"חודשי הלחימה – גולת הכותרת עבור חושן באגף התקשוב"

"היקף הפעילות שלנו זינק במאות אחוזים בשנה האחרונה", אמר לאנשים ומחשבים רס''מ ל', ראש תחום נתונים וצופן במרכז חושן שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר, שקיבל אמש (ב') אות הצטיינות מהרמטכ"ל

רס''מ ל', ראש תחום נתונים וצופן במרכז חושן שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר.

"כמו כולם, נתפסנו בהפתעה ב-7 באוקטובר. הוקפצנו לבסיס, היה מעט בלאגן, כי לא היה ברור מה קורה. התעשתנו מהר ומאז אנחנו נמצאים בעבודה ברמת עצימות גבוהה בהרבה מאשר בימי שגרה, ועושים זאת מול כל הצבא, בהיבטי התקשורת וההצפנה. השתנו דברים, והפכנו להיות יוזמים", כך אמר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים רס"מ ל', ראש תחום נתונים וצופן במרכז חושן שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר.

"התחלנו לבחון ולמפות: מה קיים ומה לא בחדרי התקשורת, האם היו פריצות בסייבר, איזה מהאתרים עובד ואיזה לא – ואז נערכנו לשיקום. לשמחתי, האויב 'רק' הרס ציוד, אבל לא חדר לרשת האינטרא-נט הצה"לית. או אז, נערכנו כפול – בדרום ובצפון – והתחלנו להרים אתרים חדשים בקצב מטורף: בשנה 'רגילה' אנחנו מקימים כ-12 אתרים, ובשלושת חודשי הלחימה הראשונים הקמנו 20 אתרים", ציין.

רס"מ ל' היה אחד ממצטייני הרמטכ"ל, וקיבל את האות בטקס צנוע בנוכחות רא"ל הרצי הלוי, שנערך אמש (ב') בקריה בתל אביב. יחידת חושן היא חלק מלוט"ם ואחראית על הפעלת מערכי התקשורת בצה"ל. למעשה, היא המקבילה הצבאית של בזק. היחידה אחראית, בין השאר, על מתן שירותי טלפוניה, תקשורת נתונים רחבת סרט, וידיאו ותשתיות תקשורת אופטיות.

היבטי התקשורת ואבטחת המידע

"בהיבט התקשורת", ציין ל', "אנחנו אחראים לספק שירות אמין ויציב ללקוחות שבקצה. בסופו של יום, ה-'לקוח' הוא לא אזרח שמשחק במחשב או ילד שמוריד שיר. התקשורת חייבת להיות חלק מהמקצוענות של החיילים".

הוא הוסיף כי "בהיבט אבטחת המידע, המשימה היא לוודא שהתקשורת לא נחשפת, ושהמידע העובר בתשתיות ובתווך מוגן ומוצפן. אנחנו דואגים שהנתונים יעברו בצורה מאובטחת, ובכל סוגי הרשתות והתקשורת – נתוני חיישנים, תקשורת הרדיו והסלולר של צה"ל, ועוד. אנחנו עוסקים בהנדסת IP, החל משלב התכנון ועד להקמה, עבור כלל רשתות צה"ל וכוחות הביטחון. אנחנו מממשים פתרונות לאבטחת מידע וצופן, לצד אוטומציות מתקדמות (DevOps)".

לדבריו, "תפקידנו הוא לאבטח, ולא בהכרח אנחנו נהיה אלה שנגלה אירועי סייבר. אנחנו עובדים מול גופי הגנת הסייבר. הם בודקים אותנו, וקובעים את אופן ההתנהלות שלפיו אנחנו עובדים – לדוגמה, בפרוטוקול מסוים יש להשתמש, ואילו את השני יש להסיר ולאסור שימוש בו".

היבט עומס התעבורה

"לצד האבטחה", ציין רס"מ ל', "אנחנו עם יד על הדופק בהיבט עומס התעבורה. יש לנו מערכות ניטור שבודקות כל הזמן מה קורה. כאשר הלקוחות מתקרבים למקסימום, אנחנו מגדילים להם את היקף התעבורה. אנחנו תמיד זוכרים שהמטרה היא שכל המידע יגיע לקצה, ובלא תקלות".

"באחרונה", אמר, "הטמענו רשת חדשה בתחום תמסורת רשת, מבוססת תפיסת OTM (ר"ת Optical transformer networks), שמאפשרת להגדיל את רוחב הפס באופן משמעותי. כך, הצלחנו להגדיל את היקף התעבורה במאות אחוזים. כמו כן, אנחנו משתמשים בפרוטוקול MPLS (ר"ת Multiprotocol Label Switching), לניתוב רשתות התקשורת. זו לא הטכנולוגיה המתקדמת ביותר שיש באזרחות, אבל היא נותנת לנו יכולת לספק מענה טוב ללקוחות".

"עבדנו סביב השעון כדי לתת מענה לגידול בתעבורה ולטפל בכל תקלה"

רס"מ ל', בן 38 מפתח תקווה, למד עד כיתה י"ד לתואר הנדסאי, והוא בעל תואר ראשון באלקטרוניקה ומחשבים. הוא התגייס ליחידת חושן בימי מלחמת לבנון השנייה, ומאז משרת בתקשוב.

לסיכום הוא אמר כי "עשרת חודשי הלחימה היו והם עדיין סוג של גולת הכותרת בפעילות שלנו. אחריות רבה הונחה על הכתפיים שלנו: הפעלה של רשתות התקשורת והגנה עליהן. הגדלנו משמעותית את הפעילות שלנו, החיילים שלנו עבדו תחת לחץ וסביב השעון במשך כמה חודשים – הכול כדי לתת מענה לגידול בתעבורה, ולטפל במהירות וביעילות בכל תקלה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים