטמן, מייסד ומנכ"ל OpenAI.

סם אלטמן, מייסד ומנכ"ל OpenAI. צילום: ShutterStock

סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, היה קולני בהתייחסותו לנושא וקבע שפשוט אי אפשר ליצור כלי בינה מלאכותית כמו ChatGPT ללא שימוש בהכשרתם על תוכן המוגן בזכויות יוצרים. מאידך הוא העלה חששות לגבי שימוש לרעה בחומר המוגן בזכויות יוצרים בפיתוח המודלים של הבינה המלאכותית וקרא לאמץ גישה מכילה יותר כדי לטפל בהשלכות האתיות והמשפטיות של השימוש בתוכן שיצרו אחרים בהכשרת כלי ה-GenAI.

יצוין כי המאבק המשפטי של אלטמן והחברה שלו מול התביעות המדוברות מתנהל בקצב איטי יחסית ולעת עתה לא מסתמנת בו הכרעה ברורה.

עם זאת מעניין לדעת כי אנתרופיק – שהיא חברה קטנה בהרבה מ-OpenAI, שבסיסה בסן פרנסיסקו ושהוקמה על ידי דמויות שהיו ממקימי ומנהלי OpenAI בשעבר – לא הייתה שותפה לגישתו זו של אלטמן. החברה שיווקה את עצמה כמפתחת האחראית והממוקדת יותר בבטיחות של מודלי הבינה המלאכותית. זו הסיבה לכך שבתביעה החדשה נטען כי פעולותיה של אנתרופיק "עשו לעג ממטרותיה הנעלות", משום שהחברה עשתה שימוש, לכאורה, במאגרי תכנים פיראטיים כדי לבנות את מוצר הבינה המלאכותית שלה.

בדיווחים במדיה העולמית על התביעות נגד אנתרופיק ו-OpenAI צוין לא כי הללו מדגישות את המורכבות הקיימת בפיתוח כלי בינה מלאכותית יוצרת, לנוכח דיני זכויות יוצרים. עוד נכתב כי המאבקים הללו של היוצרים בחברות ה-AI הבולטות שופכים אור על הצורך בקביעת מסגרת מקיפה לניהול השימוש האתי בחומר המוגן בזכויות יוצרים בהכשרת מודלי AI. כעת נותר לראות מה יפסוק בית המשפט בסוגיה המרתקת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים