פאבל דורוב, מייסד ומנכ"ל טלגרם, נעצר בפריז

בצרפת הוצא צו מעצר כדי לחקור את דורוב, משום שטלגרם, כך נטען, מאפשרת לפשיעה כמו פדופיליה, סחר בסמים והלבנת הון לשגשג ● שוחרי הפרטיות - הסבורים כי טלגרם תורמת לו - קוראים לשחרור המיליארדר הרוסי

מעצרו בפריז הוארך. פאבל דורוב, מייסד ומנכ"ל טלגרם.

פאבל דורוב, יזם יליד רוסיה, שייסד ומכהן כמנכ"ל אפליקציית המסרים הפופולרית טלגרם, נעצר על ידי הרשויות בצרפת בנמל התעופה לה בורז'ה מחוץ לפריז. הטיסה עליה היה דורוב, לפי הידוע, הגיעה מאזרבייג'ן ועצרה לתדלוק בצרפת.

המעצר הגיע לאחר שנגד דורוב הוצא צו בצרפת עקב חקירה ראשונית של המשטרה, המתמקדת בהיעדר מיתון תוכן ראוי ב-טלגרם לכאורה, מה שלטענת הרשויות איפשר לפעילות פלילית לשגשג ללא פיקוח בפלטפורמה. מעצרו של דורוב, שהתרחש אמש (ש') כבר עורר תשומת לב ציבורית רבה ושיח ער על חופש הביטוי ופרטיות באינטרנט, שמעצר המייסד השותף של טלגרם מסתמן כמחבל בהם.

החקירה בעניינו של דורוב מתמקדת בחששות שהיעדר פיקוח על תוכן בטלגרם הופכים את הפלטפורמה למרכז המשמש סוגים שונים של פעילות פלילית, ביניהם: סחר בסמים, פורנוגרפיה של ילדים, הלבנת הון והונאה. תפישה זו הובילה לכך שהרשויות הצרפתיות מעוניינות לחקור את דורוב, שאם ישפט עלול לספוג עד 20 שנות מאסר.

פלטפטרמה שחוגגת פרטיות או מקום למזימות מסוכנות? 

פוסטים בקריאה FreeDurov#. גם בפייסבוק.

פוסטים בקריאה FreeDurov#. גם בפייסבוק. צילום: לכידת מסך מפייסבוק

טלגרם, בה פעילים יותר מ-900 מיליון משתמשים ברחבי העולם, ידועה בהצפנה החזקה שלה, ובמחויבותה לפרטיות המשתמש, מה שהופך אותה לפופולרית בקרב המחפשים ערוצי תקשורת מאובטחים – ולפיכך לא רק מי שנחשדים בפשיעה, אלא גם אקטיביסטים, עיתונאים ומתנגדי משטר במדינות שונות.

יצוין כי ההתנגשות של דורוב עם הרשויות בנושאי חופש הביטוי והפרטיות הייתה לעניין שבשגרה לאורך הקריירה שלו. בראיון שהעניק לטאקר קרלסון, דורוב טען בעבר כי ממשלת ארה"ב ניסתה ליצור "דלת אחורית" בטלגרם, מתוך כוונה, לכאורה, לרגל אחרי המשתמשים שלה, והוא התנגד לכך. 

לדבריו, בעבר שפנו אליו סוכני FBI בדרישה לשלב כלים מסוימים בקוד פתוח בקוד של טלגרם, כדי שתהיה להם דלת אחורית אליה.

דורוב טען עוד כי בעקבות התפרעות תומכי נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, קיבל מכתבים סותרים מחברי הקונגרס האמריקני. לדבריו, מכתב אחד ביקש ממנו מידע על משתמשי טלגרם המעורבים לכאורה בארגון ההתפרעויות, בעוד ש-מכתב אחר הזהיר אותו מפני שיתוף של מידע כזה. דורוב הצהיר כי טלגרם בחרה להתעלם משתי הבקשות, בשל המורכבות של הפוליטיקה הפנימית בארה"ב, אך אמר כי חש אי נוחות רבה מהניסיונות להשפיע על טלגרם ולהפר את פרטיות משתמשיה.

התגייסו למען שחרור דורוב: מאסק ואבירי חופש הביטוי

מעצרו של דורוב גרר הצהרות ותגובות שונות, ואלו הגיעו במהירות רבה, כולל ההאשטאג FreeDurov# שכבר צבר ברשתות החברתיות נוכחות רבה.

כך למשל, חשבון X בשם 55GEM☆HIDDEN – העוסק בנושאים כמו קריפטו וגיימינג – כתב בתגובה על המעצר: "הבחור הזה בנה את אפליקציית טלגרם. ממשלת ארה"ב רצתה דלת אחורית – הוא אמר לא. ממשלת רוסיה רצתה דלת אחורית – הוא אמר לא. ממשלת צרפת נתנה לו דרכון – ועצרה אותו. הם לעולם לא יתנו לו ללכת, אלא אם כן הוא יוותר למה שהם רוצים".

בין המגיבים בקריאה (באמצעות התיוג) לשחרור דורוב היה לא אחר מאשר אילון מאסק. מאסק עסק, כהרגלו, בחששות לגבי צמצום חופש הביטוי בהקשר למעצר. הוא שיתף קטע מראיון עבר עם דורוב, בו מדבר היזם הרוסי על כך ששמח כשמאסק רכש את טוויטר, כיוון שהאמין שהמהלך הזה יקדם את יכולת הביטוי החופשי בעולם.

דורוב, כאמור חווה לחץ ממשלתי, אך לא רק מארה"ב אלא גם מרוסיה. דורוב, שהפך לאחת הדמויות המשפיעות ביותר בתעשיית הטק העולמית, נולד ברוסיה, והחל להתפרסם ולתפוס מעמד כשייסד שם את VK – רשת חברתית, שזכתה לכינוי "פייסבוק הרוסית". אלא שבשלב מסוים, סירובו להיענות לדרישות לסגור קהילות אופוזיציה שפעלו בפלטפורמה המצליחה, הוביל לכך שנאלץ לעזוב את רוסיה ב-2014.

דורוב, בן ה-39, הוא מליארדר שעל פי הערכות פורבס שוויו עומד על 15.5 מיליארד דולר. הוא מתגורר כיום בדובאי ומחזיק באזרחות כפולה של איחוד האמירויות הערביות ושל צרפת, שכאמור – עצרה אותו כעת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים