יבמ סוגרת את פעילות המו"פ בסין – כ-1,000 עובדים יפוטרו

המהלך תואר על ידי הענק הכחול כאסטרטגי נטו, אך לפי ההערכות קשור הדוקות למלחמת הסחר של וושינגטון ובייג'ין ולעובדה שחברות ותאגידים אמריקנים מראים סימני נסיגה מהמדינה הקומוניסטית, שתומכת במתחריהם המקומיים

האם יבמ תמשיך לפעול בסין? בניין החברה בבייג'ין.

יבמ (IBM) קיבלה באחרונה החלטה לעצור את פעילות המחקר והפיתוח שלה בסין, וכתוצאה מכך צפויים כ-1,000 עובדים לאבד את משרותיהם. בינתיים לא ברור לאן תעביר החברה את פעילות המו"פ שערכה עד כה בסין.

מהלך זה של יבמ נתפש כשינוי משמעותי באסטרטגיית החברה ועורר שאלות לגבי ההשלכות של מלחמת הסחר המתמשכת בין וושינגטון לבייג'ין ובחירתה של יבמ, לכאורה, להפנות גב לסין.

החלטתה של יבמ למשוך את פעילות המו"פ שלה בסין היא באופן מוצהר מהלך שהוא חלק ממאמצי הרה-ארגון הרחבים יותר של הענק הכחול, שמטרתם לייעל את הפעילות העסקית של החברה. 

יבמ לא קשרה במפורש את המהלך למאבקי הסחר של ארה"ב וסין, אך עיתוי ההחלטה הוביל להעלאת השערות בתקשורת לגבי ההשפעה הפוטנציאלית של מתיחות הסחר המסוימת על תאגידים רב-לאומיים כדוגמת יבמ.

וושינגטון ובייג'ין מתעדפות חברות מקומיות בגללה. מלחמת הסחר ארה"ב-סין.

וושינגטון ובייג'ין מתעדפות חברות מקומיות בגללה. מלחמת הסחר ארה"ב-סין. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

מלחמת הסחר משנה את נוף הטק הגלובלי

כידוע, המתיחות בתחום הסחר בין ארה"ב לסין התעצמה באחרונה, והובילה להגדלת המכסים, לאי ודאות רגולטורית ולדינמיקה גיאופוליטית משתנה. המצב השפיע ומשפיע על חברות אמריקניות הפועלות בסין, ואף על חברות סיניות שפעילותן מתבססת בארה"ב, כמו למשל על בייטדאנס הבעלים הסינית של טיקטוק, שארה"ב מבקשת לחסום את פעילותה במדינה.

מצב זה מילא ככל הנראה תפקיד בהחלטה האסטרטגית של החברה האמריקנית להעריך מחדש את פעילותה במדינה האסיאתית הקומוניסטית, ולהתאים את סדרי העדיפויות העסקיים שלה לנוף הטק הגלובלי המשתנה.

בכירים יבמ, ששמותיהם לא צוינו, הודו אתמול (ב') בפני סוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי המהלך האחרון של החברה נובע מהצורך להסתגל לסביבה העסקית הגלובלית המתפתחת וזהו גורם המפתח שעומד מאחורי ההחלטה. במקביל יבמ עצמה ציינה כגורם העיקרי דווקא את החשיבות של התאמת פעילותה ליעדים העסקיים האסטרטגיים שלה, כדי להבטיח צמיחה ארוכת טווח ותחרותיות בשוק העולמי.

"יבמ תתאים את פעולתה בהתאם ל-צרכינו", נמסר מזרוע החברה בסין, שהגדישה כי עם זאת "השינויים האלה לא ישפיעו על היכולת שלנו לתמוך בלקוחות בסין".

על פי כלי התקשורת הסיני Jiemian, סגן נשיא יבמ, ג'ק הרגנרות'ר, הביע בעצם נימוק משולב למהלך – הרגנרות'ר טען כי תחרות קשה יותר היא אחת הסיבות העיקריות לסגירת הפעילות ולקיצוץ בצוות העובדים בסין ואמר כי עסקי התשתיות של סין הולכים ומתכווצים.

האם החברות הרב-לאומיות בדרכן לנטוש את סין?

התגובות להחלטת יבמ היו מעורבות – חלק מהאנליסטים רואים את המהלך כהחלטה עסקית נבונה, לאור אי הוודאות הגיאופוליטית הקיימת, אבל אחרים הביעו דאגה לגבי ההשלכות הרחבות יותר של צמצום הפעילות של חברות רב-לאומיות ברפובליקה העממית של סין.

העסקים של יבמ בסין סבלו מקשיים עקב התחרות המקומית, שכללה הטבות לחברות סיניות ולמהיגיהן, שלרוב הם מינויים פולטיים, שהממשלה הסינית חילקה.

כמה חברות טכנולוגיה אמריקניות כבר החלו להתרחק מסין, או לפחות לנסות להפחית את התלות שלהן בייצור הסיני. באוגוסט 2023, הספקית הגדולה של אפל, פוקסקון, הודיעה שהיא משקיעה 600 מיליון דולר נוספים בשני מפעלים לייצור מכשירי iPhone בהודו. 

בנוסף, כפי שדיווחנו, בחודש מאי ביקשה מיקרוסופט מעובדי מחשוב הענן ותפעול הבינה המלאכותית שלה הפועלים בסין לשקול לעבור למקום אחר. ענקית הטכנולוגיה הציעה לכ-700 עד 800 עובדים בסין לעבור למדינות אחרות ביניהן אירלנד, אוסטרליה וניו זילנד וכמובן לארה"ב.

כאמור, עקב המהלך של יבמ, למעלה מ-1,000 אנשי צוות בשתי יחידות המחקר של החברה, China Systems Lab ו-China Development Lab, צפויים לאבד את עבודתם, כך דיווח הפייננשל טיימס.

עם זאת, על פי הדיווחים, המהלך התקבל בקרב עובדי החברה בלי יותר מדי תרעומת. אחד העובדים בסין, שבחר להישאר בעילום שם, סיפר לתקשורת שהשינוי כבר הוכרז רשמית מטעם החברה. העובד, שמועסק בענקית הטכנולוגיה כבר עשר שנים, תיאר את האווירה כרגועה יחסית וציין כי "זה מרגיש יותר כמו פרידה שלווה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים