החלטה בארה"ב: אמזון תחשב מעסיקתם של נהגי קבלן בקליפורניה

את ההחלטה קיבלה רגולטורית העבודה האמריקנית, ה-NLRB ● פסיקה זו עתידה להיות משמעותית, לנוכח טענתה ארוכת השנים של ענקית האיקומרס שאיננה מעסיקתם של הנהגים המספקים את חבילותיה ברחבי הארץ

יהפכו למועסקים של אמזון. נהגי המשלוחים שלה בקליפורניה.

המועצה הלאומית ליחסי עבודה של ארה"ב, ה-NLRB, קבעה באחרונה כי אמזון (Amazon) היא מעסיקה משותפת של נהגי משלוחים בקבלנות-משנה בגבולות קליפורניה. הפסיקה הייחודית הזו מערערת על הטענה ארוכת השנים של אמזון שהיא אינה מעסיקתם של הנהגים המספקים את החבילות שלה ברחבי הארץ.

משמעות ההחלטה של ​​ה-NLRB היא שאמזון יכולה להיחשב כאחראית להפרות של חוקי העבודה, וייתכן שתידרש לנהל משא ומתן קיבוצי עם נהגי המשלוחים שלה וכנראה אף ללכת לקראתם בשיפור תנאי העסקתם. לפסיקה יש השלכות משמעותיות על מודל העבודה של אמזון, והפסיקה בהחלט צפויה לייצר דרישות להכרה דומה גם מצד נהגי משלוחים במקומות אחרים בארצות הברית, ואולי אף בעולם.

אמזון טענה בעקביות שבנוגע לנהגי המשלוחים שלה היא אינה אחראית לעמידה בתקני שכר ובטיחות, או למשא ומתן עם עובדים, וזאת משום שאינה מעסיקה ישירות את הנהגים. עם זאת, ה-NLRB וקביעתה החדשה מאתגרת את עמדתה זו של ענקית הטק מסיאטל, ויש לה את הפוטנציאל לעצב מחדש את מערכת היחסים בין אמזון לנהגי המשלוחים שעובדים עבורה. נכון לעכשיו, כך לפי סוכנות הידיעות AP, למעלה מ-275,000 נהגים מועסקים על ידי אמזון והם למעשה על תקן של עובדי קבלן ללא תנאים ראויים שכינויים Delivery Service Partners (ר"ת DSPs).

איך התגלגלה הפסיקה?

ההחלטה, שהתקבלה על ידי מנהל אזורי במועצה הלאומית ליחסי עבודה בלוס אנג'לס, הגיעה לאחר שהמועצה חקרה אישומים בנוגע לנוהג עבודה לא הוגן שהוגשו נגד החברה על ידי איגוד עובדים המכונה Teamsters.

איגוד זה מייצג את נהגי UPS במדינה, ורצה לאחד תחתיו גם את נהגי אמזון. עם זאת, הוא נתקל באתגרים, בעיקר משום שהחברה שבבעלות ג'ף בזוס, כאמור, לא נחשבת בעיני עצמה כמעסיקה ישירה של הנהגים, ולאורך השנים העדיפה תמיד להסתמך על אלפי עסקי צד שלישי, המספקים עבורה מדי יום את מיליוני החבילות ללקוחות המזמינים.

מקרה מסוים שסייע להצית את הדיון בנושא בכלל היה זה שבו הייתה מעורבת חברת המשלוחים Battle-Tested Strategies, שנהגה להוציא משלוחים מ"מרכז ההגשמה" DAX8 של אמזון השוכן בפאלמדיל שבקליפורניה. הבעלים של החברה, ג'ונתון ארווין, זיהה רצון של ​​הנהגים להתארגן ולהצטרף לסניף המקומי של איגוד Teamsters. אלא שכפי שדווח, בתגובה לרצון העובדים הזה, אמזון סיימה את החוזה שלה עם Battle-Tested Strategies, ובכך "קברה" למעשה משרות של 84 הנהגים שסיפקו את חבילותיה דרך חברת הקבלן המסוימת.

ההחלטה של רגולטורית העבודה האמריקנית קבעה כי יש הצדקה להאשמות של עובדי המשלוחים ש-אמזון סירבה שלא כדין להכיר בהחלטתם להתאגד. ה-NLRB גם מצאה שאמזון איימה על עובדים, דרשה באופן בלתי הולם שהעובדים ישתתפו בפגישות שנועדו לזלזל בפעילות האיגוד, שאותה ניסו להניע הנהגים, וכן ש-אמזון לא סיפקה מידע אשר Teamsters ביקש ממנה להעביר אליו.

"נהגי אמזון לקחו את עתידם לידיים וזכו בנחישות מונומנטלית המבהירה כי לאמזון יש חובה חוקית להתמקח עם הנהגים שלה על תנאי העבודה שלהם", אמר נשיא Teamsters, שון מ. אובריאן בהצהרה לתקשורת.

לדבריו, הפסיקה החדשה "סללה את הדרך לכל עובד אחר של אמזון במדינה לדרוש את מה שמגיע לו, ולהביא את אמזון לשולחן המיקוח".

עוד דרך ארוכה עד להחלטה הסופית בסוגיה 

יצוין עם זאת כי ה-NLRB לא מצאה הצדקה לכלל הטענות של Teamsters. היא דחתה, למשל, טענה לפיה ההחלטה של ​​אמזון לסיים את החוזה שלה עם Battle-Tested Strategies הגיעה כפעולת ענישה ותגמול.

דוברת אמזון, איילין הארדס, התייחסה לפסיקה ואמרה שה-NLRB דחתה את "רוב הטענות המשמעותיות יותר של Teamsters". בנוסף, הארדס הדגישה בתגובתה כי החברה מאמינה שאין הצדקה להאשמות נגדה.

"ההחלטה של ה-NLRB מייצגת שלב ראשון בתהליך של המועצה להתדיינות בטענות על עבירות, ומגיעה לאחר חקירה של טענות העובדים כי אמזון עוסקת בהליכי עבודה בלתי הוגנים", הבהירה דוברת ה-NLRB, קיילה בלדו, את המצב.

בלדו הבהירה את העתיד לבוא כעת והסבירה כי אם אמזון ו-Teamsters לא יגיעו כעת להסדר בתיק, ה-NLRB תפרסם תלונה רשמית על סמך ממצאיה. לאחר מכן ידון התיק על ידי שופט מנהלי, שיוכל אף להורות לאמזון ליישם סעדים לנהגים. רק לאחר מכן תורשה אמזון לערער על החלטת השופט בפני ועדת העבודה בוושינגטון.


דפוס קבוע של התנגדות לאיגוד עובדים

יצוין כי הפרשה המסוימת החדשה היא חלק מדפוס רחב יותר של סכסוכי עבודה ומאמצי איגודי עובדים של עובדי אמזון, והתקלות כמעט תמידית שלהם במאבק עיק של אמזון שלא להיו מעסיקתם כפי שהם מעוניינים בכך, לכאורה.

למרות הקשיים - התאגדו ועשו היסטוריה. עובדי מחסן JFK8 של אמזון. עיבוד ממוחשב.

למרות הקשיים – התאגדו ועשו היסטוריה. עובדי מחסן JFK8 של אמזון. עיבוד ממוחשב. צילום: BigStock

אמזון התמודדה בשנים האחרונות עם האשמות שהיא הטילה טרור, לכאורה, ואיומה על עובדים אם אלו ביקשו להתאגד. שתי פרשות משמעותיות סביב הסוגיה התחוללו בשניים ממתקנים "ההגשמה" (המחסנים) של החברה – מרכז ההגשמה JFK8 שבסטטן איילנד, שמעסיק יותר מ-8,000 עובדים, והיה הראשון בארצות הברית שהקים איגוד עובדים של ענקית הקמעונאות אונליין, לא בלי קשיים אינסופיים בתהליך; וקודם לכך, בבסאמר, אלבמה, שם נשאו מאמציה של אמזון, לכאורה, פרי והתאגדות העובדים נכשלה. לפי הדיווחים, ההפחדות ומסעות השכנוע שביצעה אמזון, לכאורה, הצליחו בבסאמר, שם החליטו העובדים לבסוף שלא להתאגד.

עד כדי כך הגיעו הדברים שאמזון אפילו התכתשה עם סנאטור בנוגע להאשמות שנהגים שלה נאלצים "להשתין בבקבוקים" במהלך עבודתם בגין העומס הרב עליהם ומשום שהיא לא מעניקה להם תנאים ראויים, לכאורה. במקרה המסוים מ-2021 לבסוף אמזון התנצלה בפני הסנאטור והודתה במעל.

כאמור, הפסיקה האחרונה הזו של ה-NLRB אינה סוף פסוק בפרשה, אבל נחישותה של הרגולטורית לגבי חובתה של אמזון לתקן את מערכת יחסיה עם נהגי המשלוחים הקבלניים שלה, היא פתח לתקווה עבור נהגים רבים שחולמים בסך בכל לקבל זכויות עובדים ואת אחריותה של אמזון על העסקתם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים