צרפת: מעצרו של דורוב הוארך – נחקר בחשד לפעילות פלילית בטלגרם

הצרפתים סבורים כי טלגרם מאפשרת לפעילות פשיעה פלילית - כמו פדופיליה, סחר בסמים והלבנת הון - לשגשג בה ● טלגרם מסרה כי למנכ"ל שנעצר אין "מה להסתיר" והוסיפה שהטענה ש-דורוב אחראי לתכנים בשירות היא "אבסורד"

מעצרו בפריז הוארך. פאבל דורוב, מייסד ומנכ"ל טלגרם.

לאחר מעצרו בפריז של פאבל דורוב, מייסד ומנכ"ל פלטפורמת ההודעות המוצפנות טלגרם, בסוף השבוע – הרשויות בצרפת האריכו את משך המעצר בעד 96 שעות. דורוב נעצר, כפי שדיווחנו אתמול (א'), כשנחת בשדה תעופה בצרפת עם מטוסו הפרטי לצורך תדלוק, והוא עתיד להיחקר שם לנוכח חשדות והאשמות הקשורות לפעילות הפלטפורמה שיצר. לפי הרשויות בצרפת, בטלגם אין מספיק מיתון וניטור של תוכן, והדבר הופך אותה לכר פורה לפעילות פלילית. בין השאר נטען כי באפליקציית טלגרם מתנהלת באין מפריע פעילות פלילית כמו סחר בסמים, הפצת תוכן מיני פדופילי והונאה. דורוב, שהיה מייסד שותף של הפלטפורמה, ושכאמור מנהל אותה, נושא באחריות למתרחש בה, כך לטענת צרפת.

לטענת גורמים משפטיים בצרפת, מעצרו של דורוב הוארך להמשך חקירה ובחינה מדוקדקת של טענות וחשדות אלו.

בתגובה למעצרו של דורוב, פרסמה טלגרם הצהרה שמגינה על המנכ"ל שלה, לפיה ניטור וצנזור הפלטפורמה, המוצפנת מקצה לקצה, הם בסטנדרטים המקובלים בתעשייה, ואלו אף משתפרים כל הזמן. עוד לדבריה, "זה אבסורד לטעון שפלטפורמה או בעליה אחראים לשימוש לרעה בפלטפורמה הזו".

החברה הוסיפה ואמרה ש-"כמעט מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים בטלגרם כאמצעי תקשורת וכמקור למידע חיוני", והמשיכה וכתבה: "אנחנו ממתינים לפתרון מהיר של המצב הזה. טלגרם עם כולכם".

בהודעה של החברה הודגש גם כי דורוב נוהג לטייל באירופה לעתים קרובות, והוא, כמו השירות בהובלתו, מחויבים לציות לחוקי האיחוד האירופי, כולל לחוק השירותים הדיגיטליים ה-DSA (ר"ת Digital Services Act). נזכיר כי ה-DSA הוא חוק שנכנס לתוקפו ביבשת רק לפני מספר חודשים, ושמטרתו להבטיח סביבה מקוונת בטוחה ואחראית ולתבוע מבעלי שירותים דיגיטליים משמעותיים – חברות ענק המכונות "שומרות סף" – לשאת באחריות על המתרחש בהם.

רוסי או צרפתי? מי יפעל לטובת יזם הטק – או לרעתו?

דורוב, בן ה-39, הוא מליארדר שעל פי הערכות פורבס שוויו עומד על 15.5 מיליארד דולר. הוא מתגורר כיום בדובאי ומחזיק במספר אזרחויות.

מנכ"ל טלגרם נולד ברוסיה, אותה נטש לפני כעשור עקב "התנגשות" עם השלטונות, אך הוא עדיין נחשב כאזרח רוסי. נזכיר כי יזם הטק המיליארדר ייסד ברוסיה בעבר הרחוק את VK – רשת חברתית, שזכתה לכינוי "פייסבוק הרוסית". אלא שבשלב מסוים, ב-2014, סירובו להיענות לדרישות הרשויות לסגור קהילות אופוזיציה שפעלו בפלטפורמה המצליחה גרם לו לנטוש את ארץ הולדתו ולעבור להתגורר בדובאי, שם קיבל אזרחות. בנוסף מחזיק דורוב בדרכון צרפתי.

משרד החוץ הרוסי הגיב למעצרו ואמר כי השגרירות הרוסית בצרפת "נקטה מייד את הצעדים הנדרשים במקרים כאלה, כדי להבהיר את המצב סביב האזרח הרוסי, למרות שלא קיבלה בקשה מנציגיו של איש העסקים". שגרירות רוסיה בצרפת הגיבה אף היא וציינה שהיא מבקשת "להבהיר את הסיבות למעצר ולספק הגנה על זכויותיו של מר דורוב, ואף לאפשר אליו גישה קונסולרית (ביקור – ג"פ)".

האדרת הפרטיות או דרך לקיים פשיעה בלי רסנים?

על פי הדיווחים השונים, עם התפתחות החקירה יש לצפות כי דורוב יידרש לשתף פעולה עם הרשויות בצרפת על מנת לענות לחששות שהועלו בנוגע לשימוש פלילי לרעה באפליקציית טלגרם.

טלגרם, בה פעילים יותר מ-900 מיליון משתמשים, ידועה בהצפנה החזקה שלה, ובמחויבותה לפרטיות המשתמש. הפלטפורמה מאפשרת פעילות בקבוצות של עד 200,000 חברים, מה שלטענת מבקריה מקל על הפצת מידע מוטעה וכן מסייע למשתמשים שלה לשתף תוכן קונספירטיבי, פדופילי, ניאו-נאצי, או כזה הקשור לטרור.

לפי טענות של דורוב ושל החברה מהעבר, טלגרם התבקשה לא אחת – מטעם ארה"ב ואולי אף מטעם השלטונות ברוסיה – להתקין ביישום "דלת אחורית" עבור רשויות החוק – וסירבה. נזכיר כי ההקפדה האדוקה על הפרטיות בטלגרם, אשר הופכת אותה לפופולרית בקרב מי שמחפשים ערוצי תקשורת מאובטחים, מושכת אל השירות, לכאורה, לא רק את מי שנחשדים בפשיעה, אלא גם אקטיביסטים, עיתונאים ומתנגדי משטר במדינות שונות.

נזכיר כי מעצרו של דורוב עורר מחאה מיידית בקרב שוחרי הפרטיות וחופש הדיבור ברשת – אשר זכתה להאשטאג FreeDurov#. הפרסונה המובילה בהתייחסות לנושא היא לא אחר מאשר אילון מאסק, שבבעלותו X – רשת חברתית עוצמתית בה מנסה היזם לאפשר פחות צנזורה ויותר מרחב וחופש ביטוי למשתמשים. מאסק הצטרף למוחים בקריאה לשחרור דורוב.

מעניין לציין כי דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, פרסמה בטלגרם שאלה ותהתה האם ארגוני זכויות אדם מערביים ישתקו על מעצרו של דורוב, לאחר שביקרו את החלטתה של רוסיה "ליצור מכשולים" לעבודתה של טלגרם במדינה ב-2018.

התפתחות הפרשה הזו והשלכותיה עתידים להיות בעלי משמעות לא רק עבור טלגרם, אלא גם לחברות טכנולוגיה גלובליות אחרות, שכן היא תבהיר את מידת אחריותם של בעלי הפלטפורמות על הטיפול בתכנים שחוסים באכסניות הדיגיטליות שלהם, וכן על מניעת פעילות פלילית בשירותיהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים