האם ה-AI תוביל למהפכה במערכת החינוך – והאם אנחנו ערוכים לכך?

פרק רביעי בסדרת הפודקאסטים של אנשים ומחשבים, בהובלת יואב אבנשטיין, מנכ"ל Axitrack.AI, ויועץ ומומחה בינלאומי לתחום ● לקראת ה-1 בספטמבר

יואב אבנשטיין, מנכ"ל Axitrack.AI, ויועץ ומומחה בינלאומי לבינה מלאכותית.

יואב, מדברים הרבה על המהפכה שנדרשת במערכת החינוך. האם ה-AI תהיה מחוללת השינוי?
"בוא נחשוב רגע מה זו למידה. נסה לחשוב על משהו שהוא לא בית ספר – נניח למידת נגינה על כלי מוזיקלי כלשהו. אף פעם לא שמעת על מורה לנגינה שמלמד 30 תלמידים בחדר אחד. זה נשמע מגוחך, כי הלמידה חייבת להיות אישית, פרטנית. במערכת החינוך, הלמידה מקבלת משמעות אחרת, שלא מקובלת בשום מסגרת של לימוד. בכיתה ממוצעת יש בין 30-35 תלמידים, ובתנאים האלה, הציפייה ללמידה משמעותית היא בעייתית, ולכן צורת הלמידה חייבת להיות שונה".

איך ה-AI תסייע בנושא זה?
"יש ברחבי העולם מושג שנקרא למידה פעילה. זו מבוססת על השתתפות התלמידים, ולא שומעים רק מבוגר שמרצה בפניהם. המורה נתפס כמנטור, ולא רק כמי שמעביר ידע. זוהי הלמידה הפעילה. כלי הבינה המלאכותית יכולים להוות פוטנציאל לסיוע בשינוי תפיסת הלימוד, לכזו שקרובה יותר לשיעורי נגינה, כאשר כל ילד יתמקד בנושאים שמעניינים אותו".

יש כבר פרויקטים כאלה בעולם?
"יש כל מיני פיילוטים ותוכניות ניסיוניות שמטרתן להעצים את המורה ולתת לתלמידים למידה משתפת, שבה הם גם פעילים וגם לומדים. התהליך מלווה בעזרת כלים, מבוססי בינה מלאכותית, שפותחו למטרות אלה, ולא הכלים שאנחנו מכירים כיום".

איך עבודת המורה תוכל להיות יעילה יותר בעזרת ה-AI?
"תחשוב על מורה שצריך לבדוק 80-100 מבחני חיבור של ילדים בני 9. רק לחשוב על זה, אני בטוח שהייתי מתפטר – אבל זאת שגרת החיים של מורים. לקרוא שוב ושוב את אותם חיבורים על אותם נושאים. וכאן הבינה המלאכותית יכולה לסייע, להקל ולאפשר למורה להתמקד בעבודה העיקרית שלו".

אחת הטענות נגד היא החשש מהגדלת הפערים בסולם ההערכה של התלמידים.
"אתה צודק. בעולם מתייחסים לנושא, ויש מינוח שנקרא Raising the floor (להעלות את הרצפה), כלומר – להעלות את הרף של המצוינות של כלל התלמידים, מעבר לרמה שקיימת כיום, וזאת תכונה שגם הבינה המלאכותית יכולה לעשות. ברגע שהלמידה תהיה יותר פרטנית וכל אחד מהתלמידים יקבל את הכלים שבעזרתם הוא יוכל להתפתח, הפערים יצטמצמו באופן טבעי. זה מתכתב עם כישורים אחרים שמערכת החינוך צריכה לחנך – לעולם העבודה העתידי".

עכשיו בוא רגע נרד למציאות. בתי ספר עם 30-35 תלמידים, מה הסיכוי שכל המהפכה הזו תיושם פה?
"מערכת החינוך היא לא הומוגנית. והיא נחלקת לשתי תקופות: טרום הקורונה ואחרי הקורונה. טרום הקורונה היו שלוש רמות, בחלוקה גסה לכאלה שמבינים את החומר, כאלה שמוכנים ללמוד ולדבר וכאלה שהמורה איבד אותם, הם תקועים בנושא הקודם ולא מבינים על מה מדובר. אחרי הקורונה והכניסה של הלימוד מרחוק אנחנו מזהים בערך שש קבוצות או שישה חתכים שונים בכיתה, שכל אחד מהם הוא קבוצה שמצריכה משהו אחר מהמורה, וזה עוד לפני שדיברתי על האופי של הלומד. כאן נכנס הנושא של המבחנים: הציונים נחלקים בדרך כלל נניח, בין 90 ל-60. תלמיד שקיבל 90 הוא כזה שכנראה מכיר את הנושא ויש לו מוכנות לעבור לנושא הבא. ומה עם הילד שקיבל 60? כיום בדרך כלל לא יושבים אתו כדי לראות איך מגשרים על הפערים, והכיתה כולה ממשיכה לנושא הבא. באופן פרדוקסלי, מצופה מהתלמיד שקיבל 60 להשלים לבד את הפערים. הכנסת כלי AI תסייע לעשות פרסונליזציה של חומר הלימוד, תתאים אותו ליכולות שלו ותעזור לו להשלים פערים".

ומה צופה לנו העתיד?
"כיום כבר מדברים על תהליכי מולטימדיה ביישום AI, כלומר – מעבר לממשק שבו אתה מקליד לתוך ה-ChatGPT או תוכנה דומה. מדברים כיום על כלים שיוכלו לתקשר איתך דרך וידיאו, עיבוד תמונה או עיבוד קולי – וזה טרנד שכבר קיים במנועים שיש בשוק. התלמיד לא יהיה חייב לתקשר דרך ממשק מחשב, אלא יוכל לכתוב משהו על דף נייר או מחשב לוח, והבינה המלאכותית כבר תתמלל לו ותכין עבורו את כל מה שצריך, בעזרת מצלמה שתהיה מעליו או מיקרופון. נניח שהוא לומד טריגונומטריה וצריך לצייר משולשים מרובי צלעות – התוכנה תדע לעקוב אחרי מה שהתלמיד יצייר, תכווין אותו ותתקן אותו".

גם כאן יש כאלה שמקשים, ובצדק: אם הכול יהיה פתוח, התלמיד יוכל לעשות את הכול בעזרת התוכנה. איפה הבקרה?
"הכלים שאנחנו מדברים עליהם הם כלים שעברו מסגור לתהליך ייעודי. הם לא נועדו לתת תשובות, אלא לאפשר לתלמיד לשאול את השאלות הנכונות, המפתחות לו את החשיבה, והכלים השונים מסייעים לו ומכווינים אותם. המורה כבר לא צריך 'לתפוס' את התלמיד שנעזר בכלי בינה מלאכותית, אלא להיפך. במקרים מסוימים הוא אומר לתלמיד: 'לך לכלי המתאים'".

אם היו שואלים אותך, מה היית משנה, ריאלית, במערכת החינוך כדי לקדם את המהפכה הזו?
"אנחנו רוצים לראות איך מערכת שהיא כמעט בקריסה מצליחה להקל על המורים מבחינת עומס עבודה, כפי שתיארנו מקודם. במקביל, צריך להגדיל את ההכשרות ולחשוף את המורים לעולם ה-AI, כדי שיוכלו להעצים את התלמידים. כלומר, השלב הראשון הוא תמיכה והעצמת המורים, ואחר כך העצמת התלמידים.

לסיכום, אני יכול לומר שמהפכת ה-AI כבר נמצאת, והיא מגיעה לבתי הספר ולמערכת החינוך. עכשיו צריך לראות איך מיישמים אותה, כי לכולם ברור שככה אי אפשר להמשיך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים